Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Stelle

Stelle

16-06-2009 om 12:33

Neurofeedback?

Ha mede-ouders,

In onze zoektocht naar een kloppende diagnose voor zoon stuitten we op de mogelijkheid van neurofeedback (wordt ook wel biofeedback genoemd). Momenteel wordt Zoon getest op AD(H)D via een QEEG, een methode waar ik veel vertrouwen in heb (het lijkt iig vrij wetenschappelijk verantwoord ).
Nu biedt de (gerenommeerde) neuroloog die de testen doet ook neurofeedback aan als therapie, in plaats van medicatie. Heft iemand hier ervaring mee? Goed of slecht, ik wil er alles over weten. Ik heb al begrepen dat het wat langer duurt voor je effect ziet (vanaf 20 sessies), maar dat dat effect wel blijvender zou zijn dan bij medicatie. Iemand?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Toevallig

net vandaag weer besproken met de kinderpsychiater van zoon. Ik overweeg dit namelijk al heel lang voor mijn zoon (Asperger), maar omdat er zoveel sessies nodig zijn wil ik het echt ergens in de buurt doen zodat het zo weinig mogelijk belastend is. Tot nu toe was er niet vlak in de buurt iemand die het aanbood.

De kinderpsychiater gaf aan dat momenteel een heel aantal kinderen in haar praktijk neurofeedback doen. Ze zei dat haar aanvankelijke enthousiasme enigszins getemperd werd doordat er toch ook een heel aantal kinderen zijn waarbij het effect minimaal is. En je merkt pas dat het niets doet als je er al een heel aantal (kostbare) sessies op hebt zitten.

Maar ze wilde het zeker niet afraden: er zijn er ook een aantal bij wie het resultaat wel erg goed is. Voordeel voor jouw zoon is ook, dat het meeste (gunstige) onderzoek gedaan is bij ADHD, en niet bij autisme, wat mijn zoon heeft.

Persoonlijk denk ik dat ik het, als de kosten geen bezwaar vormen, zou proberen. Dit omdat het inderdaad als het allemaal doet wat het zou moeten doen, een bklijvend effect heeft.

Stelle

Stelle

17-06-2009 om 10:17

Rixt en anders

Dank voor jullie reacties.
Rixt, ik las idd dat het ook soms wordt ingezet bij aspergers (verdenk ik mijn zoon ook nog steeds een beetje van). Vond ik ook erg interessant, maar het is idd vervelend dat er nog zo weinig over bekend is. En duur dat het is! Gelukkig wordt het hier voor een deel vergoed. Onze neuro drong er ook op aan eerst een oefensessie te doen, om te zien of Zoon wel echt gemotiveerd was, en na een sessie of 4 a 5 tussentijds te evalueren. Vond ik wel positief. Ik geloof da het effect bij ad(h)d'ers ongeveer gelijk is aan wat bereikt wordt met medicatie; 70 -80 % reageert gunstig. En wie weet wat een placebo-effect al kan teweegbrengen

Anders, Zoon heeft (nog?) geen medicatie, die zou ik in dat geval ook zeker niet zomaar stop zetten. Ik denk ook niet dat een neuroloog dat zou adviseren. Over medicatie gaan we wel nadenken als dit geen effect zou hebben. Ik denk dat we het gewoon en paar sessies gaan uitproberne. Ik houd jullie op de hoogte!

Onno

Onno

17-06-2009 om 15:47

Alles beter dan pillen.

Allereerst is symptoombestrijding een schijnoplossing en schuif je de problemen alleen maar voor je uit. Eigenlijk maak je de problemen er alleen maar groter mee.
Er zijn tegenwoordig gelukkig ook alternatieven die heel goed werkzaam zijn en zoals je ziet is je neuroloog daar ook mee aan het werk. De meest succesvolle therapie echter is de nieuwe CEASE-therapie naar mijn menig de enige echt werkzame therapie die de catastrofe kan keren. Niet belastend, relatief goedkoop en absoluut veilig.

helaheisa

helaheisa

17-06-2009 om 16:25

Jaha

Neurofeedback is nou niet bepaald iets van 'tegenwoordig', Onno. Bij Neurofeedback is er veel onduidelijkheid over of het werkt of niet, maar uitgesloten dat het kan werken is het ook niet. Dit in tegenstelling tot het 'ontstoren' van Tinus Smits, CEASE, een vijfdaagse cursus, daarvan is de 'werking' wel aangetoond: het werkt gegarandeerd niet.

Onno

Onno

17-06-2009 om 17:21

Wacht gewoon maar af.

Die vijfdaagse cursus kan je niet volgen zonder de juiste vooropleiding en die is bijna 6 jaar.

De rest is verwijderd door Forumbeheer, wie geinteresseerd is mag het zelf uitzoeken op internet.

