Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Gaia*

Gaia*

01-11-2011 om 10:51

Nacht aan de computer

Gisteren zoon van school (10, adhd) gehaald. Misselijk, moe en hoofdpijn. Hij kwam al zo moeilijk (nog moeilijker dan normaal) zijn bed uit. Lekker op de bank, kopje thee, fruitje. Maar toen kwam ik er achter dat hij de hele nacht met zijn laptop games heeft gespeeld. Virtuele wereld doet hij graag en ik zag het in een berichtje op zijn Hyves.
Hij schrok ervan en hij vroeg of ik dan alsjeblieft die laptop bij hem weg haal. Natuurlijk, sowieso een hele week helemaal niet. Maar zeker niet op zijn kamer. Goed besproken etc. Ik was echt geschrokken. De laatste tijdsaanduiding was 3.00 uur.

Maar toen hij gisteren weer naar bed moest, flipte hij weer. Waarom niet later, dan nog wat lezen etc.
Gelukkig sliep hij wel snel (tja wat wil je).

Nu zit ik te denken dat slapen ook wel de last voor hem is. Ik kan me niet herinneren dat hij ooit eens zonder tegenwerking naar zijn bed ging. Het is altijd moeilijk gegaan. Hij heeft altijd aangegeven dat hij zo lang wakker ligt en dat hij er gek van wordt. Past natuurlijk bij ADHD. Heel soms geven we wat melatonine, maar liever neemt hij dat niet. Misschien moeten we het toch meer verplichten?

Ik ben heel bang voor een computerverslaving. Zijn gedrag verraadt dat hij dit wel vaker heeft gedaan. Hij uit zich nogal eens fel en heel kribbig etc. Zijn oudere neef (asperger) heeft ook problemen met pc-verslaving en meer. Dus ik maak me echt wel zorgen.

Herkent iemand dit? Wat is een goede aanpak? Voor nu heb ik wel het gevoel dat ik het goed met hem besproken heb. Maar het houdt hier vast niet mee op.
Tips zijn heel welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karmijn

Karmijn

01-11-2011 om 11:35

Link

Hoi Gaia,

Bah, wat zul je geschrokken zijn. Volgens mij heb je het wel goed aangepakt hoor.
Ik zou in ieder geval de computers en telefoons uit zijn slaapkamer weren 's avonds, voor altijd. Hier mag dat ook niet. Gewoon omdat het zo moeilijk is om er anders af te blijven.
Op deze website staat een test, die je kunt doen om te kijken of je je zorgen moet maken over een game-verslaving. (in het blok midden/boven op de bladzijde)
http://www.jellinek.nl/
Onze zoon vond het wel interessant om de test te doen, en bij hem viel het nog wel mee.

Verder zou ik toch wel iets gaan doen met dat slaapprobleem. Onze zoon slaapt ook altijd moeilijk en door een hoop compromissen gaat het nu wel aardig goed. Hij gebruikt geen melatonine, omdat de kinderarts dat niet nodig vindt.

Zoon doet het zo: Wij lezen hem 's avonds voor. Hij is 12, maar toch doen we dat nog. Dan gaat hij daarna nog zelf verder lezen. We halen echt pittige boeken voor hem, van de jong-volwassenen categorie uit de bieb.

Als wij dan naar bed gaan, om 12 uur meestal, kijken we of het licht uit is, zo niet, dan gaat het dan uit.

In het weekeinde en in de vakanties mag zoon opblijven. Dat wil zeggen dat hij soms echt tot 3 uur 's nachts nog met zijn zus zit te gamen in de vakantie. Dat vinden ze allebei heerlijk, het zijn echte nachtuilen. Dat mag van ons, onder voorwaarde dat ze wel rond 3 uur naar bed gaan, als het later wordt, krijgen ze problemen. Ze MOETEN uitslapen de volgende dag. En wij willen aan het einde van de vakantie/weekeinde geen gezeur. Ze zullen dan moeite hebben met omschakelen, maar daar kiezen ze zelf voor. School gaat voor. Dus gewoon op tijd eruit, en geen chagerijn, anders gaat de vlieger niet meer op.
Het komt er eigenlijk op neer: hij moet ervoor zorgen, dat wij ons geen zorgen maken. (die heb ik van Miriam Lavell)

