Elisa Gemani
30-08-2010 om 16:05
Melatonine
Jongens ik weet het even niet meer. Zoonlief van 9,5 (ADHD, hb, hoogsensitief, angststoornis) slaapt slechter dan hij ooit heeft gedaan. Natuurlijk zal het deels komen door het weer moeten wennen aan een ander ritme maar er speelt meer. Voor dat meer gaan we binnenkort naar een andere therapeut in aanvulling op de reeds bestaande therapie. Ik heb ook de medicatiecontrole bij de kinderpsychiater vervroegd omdat ik vermoed dat hij een hogere dosering Concerta nodig heeft. Hij krijgt nu alweer anderhalf jaar 18mg en zowel ik als hijzelf merken dat bepaalde trekjes weer terugkomen van de tijd voor de medicatie. Maar nu het slapen: ik gaf hem eerst melatonine gewoon van de drogist en dat leek eerst te helpen maar sinds een tijdje dus niet meer. De kinderpsychiater wil geen melatonine voorschrijven (daar ga ik het op onze afspraak volgende week zeker ook over hebben) dus ik haalde het gewoon bij de drogist. Die melatonine is nu op en ik wil ook niet meer kopen want het is te duur voor mij om steeds zelf te kopen en die 0,1mg tabletjes helpen toch niet. Nu heeft mijn moeder een aantal 5mg tabletten gekregen van de moeder van haar buurjongetje (zoonlief zijn beste vriendje; even oud, even klein, ook ADHD en zelfde slaapproblemen). Die krijgt iedere avond de helft van zo'n tablet en doet het er prima op. Uiteraard ga ik de kinderpsychiater proberen over te halen om toch ook melatonine voor te schrijven (en wil hij dat niet om mi vreemde redenen dan vraag ik het de huisarts) maar denken jullie dat ik zoonlief al dit kan gaan geven? Normaal gesproken ben ik niet zo van dat zelf medicijnen geven tenzij door een arts voorgeschreven maar hij moet wat hebben. Hij is zo verschrikkelijk moe en gefrustreerd omdat hij niet kan slapen. En ik ook... We lopen allebei op ons tandvlees. Hij slaapt pas tegen een, twee uur 's nachts en wordt dan ook nog eens tussendoor met nachtmerries wakker. Hij gaat na zijn rustige avondritueel gewoon tussen 8.30-9.00 naar bed maar hij kan niet slapen. Is niet wakker te krijgen 's ochtends en is nog vergeetachtiger dan ooit. En dat is echt extreem, zelfs voor hem. Zelfs nu het voetballen weer is begonnen slaapt hij niet. En anders sliep hij toch veel beter na anderhalf uur trainen... Ik weet het even niet meer vandaar graag jullie ervaringsdeskundige mening Hoeveel melatonine krijgen jullie kids? Krijgen jullie dat voorgeschreven en door wie? *zucht* ik ben toe aan vakantie (die we ook niet echt hebben gehad dus dat maakt eea nog zwaarder)...

Salie
30-08-2010 om 20:16
Tip
Hoi elisa,
Vervelend he als ze zo slecht slapen? Kan er helaas over meepraten. Onze dochter krijgt ook concertatie en melatonine. Ik weet niet of het via jullie verzekering kan, maar bij ons kan je de melatonine bestellen via e-farma. Ik krijg ze nu allemaal vergoed. Ik bestel bij via internet en de volgende dag liggen ze op de mat. Hoef er niet meer voor te betalen.
Ik zou even in je polis kijken of het bij jullie ook kan, want dan heb je een zorg minder hoor.
Sterkte.
Gr. Salie

Mamarijke
30-08-2010 om 20:17
2,5 mg
krijgt onze dochter van 6 jaar. Ze gebruikt dit nu 2 jaar (dezelfde dosering) op voorschrift van de neuroloog.
Je kan het ook gewoon aan de huisarts vragen hoor om voor te schrijven, dat hoeft niet via een psych.

Kriwi
30-08-2010 om 20:47
Via de huisarts
Ik zou niet de melatonine van een ander aan je zoon geven. Als hij normaal 0.1 mg. kreeg. Is 2,5 of 5 mg. echt stukken meer.
Als ik jou was zou ik morgen even je huisarts bellen en overleggen. Wij krijgen de melatonine via de huisarst, zoonlief slikt 3 mg.
Succes en sterkte. Zulke slaapproblemen lijken me verschrikkelijk voor je zoon.

