Sas
17-06-2010 om 12:19
Moeilijke keuze: adhd en montessori school
Beste allemaal,
Twee weken geleden kregen wij de diagnose ADHD voor onze zoon. Net terwijl wij ook bezig zijn met overstappen naar een andere school....
Nu twijfelen we erg. De nieuwe school is een Montessori school met combiklassen, meer vrijheid maar wel een goede basisstructuur (school is niet klassiek Montessori).
Durven wij dit aan met onze zoon? voordelen die ik zie:
> meer uitdaging in de klas door combi met hogere groep.
> meer persoonlijke benadering
> misschien leert ie juist wel meer te plannen op deze school
> misschien is een stukje vrijheid juist wel beter voor hem.
Nu weet ik dat ieder ADHD kind anders is. Maar heeft één van jullie ervaring met ADHD kinderen met Montessori onderwijs?
De school waar is nu op zit biedt is heel gestructureerd, heel schools en richt zich met name op prestatie (en ook veel huiswerk) > minder ruimte voor spel en zelf ontdekken. Hij doet het wel heel goed hier maar we hebben gewoon twijfels of ie zich hier wel voldoende kan ontplooien.
Reden dat we willen wisselen is slecht beleid school en grote groep kinderen (32+) volgend jaar.
Ws gaan we begin volgend jaar starten met medicijnen. Het advies wat wij kregen was dit te doen in een vertrouwde omgeving.
Hij kent overigens al heel veel kinderen op die school, er zitten veel van zijn vriendjes en eerdere klasgenoten.
Iemand een tip of ervaring?
Hoop het is zo lastig!
Groet, Saskia

Sharon*
17-06-2010 om 14:32
Waarom wisselen?
Mijn vraag is eigenlijk waarom van school wisselen als je zoon het goed doet op huidige school? Is het slechte schoolbeleid dan zo'n groot probleem? En een klas met 32 kinderen hoeft geen probleem te zijn als de leerkracht het aan kan en goed gestructureerd is.
Over de combi ADHD en Montessori scholen heb ik geen ervaring, maar het zou denk ik niet mijn keuze zijn.

Sas
17-06-2010 om 15:14
Sharon
Hoi Sharon,
In het kort:
Onrust op de school, slecht schoolbeleid, weinig oog meer voor kwaliteit onderwijs, prestaties belangrijker dan welzijn kids. Een optelsom van dingen die de sfeer niet verbeteren op school en heel veel onrust veroorzaakt. Klassen die plotseling uit elkaar getrokken worden en soms weer opeens samengevoegd etc.
Daarnaast veel huiswerk, en van mij hoeft die niet zo nodig op een basisschool.
groet, saskia

Sharon*
17-06-2010 om 16:22
Helder
Ja, ik snap waarom je op zoek wil naar iets anders. Klinkt inderdaad als een goed plan, beter nu voordat je kind vastloopt door die onrust ed.

Montessorimoeder
17-06-2010 om 19:28
Mijn kind heeft ADHD en heeft op een Montessorischool gezeten. Ik heb er altijd spijt van gehad. Gezien zijn intelligentie mocht hij verder gaan met de stof, en hoefde niet op klasgenoten te wachten. Wat betreft zelfstandigheid was het een regelrechte ramp; in zes jaar is het niet gelukt hem zelfstandigheid bij te brengen. De zelfstandigheid die hij zo hard nodig hard op het voortgezet onderwijs. Ook hier heeft hij niet de vruchten kunnen plukken van het feit dat hij een Montessorischool heeft bezocht.

Sas
17-06-2010 om 22:31
Montessorimoeder
Dank voor je reactie!
eetje, maar denk dat het beter was geweest als jij op een regulier school had gezeten? Was ie dan zelfstandiger geweest? Niet doen dus volgens jou....

Montessorimoeder
17-06-2010 om 23:00
@ sas
Niet elk kind met ADHD heeft natuurlijk moeite met zelfstandigheid. Mijn kind in ieder geval wel. Ik denk dat hij beter af was geweest op een reguliere school, ik schat in dat het klassikale lesgeven beter bij hem had gepast. Toen ik daar achter kwam, zat hij al in groep 5, en vond ik het een te grote verandering om van school te switchen.

lilajolie
18-06-2010 om 07:01
Moeilijk
Ik zou er zelf niet voor kiezen, wel een schoolwisseling, want het klinkt ernstig, maar niet voor de Montessori. Op dit moment zit onze zoon op het fasenonderwijs. Het is kindgericht en de klassen worden klein gehouden. De juf past zich aan: Als hij zich niet langer dan een kwartier kan concentreren, dan hebben we mooi een kwartier te pakken! Maar die keuze moet wel aanwezig zijn in jullie omgeving.

Moek
18-06-2010 om 11:39
Wat is fasenonderwijs?
Ik twijfel ook over een andere school. Heb zelf niets geleerd op een Montessori, behalve dan doordat ik veel boeken las, maar dat had ik thuis ook kunnen doen. Ik heb besloten dat het in ieder geval voor mijn zoon met PDD-Nos geen goed idee is.
Maar ik ben wel benieuwd naar dat fasenonderwijs...

