Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
koentje

koentje

24-03-2011 om 16:19

Mensen als brandon, jolanda venema

op goede manieren verzorgen: dus met veel begeleiding (vaak is het nodig om iemand steeds 2 begeleiders te geven) en toeters en bellen aparte leefruimte en zovoort, kosdt veel geld. Dat kan zo maar 1,2 miljoen per jaar kosten.
En zo zijn er nog een stuk of 35oo minstens in Nederland. Aangezien we niet willen dat iem,and opgesloten of vastgebonden mag worden (en platgespoten al helemaal niet) zou dat dus 4.2 miljard gaan kosten....

Ik weet het niet, maar is dit nog reeel? Moeten we zoveel gaan investeren in mensen die uiteindelijk toch nooit echt veel progressie gaan maken? Althans die evengoed nooit zelfstandig zullen gaan wonen en altijd volledig zorgafhankelik gaan blijven?
Die dan misschien een gelukkiger leven leiden, dat wel.. en echt dat gun ik ze van harte. Maar hoe zit het dan met de ouderenzorg? Mensen die een luier aanmoeten omdat het te lastig is ze naar de toilet te brengen? Daar willen we niet in investeren, die gaan toch dood? Kinderen die het op school niet redden krijgen geen rugzak meer, die moeten maar zien hoe ze de problemen opl;ossen?
Kinderen met stoornissen die geen PGB meer krijgen, niet meer kunnen logeren, of welke vorm van ondersteuning ook die scholen of ouders nodig hebben voor hun kind?

Ik gun iedereen, alle zorg die ze nodig hebben. Er moeten harde keuzes gemaakt worden in tijden van crises.
Wat is reeel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

24-03-2011 om 17:05

Koentje

Maar wat is dan je alternatief?

Maylise

Maylise

24-03-2011 om 17:25

Precies

Goed dan geven we niet het geld uit aan Brandon, Jolanda en die andere zeer zwaar gehandicapten. Wat doen we dan met ze?

1) heel veel sedatie middelen geven, ze vastbinden en verder af en toe wat eten er in en een aai op hun hoofd geven als de verpleegster toevallig langskomt?

2) spuitje geven?

Dat kan toch niet? Ja het kost heel veel geld maar in dit soort gevallen kan je niet naar geld kijken. Er is namelijk een reden dat het zoveel geld kost. Er is geen goedkoper menswaardige manier om voor deze mensen te zorgen die hun ook nog een beetje levensvreugde oplevert.

Het alternatief is de tehuizen zoals ze die in veel ontwikkelingslanden hebben. Een plek waar ze veilig weggeborgen zijn onder onmenselijke omstandigheden maar duur is het inderdaad niet.

Ik zou niet weten hoe je minder geld uit kan geven aan de zorg voor deze mensen zonder een onmenselijke situatie te creeren. Deze mensen hebben namelijk door hun hele unieke omstandigheden gewoon 24 uurs zeer intensieve zorg nodig. Hier kan en moet je niet op willen bezuinigen.

Rafelkap

Rafelkap

24-03-2011 om 18:30

Hard

Dit soort ideeen komen hard aan, mijn zoontje (nog maar 4) kan ook zo een Brandon worden, zoals het er nu naar uitziet(we hebben nog hoop een diagnose). Op het kinderdagcentrum is maar geld voor een half uur logopedie per kind per week, dus leuk als zoontje zich later niet goed kan uiten en door probleemgedrag aan de ketting moet..

Je kan het ouders niet aandoen er alleen voor op te laten draaien, het is al erg genoeg als je kind er zo aan toe is! Het doet nl. echt pijn! Ik vind dat de samenleving daar voor moet zorgen. Ook voor ouderen. Ook in tijden voor crisis. Dat kan in een rijk land als NL best.

Is 262,50 euro pp

Dat is 262,50 euro pp per jaar. Dat heb ik er graag voor over. In Nederland hoor niemand aan de ketting en ik hoop dat er snel goede zorg is voor al deze mensen.

