Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

03-07-2009 om 12:44

Motoriekvraagje bij adhd

Er is iets wat ik niet begrijp bij mijn ADHD-zoon. Er wordt iedere keer gesproken over zijn "gebrekkige" motoriek. Bijvoorbeeld door de zwemleraar, ergotherapeute.
Maar ik als leek zie dat dus helemaal niet. Hij is vrij goed in sport, liep iets na zijn eerste verjaardag, en gelijk hele afstanden, fietste als een wielrenner vlak na zijn 4e verjaardag, klimt als een aap, rent als een renpaard. Ook fijnmotorisch gaat het (nu) goed, zijn handschrift is behoorlijk leesbaar voor een groep-3-er.
Ik kan dus niet begrijpen wat er dan aan de hand kan zijn waardoor die motoriek met zwemmen niet goed is. Wat is er anders bij zwemmen dan bij die andere sporten? Mensen die hem kennen, moi inclus, zijn stomverbaasd dat hij nog steeds geen diploma heeft, omdat ze zien hoe sportief hij is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

03-07-2009 om 14:23

Niet het resultaat maar het hoe

met zwemmen telt vaak niet het resultaat, het lijkt op een borstcrawl. Maar hoe voer je het precies uit. Dus welke beweging maakt je arm precies en hoe houdt je je benen etc.

met fietsen kan het dus best zijn dat hij hard gaat, het resultaat, maar dat de motoriek niet klopt, bv door de knieenen elkaar bijna te laten raken, alleen kracht te zetten bij de neergaande beweging (bij een racefiets met vaste schoen kun je ook om hoog krachtzetten)

Of is het wellicht allemaal wat minder gecontroleerd of zit er een ongelijkheid in de slag. Bv bij de schoolslag een krachtiger slag met links als met rechts. Die moeten technisch gelijk zijn.

Dat zou mijn blinde gok zijn.

Minet

Minet

03-07-2009 om 18:38

Symmetrie

Zwemmen vereist een symmetrische beweging van het lichaam, itt bijna alle andere bewegingen die je maakt. Daar ligt het probleem bij veel jonge kinderen die leren zwemmen.

Guinevere

Guinevere

03-07-2009 om 20:59

Moeilijker dan fietsen dus

Aha, zwemmen is eigenlijk moeilijker dan fietsen dus, vereist meer coördinatie en nóg meer samenwerking tussen allerlei lichaamsdelen, is dat een goede samenvatting? Zijn ADHD-kinderen later in deze ontwikkeling dan andere kinderen?
Wat ik ook niet snap is dat hij ondanks zijn geconstateerde evenwichtsproblematiek zo snel en goed heeft leren fietsen. Maar schommelen kon hij pas goed met bijna 6. Ik snap er niets van.

Jakiro

Jakiro

04-07-2009 om 09:01

Geen antwoorden, alleen ervaring

Oze dochter liep ook met 1 jaar helemaal los, fietste met 3 zonder zijwieltjes, at op die leeftijd ook met mes en vork.
Maar aan de andere kant kon ze niet huppelen, geen bal vangen en over haar zwemdiploma heeft ze ook 2,5 jaar gedaan. En nog steeds heeft ze geen mooie slag, heel houterig en ongecoordineerd. Ook kan ze niet zonder knoeien melk inschenken, dat gaat zo horterig en stoterig.
Overigens hebben wij wel goeie ervaringen met de zwemles (in waarschijnlijk hetzelfde zwembad als jij), ze kreeg extra lessen om de grove fouten eruit te halen en hebben bij het diploma zwemmen door de kleine foutjes heengekeken. Ze kon het namelijk wel, alleen niet precies volgens de regeltjes.
Jakiro

amk

amk

04-07-2009 om 18:42

Nee zwemmen is symmetrisch

de armen en de benen maken een gelijke beweging maar niet noodzakelijkerwijs tegelijkertijd (bij de schoolslag)
bij de crawl is de symetrie diagonaal door het lichaam.

*bella*

*bella*

05-07-2009 om 19:59

Aaah!

Ik snap er hier ook niets van, dochter was ook vlot met alles en ik vind haar motorisch sterk. En dat zwemmen, dat wil maar niet!!
Nu heeft ze geen ADHD maar is soms wel wat druk, snel afgeleid etc. (maar niet bij zwemles overigens, let goed op)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.