Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
06-07-2010 om 15:14
Mijn dochter, 8 jaar en PDD NOS, heeft veel moeite met spelen als ze met meer dan 1 vriendinnetje buitenspeelt. Ze raakt dan snel overprikkeld, heeft het idee iedereen tevreden te moeten stellen en voelt zich al snel aangevallen. Gaat er iets mis, heeft ze het gevoel altijd de schuld te krijgen.
Nog moeilijker vindt ze het als haar jongere broertje naar buiten komt. Ze wil hem dan pertinent niet in de buurt hebben. Roept dat hij stom is, dat ze niet met hem erbij wil spelen en is bang dat hij met haar vriendinnetje gaat spelen dat net zo oud is als hij. Want dan heeft zij niemand.
Een hoop complexe gevoelens dus, na de zomervakantie gaat ze voor het eerst naar een sovatraining van de GGZ.
Nu is het vakantietijd en wordt er volop buitengespeeld. Ik zie haar alweer moe worden van het verdelen van de aandacht én het in de gaten houden (dat doet ze zichzelf aan, maar ja.......).
Herkennen jullie dit? Ik zou het zo graag voorkomen, maar dat gaat natuurlijk niet altijd. Wat is nou de beste reactie op haar gedrag van ons uit? Je kunt haar even straffen door haar uit de situatie te halen en even binnen 'af te laten koelen'. Maar echt werken doet dat niet, de keer erna gebeurt het weer. Rustmomenten benut ze niet, daar wordt ze extra geprikkeld van (want, is haar gedachte, dan zijn straks haar vriendinnetjes buiten weg en kan ik niet meer samen spelen, daar blijft ze op hameren).
Ik merk dat het lastig is om te omschrijven wat mijn vraag is. Vraag gerust als je nadere uitleg wilt.
Dank je wel.