dihanne
23-09-2011 om 11:53
Meiden onder elkaar gedoe, hoe reageren als ouder?
beste allemaal,
een lastige situatie hier, en ik twijfel erg hoe ik het aan moet pakken.
(ik ben trouwens bang dat ik veel woorden nodig heb om het uit te leggen, vast mijn excuses daarvoor.)
Onze dochter (bijna 12, asperger) zit op het regulier onderwijs met rugzak. Deze keuze hebben we vooral gemaakt om haar de kans te geven zich sociaal verder te ontwikkelen, met de kinderen uit de buurt. Deze opzet slaagt tot nu toe heel goed.
Het gaat momenteel lekker met haar, ze heeft vriendinnen, is vrolijk, alles prima.
Het lastige zit 'm erin dat ze zich nu los wil maken van twee meisjes waar ze in voorgaande jaren op school mee optrok.
Dit optrekken ging vanuit dochter niet helemaal van harte, ze voelde zich steeds meer geclaimd/gedwongen door beide meisjes
Die meiden hebben ook allebei een diagnose, eentje asperger, en de ander ADD. Beiden hebben sociaal gezien niet zo'n sterke positie.
Dus nu wil dochter niet meer met die meiden, en ik denk dat ze gelijk heeft. Als overblijfmoeder heb ik gezien hoe het ging, en vaak gedacht: 'hoe houdt dochter dat vol?'
Ik sta dus achter haar, alhoewel ik natuurlijk weet hoe dit voor die andere meisjes is.
In groep 3 en 4 lag onze dochter er helemaal uit, dat was echt niet leuk, maar op die leeftijd wat minder expliciet. Nu zijn het dames van 11 jaar en dat is pittig natuurlijk.
Gisteren kreeg ze een uitnodiging voor het feestje van een van de meisjes, en ze wil er niet heen.
Dat is al jaren zo met de feestjes van dat meisje, en wij hebben steeds gezegd: jij vindt het leuk als kinderen op jouw feestje komen, jij gaat naar dat feestje
Maar dochter is nu bijna twaalf, ze heeft er goed over nagedacht, ze heeft m.i. ook gelijk: dus ik wil haar steunen.
Hoe dit aan te pakken richting meisje en ouders? (gezin woont vlak bij ons)
We kunnen natuurlijk zeggen dat ze niet kan, maar dochter wil eigenlijk een signaal afgeven dat ze (naast gewoon klasgenoot zijn) niet meer met het meisje wil optrekken.
Eigenlijk heeft ze dit signaal al heel vaak gegeven (wel 30 x nee gezegd op de vraag van het meisje om samen te spelen) maar dat wordt dus niet opgepikt)
Wat doen jullie met dit soort situaties?
groetjes
Dihanne

Serwe
23-09-2011 om 14:25
Joyeux
Ik verplicht mijn kinderen ook naar feestjes te gaan. Het is namelijk heel aardig als iemand jou zo leuk vind dat je op zijn feestje mag komen. Ook als je niet zo veel zin hebt dan maak je maar zin om die ander een plezier te doen. In 99% van de gevallen merken ze dat ze het alsnog een leuk feestje hebben gevonden. Soms doe je gewoon eens wat voor een ander. Ik zou het erg egoistisch vinden om niet te gaan als je geen zin hebt.
Natuurlijk als je gepest wordt door dat andere kind is het een ander verhaal en dan snap ik heel goed dat je niet gaat. Als het echter een kind is waar je gewoon mee op kan schieten dan ga je gewoon is de boodschap die ik mee geef aan mijn kinderen. Gewoon om de ander een plezier te doen.

Serwe
23-09-2011 om 14:28
Dihanne
Bovenstaande bedoel ik niet zo zeer naar jouw dochter toe. Ik weet niet waarom jouw dochter niet meer met dit meisje wil spelen. Als het meisje niet leuk of aardig is tegen je dochter kan ik me voorstellen dat ze niet op het feestje wil komen. Ik weet niet of ik dat eerlijk zou zeggen. Ik ben niet zo direct ingesteld.
Als het verder een leuk meisje is en ze wel aardig is tegen je dochter dan snap ik niet zo goed waarom je dochter er niet heen zou willen.
In elk geval ken jij de redenen en kan jij beoordelen of die opwegen tegen het teleurstellen van dat meisje. Vind je het daar tegen op wegen dan zou ik haar afmelden. Mezelf kennende zou ik een smoes verzinnen maar ik weet niet of dat in dit geval de juiste weg is.

Angela67
23-09-2011 om 15:28
Wel feestje, maar later 'afbouwen'
hoi Dihanne,
Ik denk dat het voor het feestgevoel van de jarig niet leuk is als je dochter deze gelegenheid aangrijpt om duidelijk te maken dat ze geen zin meer heeft in de vriendschap. Het is een statement waar je de jarig echt verdriet mee kunt doen en daarbij: als haar eerdere 'nee-zeggen'tegen voorgestelde afspraken al niet geholpen heeft, en ze krijgt alsnog een verjaardagsuitnodiging, denkt ze dan dat weigeren het wel duidelijk maakt? Ik denk van niet.
Ik zou kiezen voor wel gaan, en dan samen met haar een duidelijk 'nee zeggen'-regime starten, bijvoorbeeld een week of 2 na het feestje. Zo koppel je het voor de jarige los en kan je dochter toch uit zien naar het 'beeindigen'van de vriendschap.
Overigens denk ik - 'opvoedkundig' gesproken - dat je dochter er meer van opsteekt als ze het kan laten doodbloeden zonder al te duidelijk/onaardig te zijn. Ook al is dat bij dit meisje een wat lange weg maar het lijkt me prettiger. Stel je voor dat ze ruzie krijgen omdat je dochter wel heeel erg duidelijk wordt, dan krijg je in de reguliere omgang ook zo'n vervelende situatie.
Groet,
Angela

Zorra
26-09-2011 om 10:33
Ze is jarig
Als zo'n vriendschap vooral gedoe wordt is het nodig om af te bouwen en signalen door te geven, mee eens. Je dochter moet haar eigen keuzes kunnen maken.
Maar waarom juist nu ten tijde van die verjaardag en dat feestje?
Zo te horen speelt dit probleem al langer. Het jarige meisje wil gewoon haar verjaardag vieren en daar een leuk feestje bij. Dat lijkt me verre van het geschikte moment om een 'signaal' door te geven. Denk je even in dat het om jouw kind zou gaan. Voor veel kinderen is een feestje best spannend en veel kinderen vinden jarig zijn hartstikke leuk maar lijden dan ook lichtelijk aan verjaardagsstress. Op zo'n tijdstip in een keer een pijnlijk signaal te moeten ontvangen is nu niet bepaald feestelijk.
Op het feestje zijn ongetwijfeld ook andere kinderen, je dochter zal dus niet compleet zijn overgeleverd aan de 'moeilijke vriendin' maar zal zich tijdens dat feestje vast wel zien te vermaken.
Ik zou eventjes wachten tot de verjaardag voorbij is voordat het afbouwen en signalen doorgeven verder doorgezet wordt.
Wel zo aardig.

Moppeke
26-09-2011 om 14:22
Eerlijk zijn
Is wel de harde en moeilijke manier, maar werkt wel het snelst.
Vriendelijk bedanken voor de uitnodiging maar niet gaan en dochter ook eerlijk laten zeggen waarom.
Dat levert misschien wat onbegrip op, maar eerlijkheid duurt toch het langst. En uiteindelijk bereik je er sneller je doel mee.