mari39

mari39

01-11-2011 om 11:44

Oei

dat is wel heel heftig voor een 10 jarige, een hele nacht achter de laptop. Onze zoon (9) heeft dit nooit gedaan, maar heeft wel heel erg de neiging om alleen beeldschermwerk leuk te vinden. Geen echte ervaring dus, maar ik heb wel even zitten denken wat ik hieraan zo doen.
Allereerst geen laptop op de slaapkamer. Vind ik in zijn algemeenheid geen goed idee voor een kind van die leeftijd. Ik wil die pc en tv zo lang mogelijk uit de slaapkamer van de kids houden.
Onze zoon slaapt ook regelmatig slecht, maar gaat dan lego-en of tekenen. Ben ik ook niet blij mee want ik wil eigenlijk dat hij in bed blijft.

onze zoon heeft ook altijd slaapproblemen gehad. Hij heeft ASS (of ADHD?), en ik ben echt overstag gegaan met melatonine. Zo lang wakker liggen terwijl je wel moe bent, ga er maar aan staan. Dat heeft ook zijn effect op gedrag overdag, moe, prikkelbaar etc. Hij krijgt nu 3 mg en dat werkt over het algemeen erg goed.
Als je liever niet zomaar melatomine geeft, dan zou ik naar de huisarts gaan. Google ook eens op slaappoli.Wellicht wil je je daarheen laten doorverwijzen?
Waarom wil je zoon geen melatomine? Is hij bang voor verslaving oid? Dan zou ik hem meenemen naar de HA, misschien dat hij van een deskundige kan aannemen dat dat hij geen zorgen hoeft te hebben daarover.
Succes!!

billie

billie

01-11-2011 om 12:14

Lastig

Zoon van 10 hier lijkt me ook wel gevoelig voor game-afhankelijkheid. Hij zou het iig niet zelf kunnen doseren denk ik, en ik ga die risico's ook niet aan. Hier dus geen schermen op slaapkamer, zelfs geen nintendo al levert dat weleens gedoe op, zeker in weekend etc. Maar vooralsnog wil ik het niet hebben, ze halen het 's ochtends maar, in ochtend mag het wel in bed. Zeker omdat zoon hier ook niet zo makkelijk slaapt vaak. Hier dus in principe, uitzonderingen daargelaten, al geen schermtijd meer na avondeten.
Hier wel melatonine regelmatig, nu in zeer lage dosering. Verder helpt hier lezen (ook voorlezen) en luistercd's. Zonder de cd's moet zoon teveel aan vanalles denken, aldus zoon, en hierbij slaapt hij heerlijk in.

mari39

mari39

01-11-2011 om 12:46

oei

Ik zat me nog wel te bedenken dat onze zoon waarschijnlijk ook de verleiding niet zou kunnen weerstaan met een beeldscherm op zijn kamer!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-11-2011 om 14:44

Herkenning

Ja, herkenbaar. Zoon (10, ADHD) is dol op computeren. Ik moet hem echt zowat van het beeldscherm wegsleuren als hij moet stoppen. Niet dat hij rare dingen doet; hij doet niet meer aan Hyves oid maar hij zoekt leuke video's en goede muziek maar door die computer ging hij vaak te laat slapen. Hij is ook bijna obsessief aan het gamen op de Xbox. Games speelt hij na met Playmobiel en hij tekent nieuwe scenario's etc. Ik heb uitgebreid met hem gepraat over computer- en gameverslaving omdat ik weet dat met name ADHD'er grote neiging hebben tot verslavingen. Dat snapt hij heel goed en in die zin letter hij er zelf ook wel op dat het niet echt uit de klauwen liep.
Nu heeft hij tot een tijdje geleden nooit goed geslapen. Te druk in zijn kop. Heel veel verschillende therapieen gehad die weinig hielpen. De zelfhypnose en -ontspanningstechnieken van een integratieve kindertherapeut hielpen nog het meest, net als een CD met rustige muziek opzetten.
Een tijd terug hebben we een melatoninetest laten doen bij de slaappoli van Zkh Gelderse Vallei in Ede. Het kwam erop neer dat hij zijn melatonine te laat kreeg (ik gaf hem al een tijd melatonine 1,5mg) en echt eerder naar bed moest. Ook zeiden ze nadrukkelijk dat hij tot twee uur voor het naar bed gaan niet meer mocht computeren of tvkijken. Verder moest zijn kamer echt donker zijn dus ik heb verduisteringsgordijnen opgehangen.
Hij krijgt nu een uur voor het naar bed gaan 3mg melatonine, gaat op tijd naar bed en in bed mag hij nog een halfuurtje lezen. Daar had hij altijd een hekel aan maar nu we leuke boeken uitzoeken (Het leven van een loser; Artemis Fowl; de Grijze Jager etc.) is hij dol op lezen. Ik moet het boek nu zowat afpakken
Computeren en gamen mag hij een uurtje na school, als hij zijn huiswerk heeft gedaan. In het weekend mag hij een paar uur langer als hij ook maar even lekker buiten speelt. Uiteraard slaapt hij in het weekend als hij niet hoeft te voetballen lang uit.
Het belangrijkste: hij slaapt voor het eerst in zijn leven prima. Ik kan een bezoek aan een slaappoli (er zitten er meerdere in het land) van harte aanraden. Zomaar een keer wat melatonine geven heeft geen zin. Je moet laten uitzoeken op welke tijd en in welke hoeveelheid je kind melatonine nodig heeft en ze geven daar hele nuttige adviezen om beter te kunnen slapen.
Verder zou je ook op de computer kunnen instellen dat het ding uitschakelt na een bepaalde tijd. Dat is hier niet (meer) nodig.
Heel belangrijk is ook consequent zijn. In het naar bed gaan (op dezelfde tijd), hoelang en wanneer op de computer etc. Succes!