T&T

T&T

24-03-2011 om 20:39

Ach ja, en wat kostte de jsf ook alweer?

Die joint strike fighter? wat kost die ook alweer? daar kunnen we heel wat mensen goed voor verzorgen.
Brandon in zijn tuigje, ja dat heeft mij ook heel erg geraakt, vooral ook met in het achterhoofd mijn eigen zoon, nu pas 8, maar met de verkeerde aanpak kan het ook een "brandon" worden, ik moet er niet aan denken... vraag me dan ook altijd af wat hier allemaal aan vooraf is gegaan, en vooral wat hier al allemaal mis is gegaan... triest hoor.
Tess

T&T

T&T

24-03-2011 om 20:41

Waarmee ik ook wil zeggen...

dat we een beetje meer preventief moeten gaan denken. Een betere jeugdzorg zorgt straks ook voor minder heel extreme hulpbehoevende volwassenen.
Tess

Terpi

Terpi

24-03-2011 om 20:55

Betere jeugdzorg

Beetje jammer wel dat de jeugdzorg hier in mijn provincie een whopping VEERTIG procent moet bezuinigen... maar oh wee als de wachtlijsten oplopen. Dus ja, dezelfde zorg met minder mensen en minder faciliteiten terwijl aanmeldingen oplopen. Dat gaat 'm niet worden dus met die betere jeugdzorg

koentje

koentje

24-03-2011 om 22:19

Ik vind ook

dat mensen een menswaardig bestaan verdienen. Allemaal!

Het punt is dat er nu, op dit moment nog echt wel mensen zo leven zoals we Brandon hebben gezien en Jolanda Venema vroeger. Die kosten nu nog niet zoveel omdat dat speciale team voor hen nog niet is opgezet, zoals nu voor Jolanda, Alex en Brandon en vele anderen. Maar ook zijn er vele anderen die in erbarmelijke omstandigheden leven. Waarvan de fami.lie te weinig betrokken is of niet aan de bel durft te trekken of wat dan ook de reden is dat er niets aan gedaan wordt. OOk in de psychiatrie komt het veelvuldig voor dat mensen in isoleercellen leven. Er mondjesmaat uitmogen.

Maar beste forummers, dat geld om al die mensen een goede verzorging te geven, dat hebben we toch helemaal niet? Er moet nu al fors bezuinigd worden op gezondheidszorg die nu al veel te veel kost.

Maar we hebben ook nog die kinderen die bij gebrek aan beter met hun gedragsstoornissen maar in een jeugdgevangenis gestopt worden. Ook zij hebben recht op een menswaardig bestaan toch?

En Rafelkap, waarom begin ik hierover: ik heb ook een kind wat extra ondersteuning nodig heeft en wat, zeker als hij in de puberteit erg gaat afzakken in gedrag, ook een kans loopt om opgenomen te moeten worden en door zijn agressie apart te worden gezet. Om hemzelf en anderen te beschermen.

En momenteel is het zo dat mijn zoon geen rugzak krijgt toegewezen om straks op het vo beter te kunnen functioneren en misschien straks ook gekort wordt op zijn logeerweekenden. Allemaal dingen waardoor de kans dat hij verder afzakt alleen maar groter wordt. Dus het is ook mijn eigen zere been.

koentje

koentje

24-03-2011 om 22:23

Fiorucci

Ik zit niet in de politiek. Het is niet mijn taak een alternatief te bedenken. Hoewel ik dat heel graag zou kunnen. Maar het is niet mijn idee dat er geen geld aan zou moeten worden besteed. Het is mijn idee dat de zorg helemaal top moet worden: voor iedereen!
Maar het geld is er niet voor. Of het wordt uitgegeven aan de verkeerde dingen.

Maar je wilt toch ook niet dat je moeder haar oude dag slijt in een tehuis waar ze in haar luier zit te plassen omdat men de mankracht niet heeft om op toilet te zetten?

