Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
klaverblaadje

klaverblaadje

06-04-2011 om 15:28

Meer-of hoogbegaafd versus autisme

Misschien al een beetje en itgekauwd onderwerp....maar ik zit er even mee.
Onze dochter heeft gedragsproblemen thuis waarvoor we bij de hulpverlening lopen.
Ze is zeker meerbegaafd (is nooit getest op hb) en heeft een groep overgeslagen. Ze hoopt volgens jaar naarde brugklas te gaan.
Bij de hulpverlening hebben we ons verhaal gedaan en eigenlijk verwachtten we een duwtje in de rug om weer even verder te kunnen en weer te weten hoe we dit kind ana moeten pakken. De problemen liggen vooral op het valk van omgaan met andere leden van het gezin (die kleineert ze heel erg), dominant zijn, flippen als iets niet mag en brutaal zijn enz....t'kost ons een hoop energie.
Nu willen ze dat we haar latem onderzoeken op autisme en wel om o.a de volgende redenen: het niet kunne inleven in de andere gezinsleden, het hoge rechtvaardigheidsgevioel, het moeilijk kunnen verwoorden van haar gevoelens (o.a tijdens dat gesprek), moeilijk tegen prikkels (zoals neurien of geluiden) kunnen.
Ik schrok er wel van.
Nu ben ik aardig ingelezen in het onderwerp Hoogbegaafdheid en ik weet ook dat veel van deze gedragsproblemen eruit voort komen. Het lijkt wel of het elkaar overlapt. Dus in de eerste instantie was ik een beetje terughoudend.
Herkennen jullie dit? Moet ik zonder meer al aannemen dat het autisme kan zijn, terwijl ik in mijn achterhoofd weet dat bepaalde kenmerken ook bij hb horen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

06-04-2011 om 16:05

Niet zonder meer aannemen

hb, of beter gezegd, het niet voldoende uitgedaagd worden bij hb, kan inderdaad voor autisme-achtige uitingen zorgen.
Stel dat je dochter hb is, en al die tijd aan het onderpresteren is, kan dat dus zomaar autistisch eruit zien.
Je voorbeelden:
Moeilijk verwoorden van gevoelens, kan op beelddenken duiden
Hoog rechtvaardigheidsgevoel, hb-ers staan er bekend om
niet kunnen inleven in anderen, ik heb er ook zoeen(is niet autistisch, wel op onderzocht, om dezelfde redenen als jij, is wel hb)
niet tegen prikkels kunnen, hoogsensiviteit?, komt vaak voor samen met hb.
Je zou het wel kunnen laten onderzoeken, als jezelf genoeg aanwijzingen ziet. Je kan het ook breder trekken als je vermoedt dat er wel iets speelt, maar je niet weet wat.

Karmijn

Karmijn

06-04-2011 om 16:23

Link

Als je in onderstaande link, de tweede presentatie van onderen aanklikt, kom je in een powerpoint over precies dit onderwerp. Misschien heb je er iets aan.

http://www.autisme.nl/presentaties%20themadagen.html?mnu=tmain100:shome&s=1&l=nl&t=1302109067

Bibi72

Bibi72

06-04-2011 om 19:16

Hier wel het geval

Hier een dochter die ook meer (of hoog)begaafd is, is nooit getest, maar overduidelijk. Vorig jaar liep ze toch wel tegen wat problemen op (waren er al eerder, maar altijd aangeschreven aan de meerbegaafdheid), en werdt er idd ook aan autisme gedacht. In overleg met school is ze geobserveerd in de klas en zijn er gesprekken met haar en ons geweest. Dit werdt gedaan door een mevrouw van het autismecentrum. De uitslag was dat deze mevrouw 'niet met zekerheid kon zeggen dat er géén sprake was van autisme'. Hierna is ze onderzocht bij een orthopedagoog. Om een lang verhaal kort te maken, afgelopen januari heeft ze de diagnose Asperger gekregen. Ze is in februari 11 geworden, dus scheelt denk ik niet veel met jouw dochter?

KGO

KGO

06-04-2011 om 20:00

Meerdere fronten

Voor autisme met er sprake zijn dat de kenmerken niet alleen thuis maar ook op school en andere omgevingen zichtbaar zijn. Dat wil niet zeggen dat het overal t zelfde moet zijn (bijv op school teruggetrokken, thuis komt t eruit).
Karin

Gedrag

Hoe interessant is het als blijkt dat ze ook een etiketje autisme verdiend?
Het lijkt mij dat je je beter kunt verdiepen in de benadering bij autisme en kijken of je er zelf iets mee kunt. Nog een etiketje is geen hulp.

klaverblaadje

klaverblaadje

13-04-2011 om 19:26

Bedankt

...voor jullie reacties.
Inmiddels is de aanvraag ingediend voor een onderzoek.
Interessant om te lezen wat jullie schreven. Ik ga er toch niet zondermeer van uit dat ze autistisch is )hoewel ze best kenmerken vertoont hoor!)
En wat betreft het gedrag op school en thuis: op school gaat het prima. Misschien dat ze toch een soort op meot boksen tegen haar ontw. gelijken en daardoor thuis flipt. Thuis is ze gewoon zo moeilijk.
"Nog een etiketje is geen hulp". Maar mocht het toch zo zijn, dan weten we wel hoe we het aan moeten pakken.

En wat is beelddenken precies?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.