Quin van der Veer

Quin van der Veer

01-11-2011 om 16:05

Te weinig slapen

Ik vind dat chronisch te weinig slapen eigenlijk ernstiger dan die nacht achter de computer. Onze 9-jarige heeft ook wel eens een spooknacht (zonder computer dan), maar dat kan hij hebben omdat hij de andere nachten genoeg slaapt. Dankzij melatonine. Genoeg slaap is zó belangrijk voor kinderen, ook als ze schijnbaar niet zoveel slaap nodig hebben. En heel erg van invloed op het gedrag overdag (en het gevoel van het kind).
Ik zou mijn bezwaren tegen de melatonine eens opnieuw gaan beschouwen. Hier thuis is het ook geen verzoek of zoon dat neemt 's avonds, het moet gewoon.

Belle Époque

Belle Époque

01-11-2011 om 19:06

Herkenning, maar niet hier...

Hier hebben de jongens geen pc, gameconsole of zo op hun kamer en dat gaat straks ook niet gebeuren als ze hun eigen kamer hebben.
Bij hun vader hebben ze dat wel en ik heb al regelmatig vanaf mijn eigen laptop gezien dat ze nog lang op msn zitten, twitteren of anderszins online actief zijn op tijdstippen ná middernacht.
Vader ontkent dit.
En ik ben gek...
Gelukkig geen problemen met naar school gaan en zo (ik ben werkelijk genadeloos als de wekker is gegaan . Maar ik kan helaas geen cent invloed uitoefenen op het beeldschermbeleid bij vader.

Gaia*

Gaia*

01-11-2011 om 20:30

Reacties

O wat fijn wat jullie schrijven. Zoveel herkenning. Over het slapen, het spelen en naspelen, werelden namaken, niet kunnen stoppen. De link is ook zo goed.

Even voor de duidelijkheid trouwens. Mijn zoon heeft eigenlijk ook nooit scherm-spul op zijn kamer. De laptop staat ook altijd in de huiskamer. Blijkbaar heeft hij het ook wel een beetje ingepland of wat ook wel eens gebeurt is dat hij het voor de muziek in zijn kamer neemt. Dan speelt hij ook met zussen disco oid. Ik was ook verbaasd dat hij dat ding in zijn kamer had.

Ik heb veel aan de reacties. Normaal mag hij een uurtje spelen. Ik ben dan inderdaad degene die aangeeft dat het moet stoppen. Met wekkertje gaat dat het beste, scheelt heftige reacties. Hij doet ook veel creatieve dingen op de pc, schrijven, tekenen en foto's. Hij gebruikt het ook veel voor zijn muziek (gitaar).

Zoon heeft zelf altijd al wat moeite met medicijnen gehad (principes). Melatonine staat hier in huis. Ook dochter heeft problemen met slapen. Ik heb er zelf geen moeite mee om het te geven. Ik denk wel dat hij bang is dat hij 'zichzelf' ermee verliest. Dat soort dingen zegt hij. Nu krijg ik hem trouwens wel iets makkelijker mee. Juist door dit incident is toch het slaapprobleem weer besproken en dat zal heus de kern zijn voor wat hij nu heeft gedaan. Morgen heeft hij een feestje en dat wordt best wat laat en vermoeiend (zwembad joepie). Dus goed slapen vannacht vindt hij ook belangrijk. Met de melatonine is wel iets op te lossen.