Elisa Gemani
30-08-2010 om 21:33
Melatonine
Ach tja, hij slaapt al sinds zijn geboorte extreem slecht maar de impact wordt nu steeds groter. Zowel op hemzelf als op mij. Ik ga morgenochtend mijn huisarts bellen en vragen of hij melatonine voor wil schrijven. Zijn zoon heeft ook ADHD en wij zitten bij hetzelfde behandelcentrum dus hij zal er hopelijk wat welwillender tegenover staan dan de psych. Ik was denk ik vergeten te melden dat mijn zoontje 10 of 15 van die kleine 0,1 mg tabletjes kreeg zoals hier op het forum werd aangeraden. Hij is nu natuurlijk in de tussentijd wat gegroeid en zwaarder geworden (het is en blijft een scharminkel hoor ondanks dat hij eet als een bootwerker dus ik hoop dat we 2mg kunnen krijgen of meer. Indien gewenst kan ik dan altijd zo'n tablet doormidden hakken zoals ik nu heb gedaan met die 5mg tabletten. Want ja, ik heb hem een half uur voordat hij naar bed ging 2,5mg gegeven en hij wilde zowaar uit zichzelf het licht uitdoen en gaan slapen!! Duimen maar dat hij idd lekker (door)slaapt. Hij was zo kapot en beroerd van vermoeidheid toen hij uit school kwam dat ik hem niet heb laten trainen en ik heb een voetbalwedstrijd morgenavond afgezegd omdat hij ook nog woensdagavond en zaterdag een wedstrijd heeft plus nog twee trainingen (hij zit in een topselectie-elftal). Maar zijn gezondheid gaat voor en dit zou niet verstandig zijn. Bedankt voor jullie reacties en wordt vervolgd (hopelijk met een goede afloop
!

Elisa Gemani
31-08-2010 om 14:24
Heerlijk geslapen!
Hoera! Hij is binnen een kwartier heerlijk gaan slapen en werd zowaar uit zichzelf wakker om 7.45!! Hij was dolblij dat hij weer eens lekker geslapen had en ik ook Ik heb de huisarts gebeld en die moest eerst de gegevens gaan opvragen bij de behandelend psychiater maar anders zou hij melatonine gaan voorschrijven; zowel voor mij als voor zoonlief. Plus ik heb een fantastisch intake-gesprek gehad met een nieuwe therapeut (integratieve kindertherapie voor zoonlief en psychohypnotherapie voor mijzelf). Ik zie het weer even zitten en heb weer hoop dat het straks ietsje beter gaat met ons allebei...

Karin*
31-08-2010 om 21:46
Testen voor juiste dosering
Je kan een melatoninespeekseltest aanvragen bij bijvoorbeeld ziekenhuis de gelderse vallei, in Ede. Dan krijg je een soort watjes waar hij op moet kauwen en kunnen ze bekijken hoelaat en hoeveel melatonine hij zelf aanmaakt. Aan de hand daarvan beginnen ze met een bep dosering melatonine. Anders heb je kans dat je teveel geeft en dat schijnt weer minder goed te werken geloof ik. Het eerste recept hebben we van de neuroloog gekregen, de vervolgrecepten van de huisarts.

Elisa Gemani
31-08-2010 om 22:27
Test
Dat ziekenhuis is idd eerder ter sprake gekomen. Je hoeft daar dan dus niet speciaal voor naartoe? En wordt zo'n onderzoek vergoed? Heb je een verwijzing nodig? Ik ga nog wel even zelf googlen. In onze familie komt het serotonin deficiency syndrome of TPH deficiency syndrome voor en het zal me niet verbazen als zoonlief dat ook heeft met alle gevolgen van dien zoals dat al van baby af aan slecht slapen, rusteloos zijn, slechte groei en overmatig piekeren. Het enige dat dan helpt is je levenlang of anti-depressiva of tryptofaan slikken al dan niet in combinatie met melatonine. Ik zit nu zelf aan de tryptofaan ipv ad en voel me daar uitstekend bij. Heb trouwens van de huisarts een recept gekregen voor 1mg melatonine. Ik ga dat eerst maar eens een tijdje proberen en ondertussen eens op zoek naar mogelijkheden om eea te laten testen.