Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Methylfenidaat en op reis

Hoi allemaal,

Ons zoontje slikt methylfenidaat (nu nog de 'merkloze', eind deze week gaan we over op Equasym). Toen we hier mee startten weet ik nog dat de arts iets gezegd heeft over documenten aanvragen bij op reis gaan omdat dit medicijn onder de opiumwet valt. Nu heb ik het daar nooit meer over gehad en weet ik niet meer precies hoe het zit. Waarschijnlijk gaan we over een paar weken op korte vakantie. We weten nog niet waarheen; we wachten de lastminutes af; opeens schoot het me te binnen dat we dan dus niets van een document hebben oid.
Weet een van jullie hier meer over? (kan niet eerder dan donderdag met de arts bellen)

groet, heli

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-04-2009 om 16:03

Apotheek

Volgens mij moet je hiervoor bij de apotheek zijn!

heli

heli

06-04-2009 om 16:29 Topicstarter

Opgezocht; apotheek niet voldoende

Hoi,

heb het inmiddels opgezocht; helaas een medicijnpaspoort van de apotheek is niet voldoende. Hieronder een korte uitleg (van de Balanssite) voor de geïnteresseerden. Nu maar hopen dat het op tijd gaat lukken allemaal. Of toch maar in Nederland blijven geloof ik...

groet, heli

ADHD-medicatie mee op reis

Geneesmiddelen die onder de opiumwet vallen, zoals Ritalin en Concerta, kunnen niet zomaar meegenomen worden naar het buitenland. In veel landen is het namelijk streng verboden om opiaten te bezitten en te gebruiken.

Gebruikt u of uw kind dergelijke medicijnen en gaat u op reis naar het buitenland, dan heeft u een verklaring nodig. Artsen zijn hiervan vaak niet op de hoogte. Het regelen van een verklaring kan problemen aan de grens of tijdens uw reis voorkomen.

Schengenlanden
Voor vakanties in Schengenlanden heeft u een zogenaamde Schengenverklaring nodig. In de Schengenverklaring staat dat u de medicijnen meeneemt voor eigen gebruik. Uw arts moet de verklaring ondertekenen, waarna de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de verklaring waarmerkt.

U kunt de verklaring downloaden van de site van IGZ.

Niet-Schengenlanden
Buiten het Schengengebied voert elk land zijn eigen beleid bij het invoeren van geneesmiddelen voor persoonlijk gebruik. Reist u naar een niet-Schengenland, dan is toestemming nodig van de ambassade of het consulaat van dat land in Nederland. Hiervoor heeft u in ieder geval een verklaring van uw arts nodig. De inspectie adviseert om eerst de verklaring van uw arts te regelen, voordat u contact opneemt met de ambassade of het consulaat.

Guinevere

Guinevere

06-04-2009 om 21:28

Schengenverklaring

Ja, dat is 'm, de Schengenverklaring. Door je behandelend arts laten invullen en dan opsturen naar je lokale IGZ. Bij ons duurde het vorig jaar iets meer dan een week voordat we het retour hadden, best vlot. Maar die tijd kan oplopen als er een vakantieperiode aan zit te komen natuurlijk.
Voor de korte tussendoorreisjes naar het buitenland heb ik zo'n ding niet eens meer aangevraagd. Dan moet ik alles van te voren gaan plannen, voor familiebezoek in het nabije buitenland heb ik daar weinig trek in. Echter als we langs serieuze douanes gaan ga ik het zeker wel aanvragen, en ook voor de langere zomervakantie.

heli

heli

06-04-2009 om 21:40 Topicstarter

Hè?

Guinevere, begrijp ik het nu goed? Moet je voor elke vakantie een aparte verklaring aanvragen? Heeft zo'n verklaring maar zo'n korte geldigheidsduur?
Pfff... we gaan zo vaak es de grens over (belgië/ Duitsland).
Weet niet of ik dan wel zo'n verklaring zou aanvragen voor die dagen...

heli

heli

06-04-2009 om 21:43 Topicstarter

Gelezen

misschien moet ik iets minder impulsief berichtjes sturen (goh, van wie heeft ie het?).
Ik heb het weer even opgezocht (www.igz.nl) en lees nu dat zo'n verklaring maar dertig dagen geldig is. We gaan trouwens ook bijna altijd voor de last minutes; dat wordt wel lastig op deze manier...

Hansje

Hansje

07-04-2009 om 18:37

Oh jee

Hoe zit dat andersom?? Ik woon in Duitsland en ga dus regelmatig naar Nederland... ga ik eens uitzoeken ik wist dat helemaal niet

trouwens we moeten nog beginnen met de medicijnen

Guinevere

Guinevere

07-04-2009 om 20:25

Hansje

Hansje, je kunt er donder op zeggen dat het vanuit DLD ook moet. Schengen he...Alleen waar jij dan dat formulier moet laten stempelen is me natuurlijk onbekend. Vraag het aan de arts van je kind, die hoort het te weten.

Hansje

Hansje

08-04-2009 om 19:03

Leve internet

Hoi Guinevere,

ik heb al even gegoogled en ja hoor alles al gevonden. Moet alleen ff aanvragen of ik een 'jaarcontract' kan krijgen want we gaan bijna elke maand wel een weekend naar NL hahah ik zie me elke maand al bij het gesundheidsamt op de stoep staan: Hallöchen bin ich wieder (ben wel bang dat het zo moet, leer mij duitsland kennen, zijn ze gek op stempeltjes zetten hahaha)

Groetjes

Hanneke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.