Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
TAM

TAM

16-02-2009 om 21:10

Methylfenidaat bij add - ervaringen gevraagd

Onze zoon heeft Equasym (10 mg)voorgeschreven gekregen ivm ADD. We hebben het nu twee keer thuis geprobeerd (het is vakantie), en eigenlijk geen nadelige effecten gezien. Hij lijkt zich beter te concentreren op zijn spel en komt goed en helder over. Maar hij kan natuurlijk ook gewoon twee goede dagen hebben gehad. Hoe weet je nu of de dosis goed is? Wat is jullie ervaring, zie je heel duidelijk verschil, of is het een vrij subtiel effect? Is het verschil vooral op school te zien, of merk je het thuis ook?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

17-02-2009 om 11:20

Hier adhd

Hier geen add maar adhd en geen equasym maar medikinet (nu 10 mg). Toch even een reactie. Het verschil is echt aanzienlijk bij onze 6-jarige zoon. Natuurlijk heeft hij van zichzelf goede en minder goede dagen, maar de verbetering in zijn concentratie en de rust in zijn hoofd zijn niet alleen daarmee te verklaren. Na 2 dagen is het natuurlijk nog moeilijk om te kijken of er sprake is van toeval. Maar als je eenmaal een paar weken bezig bent zul je het zien!
Of de dosering goed is is lastig te bepalen. Als zijn concentratie/evt. gedrag zodanig is opgeknapt dat hij geen problemen meer heeft, zou de medicatie goed kunnen zijn afgesteld. Maar het kan ook zijn dat met een kleine verhoging/verlaging nóg betere resultaten behaald kunnen worden. Heb je daar afspraken over gemaakt met de voorschrijvende arts?
Die van ons zegt altijd: "probeer het 2 weken met deze hoeveelheid, en ga het dan voorzichtig verhogen, kijk zelf wat het beste bevalt". Momenteel ben ik dolblij met de 10 mg, toch gaan we na de vakantie verhogen naar 20 mg om te kijken of de schoolconcentratie dan gaat verbeteren (groot struikelblok voor onze zoon). Dit in samenspraak met de juf die dat in de klas gaat monitoren.

Tam

Hier een zoon van 12 die concerta gebruikt bij add. Hij heeft een vrij lange tijd 36 mg gebruikt maar sinds een jaar ongeveer zitten we op 54 mg. Nu in de vakantie geef ik weer 36 mg (had ik nog staan) en na de vakantie wil ik eens kijken hoe het gaat. De 54 mg zijn we op een gegeven moment mee begonnen omdat het echt niet goed met hem ging maar achteraf bleken er zeker op school ook heel andere dingen mee te spelen. Blijf het gewoon nog even aanzien op deze dosering en bespreek de bevindingen met de behandelend arts.

TAM

TAM

18-02-2009 om 17:34

Bedankt

We hebben pas over zes weken een afspraak om te kijken hoe het gaat (tenzij er problemen optreden natuurlijk). We hebben erg lang nagedacht over medicatie, en nu we begonnen zijn merken we dat het effect er wel lijkt te zijn, maar vrij subtiel is. Eigenlijk is dit wel een opluchting, onze zoon vertoont geen gedragsproblemen en ik zou het jammer vinden als hij erg zou veranderen door de medicatie. Maar ik denk zelf dat hij misschien nog wel meer nodig heeft om op school goed mee te kunnen draaien. We zullen zien. Het is wel goed om te horen hoe het bij jullie gaat.

Betere periode

Hier lijken we in een betere periode te zitten. Hij geeft zelf aan zich ook bij 36 mg goed te voelen. Ook qua concentratie, ik neig er sterk naar om hem weer een poos 36 mg te gaan geven. Als het toch minder gaat op school (eindcito is al geweest) dan kunnen we altijd weer terug naar 54 mg. Het blijft een beetje zoeken en afwegen.

TAM

TAM

18-02-2009 om 21:07

Maggietel

Wat merken jullie thuis van de ADD van jullie zoon, en wat is het effect van medicatie? Onze zoon (8) heeft nooit goed alleen kunnen spelen, hij heeft iemand nodig om hem op gang te houden, zeg maar als een soort 'pacemaker'. De afgelopen dagen gaat het spelen echt heel goed! Ik hoop maar dat ze op school ook verbetering zien volgende week.

anna van noniemen

anna van noniemen

18-02-2009 om 21:46

Tam

dat had onze zoon ook, kon totaal niet alleen spelen....nu gaat dat ook veel beter....

Tam

Piekeren en overal leeuwen en beren zien, dat waren de grootste problemen die wij thuis hadden. Naast de motorische onrust, het niet kunnen spelen, niet stil kunnen zitten en zich snel benadeeld voelen. Nu gaat dit allemaal nog niet altijd vanzelf maar wel een stuk beter. Er is beter met hem te communiceren (meestal tenminste) en is meer voor reden vatbaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.