Maylise

Maylise

24-03-2011 om 22:49

Koentje

Natuurlijk moet oma ook hele goede zorg krijgen & kinderen die extra ondersteuning nodig hebben moeten het ook krijgen. Er kan heus wel iets bezuinigd worden op bepaalde onderdelen van de zorg maar de rek is er al wel wat uit. Volgende verkiezingen maar hopen dat er een wat socialer regering aan de macht komt. Ik ben het met je eens dat er zeker bezuinigd moet worden maar ik kan inderdaad wel dingen bedenken die minder belangrijk zijn dan de gehandicapten zorg.

Het verschil tussen Brandon, oma en het kind met autisme wat nog redelijk functioneert is het ontbreken van het grijze gebied bij Brandon.

Brandon heeft heel veel en hele intensieve zorg nodig. Niet die hele intensieve zorg = sederen en vastbinden want anders kan het niet. Er is dus geen grijs gebied van we halen hier een beetje geld weg en we schrapen daar wat weg maar dan is het toch nog net te doen. Dat kan bij Brandon niet. Als je ook maar een beetje zorg weghaalt bij Brandon dan gaat het mis en kan de zorg hem niet meer aan met als gevolg vastbinden/sederen.

Bij oma en het autistische kind dat redelijk functioneert is dat grijze gebied er wel. Oma kan best een keer minder on de douche zonder dat het gelijk misgaat en het kind kan ook wel zonder die logeerweekendjes. Je ziet niet gelijk dat het misgaat maar natuurlijk gaat dat het uiteindelijk wel. Ook bij oma en het kind gaat de rek eruit op een gegeven moment maar dat is minder zichtbaar en dus is het lekker makkelijk om daar op te bezuinigen.

Ik vind het ook hele zorgelijke ontwikkelingen. Ik weet dat er op bepaalde onderdelen van de zorg best wat bezuinigd kan worden maar daar staat tegenover dat er ook heel veel onderdelen zijn die wel extra geld nodig hebben om de boel draaiende en leefbaar te houden.

Ik weet ook niet wat we er concreet aan kunnen doen behalve vrijwilligerswerk om oma en Brandon en al die anderen te helpen en de politiek te blijven lobbyen voor extra geld en verder heel hard hopen dat de volgende regering wat socialer is.

koentje

koentje

24-03-2011 om 23:07

Bezuinigen

Ja ik weet ook niet hoe het moet.

Maar ik weet wel dat er veel verstandelijk gehandicapten zijn die hun hele leven al een uitkering krijgen, daar niet alles van opmaken en vervolgens behoorlijke bedragen spaargeld hebben. Dat geld gaat naar de familie als ze overlijden. Kan dat geld niet ergens anders heen? In sommige gevallen is het zelfs zo dat familie zich er nooit iets aan gelegen heeft laten liggen en dan wel een leuk bedragje opstrijken...

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2011 om 07:18

Koentje

We hebben het nu over Brandon en consorten, en daarmee gelijk een van de allerzwaksten die die zorg nodig hebben, en inderdaad, zonder grijs gebied. Oma behoeft ook zorg, zelfde verhaal. Ik zie de oplossing niet in die zorg afkalven,dat kan gewoon niet,oma douched al vee te weinig. Ik zie toch nog steeds in de zorg bewegingen die ineffectief zijn en geld kosten. Dat moet anders.

Vic

Vic

25-03-2011 om 09:35

1,2 miljoen

Waar komt die 1,2 miljoen per jaar vandaan? Stel dat je 8 verzorgers hebt die (roulerend) fulltime met zo'n patiënt bezig zijn, dan zit je nog niet eens op de helft van die kosten. Je bent toch geen tonnen kwijt aan een agressiebestendige kamer, kleding, voeding en wat pillen?

