Peetje
12-01-2011 om 14:39
Morgen medicatiegesprek, waar let ik op?
Hallo,
Morgenochtend heb ik met zoon een gesprek met de psychiater voor het instellen/starten van medicatie voor zijn ADD (vooral concentratieproblemen).
Oorspronkelijk wilde de psychiater met Strattera beginnen, maar om meerdere redenen wordt het Ritalin.
Nu vraag ik me eigenlijk af of ik ook nog wat dingen moet vragen aan haar, maar ik kan gewoon niet veel bedenken.
Is er misschien iemand met ervaring en tips? Dan hoor ik het heel graag.
groeten,
Peetje

Polly Shearman
12-01-2011 om 16:26
Hmm
Ik kan ook weinig bedenken, ritalin is een kwestie van proberen en doen! je kan daar lang en kort over praten maar uitproberen is de enige methode. Binnen een week zal je weten of het wat is, zoniet kan je ook direct weer stoppen, dat is het fijne aan ritalin vind ik.
Groet, Polly

Vera*
12-01-2011 om 16:35
Polly ot
Hoe gaat het nu met de Concerta? Hier gaat dochter ook Concerta 36 uitproberen. De sprong van Medikinet 30 naar 40 was te groot.
Vera

Polly Shearman
12-01-2011 om 17:23
Vera!
TOP!!!!
het gaat heel goed!! echt! ook savonds, als ze officieel zijn uitgewerkt... dat uitwerken merken we dus niet meer zo, het is echt alsof ze een spiegel opbouwen en echt 24 uur per dag zich beter voelen. ipv die paar keer 4 uur.
Ze zijn er zelf heel blij mee, en wij ook, scheelt aan inneem stress ( gewoon spelen bij vriendjes zonder EERST naar huis voor medicijnen enz.. )
Heerlijk!

Hes@
12-01-2011 om 17:35
Vragen
Hoe zie je of je op de juiste dosis zit?
Wanneer is de dosis te hoog? Hoe ziet dat eruit?
wanneer is de dosis te laag?
Kan ik zelfstandig kleine wijzigingen in de dosering aanbrengen? Waar moet ik dan op letten?
Hoe vinden we de juiste tijdstippen (ritalin werkt niet bij iedereen evenlang. De een moet na 2 uur alweer slikken de ander na 4 uur)
Als we een avond weggaan, mogen we dan extra ritalin geven en hoeveel dan? Welke gevolgen heeft dat voor inslapen?
Hoe lang duurt het voor er effect is? Kunnen we een dag overslaan? Ziet u daar voordelen in?
Welke bijwerkingen komen veel voor? Gaan ze wel of niet weer over? Krijg ik direct een recept voor melatomine of pas nadat we een nacht wakker zijn geweest? Hoe bepaal ik de juiste dosering melatomine? Bij welke bijwerkingen mag ik direct bellen voor advies? Wat doe ik als het kind niet meer genoeg eet overdag?
waaraan merken we dat de dosering moet worden aangepast? Wanneer verwacht u dat dat ongeveer zal zijn? Kan ik dan snel bij u terecht?
Krijgen we van u herhaalrecepten of van de huisarts? (niet elke huisarts wil dat) Hebben wij over een week of over twee weken contact om te kijken of alles goed gaat?
Succes!

Peetje
12-01-2011 om 19:45
Bedankt (maar..)
Hallo,
Bedankt voor jullie reakties. En zeker Hes@, ik heb gelijk alles geprint wat je aangaf. De dingen die je aangeeft zijn eigenlijk precies de punten die zo door mijn hoofd zweefden, zonder er de woorden (cq vragen) bij te kunnen formuleren.
Maar de afspraak moet ik waarschijnlijk afzeggen: zoon is eind van de middag flink ziek geworden (in de Ikea, helemaal overstuur van de pijn in zijn buik). Ik hoop dat hij morgen wel opgeknapt genoeg is om mee te kunnen gaan. Niet om met ziekte aan de Ritalin te beginnen, maar de agenda van de psychiater is erg vol. Het zou zo maar twee maanden kunnen duren voor we opnieuw bij haar terecht kunnen.
nogmaals bedankt!
groeten,
Peetje

Polly Shearman
13-01-2011 om 10:24
Gaan!
Zelfs al is hij niet helemaal lekker ( tenzij hij natuurlijk met hoge koorts op bed ligt) Hij zal waarschijnlijk alleen gewogen worden en de bloeddruk word gemeten, verder weinig intensief onderzoek
Je kan het beginnen met de ritalin natuurlijk wel uitstellen, gewoon een paar dagen wachten tot hij weer wat beter is. Maar nog 2 maanden wachten lijkt me geen goede optie.
groet, polly

Peetje
13-01-2011 om 12:01
Geweest
Hallo,
We zijn geweest, zoon was voldoende opgeknapt en idd wat Polly ook zegt; blijven wachten is geen goede optie.
Het gesprek was prima, zoon hing met jas aan in de stoel en geloofde het wel maar stelde zelfs een vraag .
We hebben een recept voor medikinet 10 mg en een reserve-recept voor voor 20 mg. Met de 10 mg starten, over een week contact (tenzij eerder nodig lijkt van ons uit gezien). Mocht zoon geen resultaat ervaren met de 10 mg, hoeven we dan dus niet terug te komen voor 20 mg, maar kunnen dat recept gebruiken.
Volgens de arts is het ws. te laag maar ze begint liever te laag. Indien nodig zouden we ook nog een verhoging van die 20 mg kunnen krijgen (tot max 40 mg meen ik me te herinneren).
Ik vind het heel spannend, zoon geloof ik minder . Nu eerst eens kijken of en hoeveel er vergoed wordt door de verzekering...
groeten,
Peetje

