bakje yoghurt
22-08-2011 om 09:57
Medikinet "smaakt" zo vies...
Hallo,
Sinds ruim 8 maanden gebruikt zoon Medikinet. Ondanks twijfels onzerzijds, blijkt het hem heel goed te helpen. Er is echter één maar: het smaakt hem zo vies, zowel tijdens het innemen als nog na het doorslikken...
Nu neemt hij het in met een slok chocomel, maar de vieze nasmaak blijft.
Iemand hier misschien een tip? Over een maand spreken we de psych, maar het innemen gaat hem nu al zó tegenstaan (puur om de smaak), dat is erg vervelend.
groeten,
bakje yoghurt

Karmijn
22-08-2011 om 10:51
Hoe neemt hij het in?
Onze zoon vond methylfenidaat ook heel vies smaken en hij heeft een slimme manier bedacht om het in te nemen. Hij klemt het tablet tussen zijn tanden, neemt dan een hele grote slok limonade en laat het tablet met die slok mee zijn keel in spoelen. Zo komt er niets van het medicijn op zijn tong en proeft hij het niet.
Hij doet het nu ook zo met bijvoorbeeld paracetamol.
Je zou ook nog kunnen proberen om het medicijn in een dobbelsteentje brood met jam of zo te plakken en dat dan in zijn geheel door laten slikken.
Het zou ook kunnen helpen, als je hem gelijk na het innemen een sterk smaken snoepje, of sterke kauwgum laat eten. Dat verbloemt dan ook de smaak. Is dat een idee?
Medikinet moet je toch met/na de maaltijd innemen? Of heb ik dat verkeerd onthouden?

Genista
22-08-2011 om 11:40
Met een bakje yoghurt?
Ik heb zelf ook een probleem met medicijnen slikken. Bij mij helpt een flinke hap yoghurt nog wel. En bij onze kat wil het wel lukken als je de pil in een hapje leverworst stopt.

Fiorucci
22-08-2011 om 11:44
Maar...
In welke vorm krijgt hij medikinet? Mijn zoon gebruikt capsules, die zijn smaakloos en heel glad. Dan heb je dus ook geen nasmaak.

bakje yoghurt
22-08-2011 om 12:05
Hij doet het zo:
Hallo!
Zoon heeft Medikinet 30, in de capsules. Vanochtend heeft hij een slok chocolademelk in zijn mond gedaan, pil erin gemikt (achterin zijn mond) en zo in één keer doorgeslikt. Maar ook nu heeft hij het over de vieze nasmaak. Dat heeft hij trouwens ook bij de Aerius (tabletten tegen hooikoorts), dus elke ochtend twee keer een flink "bah".
De suggestie om het tussen zijn tanden te klemmen en dan in één keer met een slok limo door te slikken spreekt hem erg aan (hij is nu ziek thuis, dus gelijk jullie ideeën met hem besproken).
En inderdaad, hij neemt de capsule tijdens of direct na het ontbijt.
In een stukje worst heb ik nog niet geprobeerd, dat gaan we van de week doen doen. Snoepje erna hebben we ook al geprobeerd, maar volgens hem blijft dan wel de nasmaak.
Morgen dus de "capsule-tussen-de-tandenklem"; zoon zit dat helemaal zitten!
Heel erg bedankt vast,
groeten,
bakje yoghurt

pooh bear
22-08-2011 om 13:48
Uit elkaar halen
Mijn dochter heeft ook medikintet capsules. Ze heeft deze juist omdat ze geen pillen door geslikt krijg.
Wij maken de capsules altijd open en doen het poeder op een lepel Yoghurt.
Maar het kan ook in de vla of appelmoes of zo.
Mijn dochter heeft het met verschillende dingen geprobeert en vond dat je het in de yoghurt de medikinet het minste proefde. In het begin deed ze nog suiker in de yoghurt maar dat doet ze nu ook niet meer.

bakje yoghurt
22-08-2011 om 14:07
Oh, mag dat?
Hoi Pooh Bear,
Hmm, mijn nick wordt nu wel erg toepasselijk; de granules dus in de yoghurt en dan innemen?
Ik wist niet dat je ze uit elkaar mag halen, in verband met de vertraagde afgifte. Maar dat zal dan wel bij die granules geregeld zijn, niet vanuit de capsule.
Superplan, gaan we ook proberen!
groeten,
bakje yoghurt