T&T

T&T

25-03-2011 om 11:08

Zorgzorgzorg

Die 1,2 miljoen gaat over een jaar zorg voor Alex. En het gaat over het eerste jaar, waarin ook een speciaal huis/ appartement voor hem neergezet wordt, dat verandert het beeld nogal. Het tweede jaar zullen de kosten dus veel lager zijn, en als hij een tijd lang goed op weg is zullen de kosten steeds lager worden, want dan gaat het goed en is er minder zorg nodig, in ieder geval hoeft er dan niet meer zoveel uitgezocht en opgestart te worden.
Wat ik zorgwekkend vind is dat er bezuinigd wordt op de zorgkinderen/ jongeren. Want nee, we zien dat nu niet direct als het mis gaat met een jongetje van 8, maar als hij 16 is kan het wel eens heel erg mis gaan, en dan is hij ineens een heel groot probleem dat we niet meer aankunnen, dan hebben we de volgende Brandon...
Maar ik vind bezuinigingen in de ouderenzorg even zo triest hoor, we leven in zo'n rijk land, iedereen moet gewoon de zorg krijgen die hij of zij nodig heeft. Dat dat niet gebeurd is van alle tijden, ik ken volwassenen die als kind werden "weggestopt" in een tehuis als onhandelbaar, de verhalen die je van zulke mensen hoort (als ze er al over vertellen) zijn ook om te huilen.
Tess

Koentje

Auw, je raakt een heel pijnlijk punt bij mij Wat moeten we met al die kinderen die alleen geld kosten dan? Spuitje erin?

MRI

MRI

27-03-2011 om 21:06

Eens met t&t

Waarom moet geld voor zorg gekort worden als er voor iets belachelijks als een JSF wel geld kan komen? Idioot gewoon.

MRI

MRI

27-03-2011 om 22:35

Eigenlijk moet je hier mee oppassen

Want de kans dat als je gaat steggelen over welke zorg het meeste geld behoeft, er het volgende gebeurt: de ene zorg wordt stopgezet/ gekort (Bijvoorbeeld aan Brandon) terwijl de andere zorg (bijvoorbeeld aan behoeftige ouderen) er niet meer geld bijkrijgt en een tijdje later ook gekort wordt. En zo houdt men nog wat over voor weer een JSF oid.

MR

koentje

koentje

27-03-2011 om 23:04

Doe niet zo raar, nikus...

je weet toch zelf ook dat ik ook zo'n kind heb??? Ik zeg ook niet dat ik de wijsheid in pacht heb voor het alternatief. Was dat maar zo.
Ik gaaf aalleen aan dat er in de zorg een heleboel geld bijmoet als we al die mensen die nu nog vastgeketend zitten of platgespoten worden, ook een menswaardig bestaan te bieden.
Want daar lijkt iedereen steeds overheen te lezen: er zijn maar enkele mensen in ons land die zulke enorme goede zorg krijgen als jolanda, alex en brandon nu ook. Maar er zijn er nog een heleboel die op hun 'coming out' zitten te wachten.
Dat betekent dat er flink geld bij moet.
En dat terwijl kinderen binnenkort geen rugzakjes meer krijgen en er gesnoeid wordt in PGB e.d.

Allemaal redenen waardoor we straks misschien nog meer van dit soort moeilijke mensen creeren en die dus dan ook heel veele geld gaan kosten om ze weer op het goede spoor te krijgen.

Wat is een eerlijke verdeling???

Rafelkap

Rafelkap

28-03-2011 om 09:43

Koentje

Nikus doet niet raar, dat was ook mijn reactie. Het was de manier waarop je het opschreef. Ik ken je nick maar weet ook even niet meer hoe jouw situatie thuis is.
Maar je hebt groot gelijk en het is heel verontrustend, dat korte termijn denken van de regering. Maar wat doen we eraan, behalve niet op bepaalde partijen stemmen?

