Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
ayla

ayla

24-05-2011 om 09:24

Melatonine vraag

Ik ben gisteren met ayladochter bij de ka geweest vanwege het slechte slapen van haar. Na het praatje over voldoende uitdaging bieden en het past bij dit soort kinderen heeft hij haar melatonine voorgeschreven, tabletjes van 3 mg. Gisteren om ongeveer 19.30 1 pilletje gegeven, 3 kwartier later kwam ze naar me toe, ze wilde naar bed, ik heb haar naar boven gedragen en om kwart voor negen sliep ze ook echt....
Een wondermiddel dus. Wat me echter opviel was dat ze klaagde over hoofdpijn, kan dat van die melatonine komen? En in de beschrijving stond 3 mg als hoogste dosering aangegeven voor kinderen, is dat dan niet vrij heftig voor een 6 jarige?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Quin van der Veer

Quin van der Veer

24-05-2011 om 10:04

Pfoehee

3!! mg als startdosering? Dat lijkt me gigantisch veel. Ter illustratie: we hebben het hier heel lang met 0,3 mg gedaan, voor een kind van circa 25 kg. Ik zou eerst eens met een lage dosering starten en dan evt. ophogen. Voor veel kinderen is zelfs 0,1 mg al genoeg (te koop bij de drogist).

ishtar

ishtar

24-05-2011 om 11:17

Zoon

krijgt van ons een placebo-hoeveelheid (de 0,1 mg van de drogist) en dat werkt ook bij hem. Het is voor hem vooral de suggestie van een 'slaappil'

Normaal hoor

Hoi Ayla,
3 mg is vrij normaal hoor, als je het via een KA krijgt voorgeschreven. Mijn dochter van 12 krijgt 5 mg momenteel, is ook begonnen met 3 mg. Is heel lang goed gegaan, ook verlaagd een hele tijd, maar op een gegeven moment werkte het niet meer goed genoeg toen is ze naar 5 gegaan.
Ik ken 1 kind waarbij het inderdaad werkt, die 0,1 tabletjes, maar de rest vd kinderen waarvan ik weet dat ze melatonine gebruiken, 3 of 5 mg, via KA.
Hoofdpijn, tja, moeilijk, hoe weet je of het daarvan is he. Mijn dochter had juist altijd van die vage klachten als hoofdpijn etc van het niet slapen. Ik zie bij haar niet de link hoofdpijn-melatonine.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

24-05-2011 om 13:58

Bree

Nou Bree, dan zou ik hier een enquete willen opzetten over de hoeveelheid melatonine die de kinderen gebruiken, want ik hoor zulke enorme hoeveelheden zélden, en zeker niet als starthoeveelheid. Daarbij heeft Ayladochter ook geen "aandoening" waar melatoninegebrek regelmatig bij voorkomt, zoals ADHD. Ik vind dat je voorzichtig moet omgaan met dergelijke middeltjes en dus absoluut niet moet gaan overdoseren.
Hier nu dus 0,7 mg, bij 8 jr, 26 kg. Zoon gaat hierop meestal als een blok KO.

Fiorucci

Fiorucci

24-05-2011 om 14:52

En hier...

Hier 0,5 bij beide kinderen, 11 en 14 jaar oud.

Bennikki

Bennikki

24-05-2011 om 14:53

Enquete voor quin

Dochter van 11 jaar en 44 kilo slikt nu 0,2 mg. Van de drogist. Ze begon toen ze 7 was en 25 kg met 2,5 mg op doktersvoorschrift. We hebben het dus aardig af kunnen bouwen maar dochter kan nog steeds niet zonder. Een placebo is het dan ook niet.
Dus Ayla, misschien idd gaan kijken of wat mindere dosering ook effect heeft. Fijn dat het aanslaat, ik weet nog wat een heerlijkheid en een zorg minder het was. (Dochter heeft geen ADHD oid)

anna van noniemen

anna van noniemen

24-05-2011 om 15:51

Hier

krijgt oudste, ADHD, soms 5 x 0,1 mg.
middelste geef ik 3 x 0,1 mg.

Afbouwen

Benniki schreef:
'Dus Ayla, misschien idd gaan kijken of wat mindere dosering ook effect heeft. Fijn dat het aanslaat, ik weet nog wat een heerlijkheid en een zorg minder het was. (Dochter heeft geen ADHD oid)'

Helemaal mee eens, natuurlijk ga je op een gegeven moment proberen of het ook met minder lukt.
Dat zal de KA van Ayla vast ook wel gezegd hebben, of gaat zeggen de volgende afspraak.
Die dosering van 3 mg was bij ons in ieder geval zodat ze per direct in ieder geval kon slapen, zodat al die vage klachten verdwenen.
Inderdaad Bennikki, hier waren we er ook erg blij mee, dochter nog het meest natuurlijk.
(hier ook geen ADHD oid, dat hoeft helemaal niet samen te gaan)
Overigens, die tabletjes van de drogist doen bij mij ook helemaal niets (ben ook slechte slaper).

