Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Bikkel

Bikkel

17-10-2008 om 12:56

Medikinet

Heeft iemand ervaring met dit geneesmiddel bij adhd'ers? Mij spreekt het meer aan dan ritalin, omdat het gedoseerder afgeeft en omdat kind op school geen medicijnen in hoeft te nemen. Ik weet dat het dezelfde werking heeft. Omdat ik dan wel moet bijbetalen, ben ik benieuwd naar ervaringsdeskundigen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bikkel

Bikkel

21-10-2008 om 13:29

Niemand? bente2?

Heeft niemand ervaring met medikinet? Bente2, in het archief vond ik iets over jou en medikinet. Klopt dat en zoja, zou je je ervaringen willen delen?

Ardnax

Ardnax

21-10-2008 om 23:34

Yups, ervaring

Werkt gewoon goed, net zoals Ritalin.
Het nadeel is dat het maar 8 uur werkt.
Het voordeel is dat het in veel verschillende sterktes te krijgen is en dus goed doseerbaar.
Mijn dochter heeft het 2 maanden geprobeerd, maar omdat we het toch lastig vonden om alsnog een ritalin dosis te moeten geven, zijn we toch weer naar de concerta gegaan.
Het wordt alleen in aanvullende verzekeringen vergoed, net zoals de concerta.
Grtz.
Ardnax

Bente2

Bente2

22-10-2008 om 10:19

Medikinet cr

Hoi Bikkel!

Sorry, dat het effe duurde, herfstvakantie.....

Ja, onze zoon krijgt nog altijd Medikinet CR(langwerkend), en zonodig kortwerkend Medikinet bijv. bij feestje of andere speciale gelegenheden.

Wij zijn er tevreden over en de leerkracht ook.
Het geeft hem meer concentratie vermogen en alertheid.

We hebben lang heeft getwijfeld, maar we zien het nu als een investering in de toekomst van onze zoon!

Misschien heb je nog andere vragen, laat maar horen!

Weet niet of je deze al eens hebt gezien?
Vijf online voorlichtingsfilms over ADHD

http://www.psyq.nl/Programma/ADHD-bij-volwassenen/online-voorlichting-film-adhd

Groetjes Bente

Bente2

Bente2

22-10-2008 om 10:24

Ritalin, concerta, equasym of medikinet? wat is het verschil?

Ritalin, Concerta, Equasym of Medikinet? Wat is het verschil?
Ritalin (methylfenidaat) is het oorspronkelijke middel bij ADHD. Door de korte werkingsduur moet dit meerdere keren per dag ingenomen worden. Dit verschilt van persoon tot persoon en is lastig bij schoolgaande kinderen. Vandaar dat er de laatste jaren een aantal nieuwe toedieningsvormen beschikbaar gekomen zijn gekomen die minder vaak ingenomen hoeven te worden. Dit zijn Concerta, Equasym en Medikinet.

De toedieningsvorm van deze drie middelen is zo gemaakt dat de afgifte van methylfenidaat in het lichaam anders plaatsvindt dan bij Ritalin. Elke toedieningsvorm bevat kleine bolletjes met methylfenidaat. Ze bevatten twee verschillende bolletjes. De eerste groep bolletjes geeft methylfenidaat net zo af als bij Ritalin. De tweede groep bolletjes doet dit met enige vertraging. Deze vertraging is het grootst bij Concerta.

De verhouding tussen de bolletjes is bij alle drie de middelen verschillend. Bij Concerta is deze verhouding 22:78, bij Equasym 30:70 en bij Medikinet 50:50. Bij Concerta treedt dus de meeste vertraging op, bij Medikinet de minste. Concerta dankt hier zijn lange werking, van ongeveer 12 uur, aan. Equasym en Medikinet werken ongeveer 8 uur. Medikinet is het middel dat het snelst werkzaam is na inname. Medikinet geeft meer methylfenidaat af in het eerst halfuur tot uur na inname. De dagelijkse opstartproblemen door ADHD zijn hierbij het kleinst.

Op basis van deze informatie wordt het makkelijker om een keuze voor het juiste product te maken.

Werkingsduur
De werkingsduur is per middel verschillend. Ritalin werkt 3 tot 4 uur, Concerta tot 12 uur, Equasym en Medikinet tot 8 uur. Voor kinderen die zich gedurende de school tijd moeten concentreren (en daarna niet) zijn Equasym en Medikinet aan te bevelen. Deze middelen zijn redelijk goed uitgewerkt op het moment van slapengaan. Concerta is te adviseren als er een langere concentratie nodig is.

Voedsel kan van invloed zijn op het moment van beginnen van het geneesmiddel en op de duur van de werking. In principe zorgt een volle maag voor uitstel van het begin van de werking en zorgt het ook voor langer aanhouden van de werking.

Prijs
Alleen Ritalin en methylfenidaat wordt volledig vergoed bij alle zorgverzekeraars. Concerta, Equasym en Medikinet worden niet altijd volledig vergoed. Gezien de kosten is het voor gebruikers interessant om (aan voor het einde van het jaar) te wisselen van zorgverzekeraar. Welke zorgverzekeraar de geneesmiddelen vergoed is te vinden op www.adhd.nu.

Equasym en Medikinet zijn op jaarbasis goedkoper dan Concerta indien een werkingsduur van 8 uur gewenst is.

Welk middel moet ik nu kiezen?
In overleg met uw voorschrijver en aan de hand van uw dagritme of het ritme van uw kind en de ervaringen kunt u tot een juiste keuze komen.

mem

mem

23-10-2008 om 17:35

Verschillen?

In NL heet het ene middel ritalin en komt in doosjes met 3 strips. In Belgie heet het rilatine en komt in doosjes van 2 strips. Waarom ??? Jullie hebben het steeds over concerta maar weten jullie dat ook rilatine in capsules verkrijgbaar is van 20 en 30 mg ( de zogenaamde moderate release, vertraagde afgifte dus) Mijn zoon krijgt die capsules , dus voor het naar school gaan 1 capsule en verder geen omkijken naar, behalve heel soms als er later op de avond nog iets belangrijks is. Capsules werken ong 8 uur lang. In NL had ik van deze mogelijkheid niet gehoord, nu wel. Ook in B word concerta niet vergoed en de langwerkende rilatine juist wel, een uitkomst.

*Twinkel*

*Twinkel*

30-10-2008 om 14:34

Medikinet

Medikinet is ook verkrijgbaar in een kortwerkende versie. Mijn dochter gebruikt deze nu sinds een half jaar. Ik heb geen ervaring met andere merken medicijnen, maar wij zijn er zeer tevreden over.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.