beera

beera

28-03-2011 om 10:03

Zorg

Er gaat ongelofelijk veel geld om in zorg. Alleen al in prachtige flitsende projecten, oneindige overlegstructuren etc etc. Kom met een mooi verhaal, weet dat een beetje te verkopen en bingo.
Verder vind ik dat we in een cultuur leven waarin het heel normaal wordt gevonden om voor iedere scheet hulp te zoeken. Beetje somber; hup anti -depressiva. Een niet zo mooi littekentje; plastische chirurgie. Een beetje handig mens kan voor weinig geld heel mooi en gezond leven. (gezondheid is uiteraard maar zeer beperkt te koop) Er wordt ontzettend gefraudeerd.
Dit soort zaken vind ik onverteerbaar als je uit moet komen op een keuze tussen je oma laten plassen wanneer je wil of de meest kwetsbaren de zorg onthouden die ze nodig hebben. Er zijn mi een hele hoop andere keuzes waar naar gekeken kan worden.

koentje

koentje

28-03-2011 om 12:15

Nikus, rafelkap,

nee, ik weet dat nikus niet raar doet: dit heb ik misschien wat impulsief opgeschreven en kan vervelend over komen wat niet de bedoeling was! (sorry nikus)

Maar ik heb al een paar keer opgeschreven in dit draadje dat ik juist hartstikke begaan ben met dit soort mensen. Ik werk in de zorg en heb bij tijd en wijle dit soort personen ook verzorgd. Vaak was het dan zo dat zij opgesloten zaten en er vier of drie keer per dag werden uitgehaald om iets te gaan doen met twee man begeleiding. En daarbij hadden we nog een hele groep anderen die ook verzorgd moesten worden.

Dus, als je dat doortrekt zou de opmerking, of liever de uitvoering van 'spuitje erin' (als je daarmee tenminste euthanasie bedoeld en niet sedatie) mij op slag werkeloos maken.
Ik werk momenteel met volwassenen van middelmatig nivo; binnenkort ga ik naar een kindergroep van laag nivo. Allemaal kinderen die, als ze zich slecht ontwikkelen ook kans lopen om in afzondering te worden gezet. Nou bof ik dat ik bij een hele goede organisatie werk waar alles gedaan wordt om ieder persoon datgene te geven wat hij/zij nodig heeft. Opsluiten, vastbinden is iets wat hooguit uit nood tijdelijk gedaan wordt waarna echt al snel andere oplossingen worden gezocht.

En mijn thuissituatie; ik heb een zoon met adhd en nog iets ; autistische kenmerken welke nog onderzocht worden en een IQ waarmee hij in de ene tabel net zwakbegaafd is en in de andere laaggemiddeld intelligent. Mocht hij zich heel slecht ontwikkelen dan zou ook hij in de situatie kunnen komen. Momenteel is de situatie zo dat hij toevallig klein van stuk is en niet zo sterk, maar als dat anders wordt of zou zijn, zou ik niet weten of we hem aankunnen. Dussssssssss....

Koentje

Ik ken je al lang dus ik weet hoe je het bedoeld. Maar ik reageerde zo zuur vanuit mijn gevoel voor mijn jongste. die had geen bestaansrecht en kon nergens heen.
Vogelvrij zijn kindertjes die niet binnen de hokjes passen. Zwaar MCG + zeer ernstig ziek en dus een kostenpost voor de maatschappij. Ik kan je niet vertellen hoe vaak ik mij heb moeten verdedigen.

Het ziekenhuis nam de zorg op zich. Thuis kon het echt niet meer. Het heeft 9 maand geduurd voor mijn zoon de zorg had zodat hij naar huis kon. Het was niet rond te krijgen. Financiële kwestie, toen al. Onze zoon is nog 3 maand thuis geweest.

Dat doet pijn, we hadden hem veel thuis willen hebben.

Frauderende zorgaanbieders

Laten ze daar maar eens wat aan doen! En dan vooral de aanbieders die een AWBZ aanbesteding hebben.

Rafelkap

Rafelkap

28-03-2011 om 19:21

Koentje en nikus

Virtuele knuffels voor jullie allebei!
Het is wel duidelijk dat diegene die dit stomme beleid maken zelf geen zorgenkinderen hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.