Fiorucci
22-08-2011 om 15:58
Maar...
Dan proef je het toch des te beter als je de poeder eruit haalt? Ik hbe het zoon nog even gevraagd,ook medikinet 30,maar volgens hem zijn de capsules alleen vies als ze even op je tong liggen. En juist bij capsules is dat makkelijk te vermijden, omdat ze makkelijk wegslikken.

pooh bear
22-08-2011 om 17:26
Ja dat mag
Tenminste dat is wat onze kinderarts ons vertelde.
Anders zou dochter nooit met medicijnen begonnen zijn. Want doorslikken lukt haar echt niet.
Volgens mij staat er ook in de bijsluiter dat het mag.

Rembrand
22-08-2011 om 19:22
In lepel vanillevla
Ik heb al kind vaak van die grote AB capsules moeten slikken. Het ging bij mij het beste als ze op de bodem van een lepel legde, vanillevla eroverheen en dan in één keer doorslikken. ( bekertje water er achteraan en hoppetee).
M.

Knutselkei
22-08-2011 om 21:28
Of eerst een lepel vla
zodat de tong al wat "beschermd"is en dan de lepel met de capsule en weer een gewone hap?

bakje yoghurt
23-08-2011 om 10:16
Vanochtend en morgen..
Hallo,
Vanochtend heeft zoon de "tussen de tanden en met een slok doorslikken" geprobeerd. Hij was erg enthousiast om te proberen (dacht ws dat hij een soort raket-test ging doen), maar de capsule landde in zijn mond, dus weer een vieze smaak...
En wat het vreemde is; hij heeft dus zo'n last van de smaak en nasmaak maar nam dus al een slok chocolademelk in zijn mond, dan pil erin en doorslikken en daarna nog een slokje chocomel. Dus naar mijn idee gaat de capsule al op een 'bedje' in zijn mond en maakt geen contact met zijn smaakpapillen.
Enfin, morgen gaan we de hap vla variant proberen en daarna desnoods de granules uit de capsule en vermengd met een slok/hap wegwerken.
We zijn heel blij met jullie reakties; ook zoon die nu van anderen hoort die hetzelfde slikken al hij, alsook dat er meer mensen zijn die het vies vinden. En de tips; daar zijn we allebei heel blij mee!
groeten,
bakje yoghurt

wil40
23-08-2011 om 10:43
Of juist niet vloeibaar?
Mijn kind slikt geen medicijnen maar ik moest ooit iets verzinnen voor mijn hond om medicijnen erin te krijgen.
Ik nam een plakje leverworst en "kneedde" de pil erin. Soort bolletje kleien met de pil verstopt. Misschien werkt dat ook bij een kind?
Dus niet zozeer om de pil stiekem te geven, zoals bij mijn hond, maar gewoon de pil bedekken met een lekker laagje?

Angela67
23-08-2011 om 17:04
'oprisping'
Bakje,
is het wellicht dat hij last heeft van een 'oprisping', dus nadat hij het ingeslikt heeft? Helpt een rennie oid dan misschien?
Groet,
Angela

bakje yoghurt
29-08-2011 om 10:51
Het gaat goed!
Hallo allemaal,
Door een flinke indigestie mijnerzijds, ben ik even offline geweest.
Maar ik wil iedereen bedankt voor al het meedenken en alle tips! Ik heb alles met zoon besproken en we hebben van alles geprobeerd. Hij wisselt nu een beetje tussen de lepel yoghurt (pil erop en slikken) en slok chocomel (in zijn mond, pil tussen de tanden en met volgende slok doorslikken), en dat bevalt goed.
Stukjes worst of kaas ziet hij niet zitten omdat hij dan automatisch toch kauwt in plaats van doorslikt.
Enfin, hij neemt weer gewoon zijn pillen en heeft geen weerstand meer tegen het innemen, hardstikke fijn dus!
nogmaals bedankt,
groeten,
bakje yoghurt