Guinevere
13-01-2011 om 12:08
10/20
Peetje, gelukkig dat je zoon genoeg was opgeknapt. Even over die 10 en 20 mg: 2 keer 10 mg is ook 20 mg.
Is het trouwens Medikinet CR of de gewone Medikinet?

Peetje
13-01-2011 om 12:18
Guinevere
Hallo,
Ja, hij zit nu boven te lego-en, dus dat gaat echt beter. Houd hem vandaag wel thuis, effe rustig aan...
Het is de Medikinet CR, volgens mij dus de vertraagde afgifte ('s ochtends na het ontbijt nemen, en zo'n 8 uur werkzaam).
Het zal wel bij veel ouders voorkomen, maar de hartkloppingen die kinderen er van kunnen krijgen, heb ik nu al.... We komen (ook weer als veel anderen) uit een pittige periode en het gaat veel beter met hem dan een jaar geleden. Maar ik ben toch 'bang' dat hij last zal krijgen van bijwerkingen als angst ed. Maar goed, vertrouwen hebben, pinnen en naar de apotheek .
groet,
Peetje

Guinevere
13-01-2011 om 16:15
Bijwerkingen
Hier ook Medikinet CR, meestal 10 mg. Er zijn bij zoon geen bijwerkingen. Wel kun je in het begin last krijgen van de mogelijkheid dat je zoon door zijn rustiger hoofd begint met het verwerken van zijn mogelijk roerige verleden. Daar heb ik hier op het forum veel ouders over gehoord.
Begint hij morgen?

Peetje
13-01-2011 om 20:40
Morgen...
Hoi Guinevere,
Ja inderdaad, hij begint morgen. School is dicht, dus 3 dagen vrij en dat lijkt me een goed moment om te beginnen.
Hoe oud is jouw zoon, gezien de dosering? Hier 11 jaar, klein voor z'n leeftjd en tenger. Ik hoorde van de apothekersassistente dat er vaak met een -te- lage dosering wordt gestart om te zien of er sterke bijwerkingen zijn. Dus ook al is an sich de dosering niet voldoende op het gebied van concentratie, zou het wel al een indicatie geven van bijwerkingen (zowel welke als in welke mate). Had ik nog nooit van gehoord of over gelezen.
Hij heeft geen dramatische dingen meegemaakt (gelukkig niet), maar wel een gevoelig kind dat vorig jaar op school een zware tijd heeft gehad (vnl door leerkracht). Angst, paniekaanvallen, niet naar school willen (maar dat heeft mede te maken met het erkennen van zijn flinke dyslexie op school, maar dat is een heel ander verhaal.
Al met al zou het mij niet verbazen als er wat dysthyme zaken naar voren zouden komen (daar ben ik in ieder geval wel op voorbereid).
Wat fijn trouwens, dat je reageert! Dankje daarvoor!
groeten,
Peetje

Guinevere
13-01-2011 om 21:23
Zoon
Zoon is 8 jaar, 1.33 ofzo lang, en 25 kilo. En die dosering van 10 mg is echt wel heel laag, maar de effecten zijn hier erg groot. Meer verbetert de concentratie van onze zoon overigens niet. Eigenlijk verbetert het zijn concentratie überhaupt niet. Maar het geeft wel rust in zijn koppie en zorgt ervoor dat hij aanspreekbaar is. En af en toe stil zit.
Ben benieuwd hoe het zal gaan bij je zoon!

Peetje
17-01-2011 om 11:13
Hmmm
Hallo Guinevere (en anderen ),
Nou, we zijn drie dagen op weg maar ik weet het niet hoor.
Zoon heeft 2 nachten slecht geslapen, maar dat had hij de afgelopen weken ook wel eens, was vrijdagmiddag en zondagavond chagrijnig (gaf hij zelf ook aan), maar dt is hij ook zonder medicatie wel eens. Ik let natuurlijk op alles, waardoor er toch wel een verstoord beeld is.
Naar mijn idee is het wel wat rustiger in zijn hoofd, geen 200 dingen tegelijk (hij heeft gisteren anderhalf uur op de bank een boek liggen lezen, terwijl er ook bezoek rondhobbelde). Overdag minder eetlust, maar ja, hij ontbijt wel ongelooflijk uitgebreid .
Ik denk dat we eind van de week naar de 20 mg gaan en verwacht dan wel verschillen te gaan zien. Op welk gebied weet ik niet, maar dat komt ook omdat voor mijn gevoel er wel wat gebeurt maar te minimaal om het aaan te wijzen als gevolg van de medikinet.
Helaas wordt er niets vergoed, ik dacht dat we wel iets zouden krijgen met ons aanvullende pakket, maar helaas.
hartelijke groet,
Peetje