Elisa Gemani
18-06-2010 om 14:46
Hier adhd en montessori
Zoonlief van 9 heeft ADHD en zit op een Montessorischool. Hij heeft niet alleen ADHD trouwens, hij is ook zeer hoogbegaafd en hoogsensitief. Hij ging eerst naar een "reguliere" school maar daar heb ik hem aan het eind van groep 1 vanaf gehaald omdat hij niet mocht leren lezen, rekenen en met computers werken. Toen was hij overigens nog niet gediagnosticeerd met ADHD; dat is pas twee jaar geleden gedaan. Sindsdien gebruikt hij ook medicatie (eerst Ritalin, nu Concerta). Ik moet je eerlijk zeggen dat het Montessorionderwijs mij nooit echt heeft aangesproken maar dat bleek een groot vooroordeel van mijn kant. Zoonlief is opgebloeid op deze school en hij en zijn leerkrachten halen alles eruit wat erin zit (en dat is veeel op een prettige manier. Hij gaat supergraag naar school. Ja, hij had eerst moeite met de vrijheid en de zelfstandigheid en nog steeds is taakplanning en planmatig werken niet zijn sterkste kant maar het wordt steeds beter. Hij krijgt extra aandacht en begeleiding en hij heeft bijv. ook een goede plek in de klas. Als hij overprikkeld raakt mag hij op een rustige plek werken. Ik moet ook echt vermelden dat het valt of staat met de kennis, de houding en de bereidheid van de school en de leerkrachten om om te gaan met ADHD, hoogbegaafdheid etc. Zo heeft onze school een Plusklas, hebben ze veel verrijkings/verdiepings/verbredingsmateriaal en hebben ze veel contacten met Balans en andere instanties/organisaties op het gebied van ADHD, PDD-NOS, hoogbegaafdheid etc. Dus hier een dikke plus voor "onze" school! Zoonlief heeft trouwens een groep overgeslagen, zit nu in groep 6 en gaat groep 7/8 in een jaar doen. Hij gaat straks naar een gewone openbare school (niet-Montessori) waar veel kinderen op zitten die hoogbegaafd zijn of/en ADHD hebben. Wat ik tot slot nog kwijt wil is dat de ene (Montessori)school niet de andere is, net zomin als het ene kind niet het andere is. Het kan best zo zijn dat dit type onderwijs toch niks is voor je kind maar daar kom je alleen achter door het te proberen. In ons geval was het achteraf de juiste beslissing. Ga eens kijken op een school, laat je kind een paar dagen proefdraaien en ga vooral na hoe school omgaat met kinderen met een gedrags- of ontwikkelingstoornis en andere zaken. Hoeveel kennis van zaken hebben ze? Hebben ze een goede Interne Begeleider/Remedial Teacher? Hoe zit het met kinderen met een rugzakje? Hebben ze een goede, open communicatie richting ouders en vice versa? Etcetera.

dihanne
18-06-2010 om 15:26
Asperger en montessori
Hoi
Onze aspergerdochter zit op een Montessori-school, en als ik nu kon kiezen zou ik dat nooit meer doen. Geen ADHD ervaring dus, maar misschien heb je toch iets aan mijn bijdrage
Ik zou kijken naar de kenmerken van het Montessori-onderwijs, en heel goed nadenken of je je kind daarin ziet functioneren.
bijvoorbeeld:
- alle kinderen doen hun eigen werk, dus doen allemaal iets anders, wat toch onrust en afleiding veroorzaakt
- er werken kinderen op kleedjes op de vloer (en soms door het hele gebouw bij ons), er wordt veel door de ruimte gelopen (weer onrust!)
- zelf plannen en werk indelen is natuurlijk niet ieder kind gegeven
- kinderen moeten veel zelf uitzoeken en uitvinden, terwijl onze dochter meer gebaat is bij goede uitleg en een paar voorbeelden
Wij vinden de sfeer op school wel heel goed, en hebben besloten haar die school af te laten maken, maar het is een totaal verkeerde keuze geweest. We compenseren dat nu met een steengoede remedial teacher.
succes,
Dihanne

lilajolie
20-06-2010 om 08:19
Fasenonderwijs
Kleine(re) klassen, verschillende fasen in één klas, zelfstandig werken als dit lukt, kindgericht, overblijven voor iedereen dus ook eerder uit en veel projectmatig werken. Idere fase is een half jaar. Betekent dat een half jaar blijven 'plakken' niet opvalt en een half jaar doorschuiven ook niet. De kinderen weten meestal niet wie in welke fase zit, dus er wordt niet over gepest. Het is een gezonde school, dus geen snoep mee.
Ik ben heel erg tevreden.

anna van noniemen
20-06-2010 om 13:19
Ik wilde
dat zoiets hier in de buurt had bestaan, misschien moeten ze zoiets in heel Nederland gaan doen, op alles scholen

Sas
29-06-2010 om 22:01
Veel dank!
Dank allemaal voor de reacties.
We hebben besloten niet te wisselen van school. We durfden het nog niet aan. Behandelende instantie heeft de doorslag gegeven in combinatie met het feit dat zoon weer dezelfde docent krijgt als dit jaar. Dit ging zo goed, de rest van de problemen nemen we daarom voor lief. Hopelijk is het de juiste keuze. De tijd zal het leren.
Nogmaals veel dank voor jullie mooie adviezen.
Groetjes, Sas