Mamba
12-04-2009 om 15:26
Mijn kind moet naar de psychiater
Ik ben erg verward en verdrietig en tegelijk ook helemaal van de leg. Kind heeft al van kleins af aan 'buien' en is dan niet tot nauwelijks aanspreekbaar. Eerst werd het op peuterpuberteit en de diverse verhuizingen geschoven en ik ben steeds opnieuw naar de HA gegaan. Hij verbouwt zijn hele kamer, al het speelgoed wordt uit de kasten getrokken en heeft van de week zelfs ontlasting op de muur gesmeerd.
Aan de ene kant ben ik blij dat het probleem erkent wordt, maar ik vind de stap 'psychiater' ook wel heel erg heftig.
Het is zo raar, kind is heel populair, heeft veel vriendjes, doet het leuk op school, kan superlief zijn en een megaknuffel. Hij heeft erg last van hoge pieken en diepe dalen. Pff, hij is nog maar vijf...

Guinevere
12-04-2009 om 21:39
Een psych
Dat je kind naar een psych gaat wil beslist niet zeggen dat ie niet spoort, Mamba! Het wil wel zeggen dat er serieus naar hem gekeken zal worden. En dat ie geholpen gaat worden. Het is vermoedelijk op aangeven van jullie zelf gebeurd, het zetten van die stap?
Ik geef toe dat het heftig klinkt, een 5-jarige naar de psychiater, maar het gebeurt volgens mij vrij vaak hoor.

Mamba
13-04-2009 om 22:45
Update
Ik word eind deze week teruggebeld en dan weten we wanneer we terecht kunnen. Man ziet het zoals mannen dat doen, ik loop meteen te piekeren. Ik heb het vandaag aan mijn zus verteld.
Vandaag was wel een gezellige dag met nauwelijks driftbuien. Regelmatig heeft hij het erover dat hij dood wil, eigenlijk al vanaf dat hij kan praten. Vind ik best zorgelijk, hij wordt natuurlijk steeds ouder en ik ben bang dat hij het een keer gaat proberen omdat hij de onomkeerbaarheid nog niet inziet.

Mien*
14-04-2009 om 08:58
Mamba
hier een manlijk gezichtspunt van een vrouw..
Je schrijft dat je loopt te piekeren. Ik denk dat dit misschien wel komt omdat je je bange vermoedens bevestigd ziet (?)
Maar natuurlijk waren er al veel langer problemen en signalen, hoe rot ook. Het feit dat hij nu naar de psychiater gaat is een STAP in het proces naar BETER en oplossingen.
Dat je kind gelukkiger wordt.
Misschien als je het zo kunt zien, dat je dan wat minder piekert (want dat voelt zoonlief vast ook!)?
Sterkte, je wilt natuurlijk het allerliefst dat je zoon gezond en gelukkig is, en dat is hij nu niet (altijd)
Hoop dat de psych hem kan helpen en dat hij lekker in zijn vel gaat zitten!

picobello
14-04-2009 om 15:57
Niet de enige hoor
hier ook kind dat vanaf 4 jaar zei dat ze dood wilde en dat het leven geen zin had. Is heel heftig om uit een mond van een kind te horen. Dit is moeilijk om te begrijpen als ouder zijnde. Goed voor je dat je nu hulp krijgt, een kind is niet gek als het hulp nodig heeft, het geeft alleen aan dat ze het zelf even niet redden.
Hier heeft het bijna 4 jaar geduurd, maar kind is nu weer gelukkig, ook dankzij therapie.
houdt moed en laat je zelf niet gek maken door meningen van anderen, want echt, iedereen weet het altijd beter.