Wij proberen eens in de zoveel tijd de dosis te verlagen.

ayla

ayla

24-05-2011 om 16:36

Naast de melatonine

Is dochter ook naar de kinderpsycholoog doorgestuurd, we hopen dat die haar ook kan helpen beter te ontspannen ’s avonds en dat ze dan op termijn die melatonine niet meer nodig heeft

Quin van der Veer

Quin van der Veer

24-05-2011 om 16:40

Kan overigens best zijn dat

Het kan overigens best zijn dat kinderartsen etc. de neiging hebben om melatonine vooral in (te) hoge doseringen voor te schrijven. Zo te lezen zijn er meer mensen zelfstandig overgestapt naar een veel lagere dosis. Ik kan me voorstellen dat je voor een incidentele K.O. iets hoger wilt gaan zitten, om de ergste gevolgen van de oververmoeidheid weg te nemen. Maar voor langdurig gebruik zó veel?

Fianna

Fianna

24-05-2011 om 19:27

Bree dat is niet normaal

de kinderarts schreef mijn zoon (toen ruim 7 en 28 kilo) 1 mg voor en dat vond ze al fors veel.
ik vind 3 of 5 mg dus echt niet normaal als startdosering bij zon jong kind! Ik snap niet waarom er niet met een lagere dosering wordt begonnen!

Fianna

Fianna

24-05-2011 om 19:28

Quin

nou hier dus niet een kinderarts die zo veel voorschrijft (maar ja, Curium he ) Ik schrik van de dosering als ik eerlijk ben.

Rosase

Rosase

24-05-2011 om 20:35

Ook niet normaal

Hier 0,5mg voor een kind van 9 dat 36 kg weegt.

Wij zijn ook via de kinderarts begonnen en deze heeft ons een recept meegegeven voor pillen van 1 mg, en zei erbij: maar begin eerst maar eens met de pilletjes van 0,1 mg van de drogist en als de dosis dan oploopt kun je alsnog overstappen op de 1 mg pillen.

Snap de stap van deze kinderarts dus ook niet zo.

Fijn hè, dat spul. Hier wisten we ook niet wat ons gebeurde de eerste avond dat ze ermee begon. Ze sliep al voordat we eraan toegekomen waren om haar in bed te leggen.

Hier hebben we trouwens wel een ADHD-kind.

Fanaan

Fanaan

24-05-2011 om 21:33

Zoonlief hier...

Zoon hier slikt 2,5 mg. melatonine. (de helft van een 5 mg. pilletje) Startdosering was ook 3 mg. die deden we ook door de helft, dus eigelijk 1,5 mg. maar die halve hebben we op eigen initiatief geprobeerd. Misschien kan jij ook een halve proberen?

Hoofdpijn

Dochter slikt sinds een maand 1 mg. Het helpt goed, alhoewel ze niet binnen een uur slaapt, maar een dik uur dan wel. Overigens heeft ze toen we onlangs een leuk uitstapje gingen maken de avond ervoor van de voorpret wel tot half twaalf lopen stuiteren, maar op een slaapfeestje bleek dan weer dat zij degene was die iedereen verzocht het licht uit te doen omdat ze zo moeoeoeoe was.
De eerste dag/dagen had ze wel een beetje last van hoofdpijn en suffigheid. Ik denk dat dat wennen was (ze heeft het niet meer) en misschien ook wel dat plotseling veranderde slaapritme (een soort jetlag, haha), maar het kan ook wijzen op een te hoge dosering dacht ik te hebben gelezen. Het is dus belangrijk of ze hoofdpijn blijft houden of niet.
Wij gaan van de zomervakantie afbouwen. Kijken of het haar zo ook lukt (of met die van 0.1 mg nog even).

koentje

koentje

25-05-2011 om 11:40

Ook hier

kreeg mijn zoon 3 mg melatonine als startdosering. Maar wel naast zijn concerta.

Ik heb ook nog wel eens hoofdpijn als ik een keer heel goed geslapen heb, nadat ik de nachten ervoor minder goed sliep.