Voor het gamen gaan we eens goed bekijken wat wanneer mag. Ook ik ben heel alert omdat ADHD-kinderen toch meer gevoelig zijn hiervoor. Dat wat wij als ouders doen is dan zo belangrijk. Wij moeten steeds dat remmetje blijven. Nou, zolang je er bij bent he.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

01-11-2011 om 20:45

Aha

Aha, het is je zoon die zelf bezwaar heeft tegen de melatonine. Misschien is het dan idd geen gek idee om zijn melatonine te laten uitzoeken door zo'n slaappoli. Dan heb je naar hemzelf ook een duidelijker verhaal.
En mocht het om de vorm gaan: je zou 'm vlak voor het slapen ook een beker warme melk met een paar druppels valeriaan erin kunnen geven. Als ie maar slaapt.
Verder zou ik de computer (etc) sowieso uitbannen na 19.00 's avonds. De hersenen komen er niet bepaald van tot rust. Nou ja, een beetje Word zal geen kwaad kunnen, maar de kans is groot dat er dan toch iets anders op het scherm verschijnt.

Weer

Weer

01-11-2011 om 22:58

Tijdslot?

Hier een 12 jarige Zonder diagnose maar Met een aantal eigenaardigheden, waaronder een fikse neiging tot computerverslaving. Niets hielp, tot we een tijdslot aanbrachten. En dat vond hij niet leuk, maar het helpt wel! Echt enorm zelfs. Hij mag nu een uur per dag computeren en in het wekend 2 uur. Deze maatregel hebben we 1,5 jaar geleden ingevoerd en dat was niet echt een gezellige maatregel zoals je je kunt voorstellen, maar wel een gouden greep. Het jochie is echt veranderd sindsdien, meer interesses, meer praten etc.

billie

billie

02-11-2011 om 09:22

Ach joh

Zoals je het nu beschrijft zou ik 'het incident' niet te hoog nemen, en er geen oorzaken achter zoeken. Mijn kinderen hebben ook weleens toen er logeetjes waren stiekum tot in de nacht met de nintendo gespeeld. Ook al mogen ze dat dus echt niet. Een keer iets uitproberen hoort er natuurlijk ook wel bij, en ik weet zeker dat zoon hier graag tot midden in de nacht zou gamen mocht hij de mogelijkheid voelen, en hij is vast niet de enige. Dat duidt niet noodzakelijkerwijze op problemen, lijkt me.
Het slaapprobleem zou ik los zien. (ik denk dat er veel kinderen zijn die liever gamen dan slapen) En ik vind het overigens juist goed van je zoon dat hij terughoudend is tov medicatie. Dat zou ik toejuigen en ook niet te snel tegenwerken. Dat ligt er maar aan; hoe groot de problemen precies zijn, wat je al geprobeerd hebt, wat heeft hij zelf al geprobeerd etc. Is het echt ernstig (en dan vooral; heeft hij er door de dag last van) zou ik iid ev. een slaappoli met hem bespreken.

Laat maken 's nachts

Zelf heb ik ook weleens op die leeftijd mijn boek uitgelezen tot 4.00 uur in de ochtend. En toch maar weer om 7.00 uur opstaan. Dat leer je vanzelf wel af. Maar ook om 4.00 uur de wekker gezet voor een toets. Er is niets mis met een beetje je grenzen verkennen.

Gaia*

Gaia*

03-11-2011 om 11:51

Relativeren

Ja, relativeren is ook fijn. Bedankt.
De stappen die we nu hebben gezet zijn echt okee. Als we dat niet hadden gedaan, had hij echt wel vaker in de nacht gezeten. Maar als een supergroot probleem leeft het hier nu niet. De eerste schrik is er vanaf. Een nacht een boek lezen lijkt me eigenlijk wel een fijner bericht Hij haat lezen ha.

Dat onze zoon zo bewust omgaat met medicatie juichen wij ook toe en wij respecteren dat. Zo hoeft hij van ons ook niet medicatie voor adhd te nemen. We steunen hem op allerlei ander gebied zodat hij er ook komt.

En ook hier wordt in de avond niets met laptops en ds'jes gedaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.