Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Methylfenidaat

Zoontje van 7 gebruikt sinds zaterdag methylfenidaat, hij heeft ADD. Het is nog maar heel weinig, 3 x per dag een halve tablet van 0,5 mg en vanaf komende zaterdag een hele. Kinderarts zei dat een bijwerking vaak is dat kinderen slecht inslapen en dat daarom vaak die 3e medicatie niet gegeven wordt. Maar omdat hij al langer slecht inslaapt, gaf ze aan dat het ook wel degelijk mogelijk is dat hij door de medicatie wel beter inslaapt.

Ik vind het wat verwarrend en zal het haar de komende keer dat ik haar spreek zeker vraag, maar wie heeft hier zelf ervaring mee. Tot nu toe komt hij steeds om 9 uur of half tien zijn bed nog uit!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Evanlyn

Evanlyn

20-09-2011 om 22:11

Die van mij

Die van mij is juist rustiger en slaapt veel beter in. Vroeger was dat een groot probleem. Ik denk dat hij nu gewoon lekkerder in zijn vel zit omdat hij weet dat hij goed gepresteerd heeft en dat morgen - dankzij de medicatie - weer zal kunnen. Maar misschien is het toeval, ik weet het niet.

Fiorucci

Fiorucci

21-09-2011 om 06:57

Wisselend

Mijn zoon (14) sliep zowiezo al slecht, sinds hij medicatie krijgt is dat niet nog slechter geworden. Hij neemt wel een lage dosis melatonine op advies van de arts, dan blijft het slaaptekort nog een beetje binnen de perken.

Rosase

Rosase

21-09-2011 om 14:37

Hier

Zelfde dosis (denk ik), maar dan anders verdeeld: 's morgens 10 mg en 's middag 5 mg.
En voor wat betreft het slechte inslapen: dat heeft mijn dochter altijd al gehad en daar slikt ze al jaren melatonine voor. Momenteel zit ze op 0.6 mg per dag. Het gebruik van Methylfenidaat heeft daar niets aan veranderd.

Niet beter

"Maar omdat hij al langer slecht inslaapt, gaf ze aan dat het ook wel degelijk mogelijk is dat hij door de medicatie wel beter inslaapt."

>Ik begrijp die kinderarts in deze opmerking niet helemaal. Een van meestvoorkomende bijwerkingen van Methylfenidaat is nu eenmaal moeilijker inslapen.
De een heeft daar meer last van dan de ander maar ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat je er beter door zou kunnen slapen.
Hier word trouwens in de ochtend 15 en 's middags 10 mg. ingenomen en die laatste dosis raakt om circa 15.30 uur uitgewerkt.
Dat is was ons betreft prima, we gebruiken het vooral als schooldoping, thuis mag hij lekker ADD-en.
We hebben daardoor tegen de tijd dat het tijd is om te gaan slapen geen rebound of medicatie-effecten meer.
Je zou, in overleg met de kinderarts, die laatste dosering weg kunnen laten.

Karmijn

Karmijn

22-09-2011 om 11:46

Inslapen

Ik heb op verschillende plekken (in boeken, op fora) wel gelezen dat adhd-ers soms beter inslapen met methylfenidaat. Dat komt dan, doordat de malende gedachten gestopt worden.
Maar, dan ging het steeds om volwassenen.
Onze zoon is in ieder geval niet slechter gaan slapen van dat spul. Hij sliep al moeilijk en slaapt nu nog steeds moeilijk. De kinderarts zegt dat we ons er niet te veel zorgen om hoeven te maken. En daar vertrouw ik dan maar op. Trouwens, zoon slaapt al járen weinig, en hij loopt nog steeds vrolijk (meestal dan) rond op deze wereld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.