Even testen, en je weet wat je moet slikken

Er is een hele simpele test om te weten hoeveel melatonine je nodig hebt. Ook kan soms melatonine werken, en dan minder worden. Dan wordt er geneigd naar meer melatonine. Het schijnt echter dat je dan even terug moet naar een lagere dosering en dan weer omhoog kan.

Hier een dochter van 7 jaar, 29 kilo, met 3 mg.
Een man, 90 kilo, met 10 mg. (zat op 20 mg)

ayla

ayla

26-05-2011 om 08:28

Na 3 dagen

gaan we toch eens iets minderen. Ze heeft nu 3 dagen 3 mg gekregen, ik geef het haar meestal rond 19.30 waardoor ze rond 20.15 echt moe is. als ze dan om half negen echt in bed ligt is ze zo moe dat ze nog niet eens meer wilt lezen.
Ze klaagde gisteren erover dat ze er zo suf van werd en haar ogen gewoon niet meer kon openhouden maar ze had dit wel liever dan wakker liggen tot 23.00 uur.
Ik voel me alsof ik mijn dochter zwaar aan het drogeren ben, echt een fijn gevoel s het niet
Vanavond eens een half pilletje geven en kijken wat dat doet

Quin van der Veer

Quin van der Veer

26-05-2011 om 10:22

Ayla

Merk je overdag al verbetering eigenlijk? En... die pilletjes kunnen vast ook in 4-en gesplitst worden. Met 0,7 mg gaat onze zoon "normaal" slapen, dus zonder sufheid etc. Zeg maar slapen zoals het hoort, een paar keer gapen, in een boekje kijken en dan in slaap vallen met het licht nog aan.

Ayla

Hoi Ayla,
Maar je kan haar ook het beste niet beneden laten zitten tot ze dr ogen niet meer kan openhouden Hier slikt dochter het een half uur voordat ze het licht uit moet doen, dus gewoon bij het tandenpoetsen enzo, dan gaat ze lekker naar bed, en kan ze in bed nog een half uurtje lezen oid, en dan het licht uit en slapen.
Probeer het eens zo zou ik zeggen. Blijkbaar werkt het bij haar ook na een half uur, en het is toch lekkerder dat je al fijn in bed ligt en niks meer hoeft te doen als je zo moe bent toch?
En hopelijk werkt een halve ook, dat zie je vanzelf.
Ik ben inderdaad net als Quin wel benieuwd hoe ze zich nu overdag voelt? Is ze fitter?
En de hoofdpijn, heeft ze die nog steeds?

ayla

ayla

27-05-2011 om 07:50

Het verschil is

dat ik niet de ehel tijd 's ochtends aan haar zit te trekken om uit bed te komen. ze staat nu weer zelf op en kleed zich aan.
Gisteren een halve pil gegegeven, wel wat later, half negen pas meteen daarna naar bed gebracht en nog laten lezen en tegen half tien sliep ze bijna. Ze was wel minder suffig.
Hoe doen jullie dat in het weekend, geven jullie dan ook een pil?

Ayla

opmerkelijk hoe verschillend de adviezen en uitleg zijn.

Wij geven veel minder met de uitdrukkelijke instructie om totale regelmaat te hanteren. Ik vind het echt raar dat jullie zo'n hoge dosis krijgen en geen adviezen ernaast. Ook wel typisch kinderarts, sorry dat ik het zeg.

Anyway, terug naar je vraag. Wij geven ongeveer 0,4 en doen dat Iedere Dag op een Vast Tijdstip. Dat is een van de dingen die ik lastig vind aan melatonine, maar je kan nu eenmaal niet met een moker je kind in slaap slaan zonder verder aan goede slaap-hygiene te werken.

In mijn ogen is het cruciaal om het totaal regelmatig te doen. Hier slaapt zoon ook pas anderhalf uur, soms een uur na de pil. Die krijgt hij dus om half zeven, om zeven uur gaan we naar boven en rond achten slaapt hij dan. Dat doen we echt iedere avond zo, en het is toen ook tamelijk snel gelukt om de boel weer af te bouwen. We zijn net opnieuw begonnen na de meivakantie omdat de lange dagen en het mooiweer-buitenspelen het ritme weer had verpest. Als we dan een pil vergeten is hij wakker tot half elf. Gedoe hoor.

Nou ja. Sorry voor het lange verhaal en het derailleren. Maar mijn tip: IJZEREN ritme.

anna van noniemen

anna van noniemen

27-05-2011 om 21:02

Wel laat...

je laat je dochter nog lang opblijven...Hier gaan ze echt eerder en volgens mij is mijn tweeling ongeveer dezelfde leeftijd (nu 7?)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.