Dropke
15-04-2009 om 22:12
Klinkt heftig
maar aan de andere kant is het toch fijn dat hij en jullie geholpen worden. Blijven aanmodderen is ook geen optie. Het belangrijkste is dat jullie kind over een tijdje weer lekker in het leven staat.
sterkte...liefs Dropke

Mamba
15-04-2009 om 23:38
Vandaag heeft de mevrouw voor de intake gebeld
Er was even wat gesteggel over het EPD waar we niet in willen. Ze vroeg of ik bezwaar had als ze gegevens met de HA uitwisselen. Daar heb ik geen bezwaar tegen, maar ik heb wel meteen genoemd dat ik niet akkoord ga met opname in een EKD of EPD. "Maar mevrouw, zo werken we en als u dit niet wilt kunnen we niet behandelen." Het blijkt dat ze een digitaal dossier bijhouden en volgens haar wordt dit niet gelinkt aan andere computers of een EPD wanneer de wet er door is. Vind ik wel wat tricky.
Over drie weken hebben we (ouders) gesprek, zoon hoeft er niet bij te zijn omdat hij nog zo jong is. Op basis van dit gesprek beslissen ze of er behandeld moet gaan worden. Ik hoop wel dat degene die met ons de intake gaat doen een ander is, want dit klikte echt absoluut niet!
Ik vind al jullie reacties zo ontzettend lief, het geeft me echt heel veel steun!
Mamba

dijota
16-04-2009 om 01:55
Klikt niet
Lieverd,
Je gaat al iets aan tegen je zin in. Dit is niet goed!
Je hebt 3 weken om dit te regelen? Bel ze op geef eerlijk aan dat je graag een intakegesprek wilt maar liever met een ander persoon en dat jullie deze persoon best kundig vinden maar voor jullie persoonlijk het niet goed klikt. MAW je kunt met deze niet je hart/gevoelens delen. En echt dit is niet raar, zo kom je toch ook in het dagelijks leven iemand tegen dat je denkt die is best aardig maar ik zou niet dit of dat kunnen delen.

Mamba
16-04-2009 om 11:08
Klikken
Ik weet niet of degene die ik aan de lijn had ook de intake doet en of zij dan ook de behandeling doet. Ik wacht het nog even af en anders ga ik inderdaad naar een ander.
OT: Heb ooit een kraamverzorgster gehad met wie het niet klikte: ik zag haar tijdens de weeen en kon alleen maar denken 'weg jij, jou moet ik niet.' Is ook niet meer goed gekomen
Vanochtend vroeg zoon aan mij: 'Mam, ben jij weleens zo moe geweest dat je niet meer wilde opstaan?' Hij is altijd wit, dun en moe. Heb al minstens 100x bloed laten prikken en onderzoeken laten doen. Inmiddels is hij wel op gewicht en door het vele buitenspelen heeft hij voor zijn doen best wat kleur. Gisteren was hij ook weer narrig, heb hem over de schouder naar huis moeten dragen omdat ik hem anders niet mee kreeg. 's Avonds was het naar bed gaan ook een drama, hoop gehuil dat hij écht, écht nog niet moe is.
Gewoon doorademen, ik leef bij de dag.

Mien*
16-04-2009 om 11:41
Epd
Mamba, volgens mij is het zo dat ze, als je bezwaar hebt aangetekend tegen het opnemen in het EPD geen gegevens zonder jouw toestemming uit mogen wisselen.
Je zit niet verplicht vast aan het uitwisselen van gegevens. Natuurlijk maakt men een dossier, maar daar mag niet zomaar iemand ´bij´
Het EPD moet je ook meer zien als een schakelpunt, die de poorten tussen verschillende hulpverleners open kan zetten. Heb je bezwaar gemaakt, dan kan dit niet.
Evt. kun je gewoon toestemming geven voor het opvragen van gegevens van de huisarts en/of andere hulpverleners.
Dit kan dan gewoon met en toestemmingsformulier wat je moet tekenen en waarop specifiek gemeld wordt WELKE gegevens bij WIE deze opgevraagd mogen worden.
Succes!

Mamba
16-04-2009 om 11:47
Mien*
Is het wel save om uitwisseling met de HA toe te staan? En mondelinge toezegging is dus niet genoeg?

Mari
16-04-2009 om 20:37
Mamba
Natuurlijk moeten ze wel een dossier maken, het is voor hun geen werken zonder en dat gebeurt tegenwoordig overal digitaal. Maar ik heb altijd en overal toestemmingformulieren gekregen om te teken naar wie informatie naar toe mag. Meestal kruis ik aan standaard huisarts en verwijzer, die moeten echt wel weten wat er gebeurt. Verder zet ik er vaak bij anderen alleen in overleg. Tot nu toe heeft dit prima gewerkt.
gr. Mari
ps. huisarts krijgt altijd per brief info en scant dit in zijn systeem.