Guinevere

Guinevere

17-06-2009 om 18:48

Die nonsens

Die nonsens van Onno zal ik maar negeren.
Stelle, als je nog niet aan Ritalin wilt beginnen, maar je zoon toch door een paar moeilijke zaken heen wilt helpen, is het wellicht een idee om hem voor de lastige momenten valeriaan te geven. Heb ik ook gegeven aan zoon voordat hij aan de Ritalin begon en het heeft hem toen al een eind op weg geholpen. Hij krijgt het nog steeds af en toe als aanvulling, in drukke situaties, omdat hij maar voor 6 uur per dag methylfenidaat krijgt.

Guinevere

Guinevere

17-06-2009 om 18:50

Mmm

Mmmm, mijn vorige posting had beter in het draadje "Eindelijk diagnose" gepast, zie ik nu.

anna van noniemen

anna van noniemen

17-06-2009 om 19:27

Oh my.....

Onno is wederom onder zijn steen vandaan om onzin te verkondingen.....Jammer toch dat hij het steeds weer probeert....

Stelle, de effecten van neurofeedback zijn helaas nog niet zo hoopgevend als men doet voorspiegelen....Maar goed, als jij vindt dat je dit moet doen....ik hoop dat het bij jullie helpt, maar bereid je wel voor op een teleurstelling....(en een lichte portomonnee)

Stelle

Misschien ten overvloede (daar zal de behandelaar het vast ook wel over gehad hebben, of misschien zelfs bij betrokken zijn) in Nijmegen loopt op dit moment een onderzoek naar de effectiviteit van neurofeedback bij ADHD, (Panther, o.a. via Karakter). Misschien kun je deelnemen?

De resultaten van de diverse neurofeedback-onderzoeken tot nu toe zijn wel degelijk hoopgevend. Wel is het onderzoek dat gedaan wordt doorgaans sterk gericht op ADHD, terwijl ik o.a. in mijn omgeving kinderen met autisme zie die neurofeedback doen. De effectiviteit daarbij is onduidelijk, wat ook mag blijken uit de ervaringen van onze kinderpsychiater. De kinderen in haar praktijk hebben vaak een heel complexe problematiek, wat zeker van invloed zal zijn op de effectiviteit.

Ik zou het zeker proberen, als de kosten niet zo gigantisch waren. Je loopt het risico veel geld uit te geven en uiteindelijk geen effect te bereiken. Anderzijds: als het wél werkt (en die kans is wel degelijk aanwezig) dan is het de investering dubbel en dwars waard.
Dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.

Wat Onno betreft: die kun je het beste links laten liggen.

Stelle

Stelle

18-06-2009 om 11:19

Thx..

... voor al jullie reacties. Met de hang-ups van Onno ben ik inmiddels bekend en daar reageer ik maar even niet op.
Goeie tip van die valeriaan, Guinevere, ga ik zeker proberen. We zitten nu al meer dan een jaar aan de visolie, maar daarvan zag ik eigenlijk alleen de eerste twee, drie maanden effect.
Rixt, ik zou graag meedoen aan dat onderzoek, maar woon niet in NL. Jammer wel, het ziet er behoorlijk gedegen uit. Die therapie is idd schreeuwend duur, maar onze verzekering vergoedt een aanzienlijk deel. Anders zou ik het denk ik toch niet durven proberen.
Anna, ik weet ook nog niet helemaal wat ik ervan moet denken, kan me bijna niet voorstellen dat het kán werken (laat staan blijvend), zo 'eenvoudig' als het klinkt. Ben dus zeker voorbereid op teleurstelling, maar geloof daarentegen ook heilig in de kracht der suggestie. Dus mocht de therapie op zichzefl niet werken, dan doet het placebo-effect wellicht nog wonderen.

Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte!

Onno

Onno

18-06-2009 om 12:29

Maar wat nu als ik gelijk heb.

Wat nu als ik gelijk heb en dat de CEASE-therapie de gouden sleutel blijkt te zijn om kinderen met gedragsstoornissen en autisme succesvol te behandelen/genezen. Ja, wat dan. Het kan nog een paar maanden duren voordat het in het nieuws komt, maar komen doet het.
rest verwijderd

Onno

Onno

18-06-2009 om 12:59

Oprah

Ik kom niet bij Oprah maar Tinus.

Guinevere

Guinevere

18-06-2009 om 13:06

Tinus?

Goh, ik wist niet dat Tinus_P in die hoek zat. Ben reuze benieuwd wanneer hij op tv komt. Tinus, geef je ons even een seintje? En mogen wij dan in het publiek? Ze geven daar vaak van die leuke kado's weg!

Bastet

Bastet

18-06-2009 om 14:36

Hé ja!

Tinus bij Oprah,make my day!Geef je even door wanneer,Onno?
Bastet

Duh

Ik ben bang dat het niet Tinus P, maar Tinus S te E is.

Guinevere

Guinevere

18-06-2009 om 21:21

Genista

Hé, ik vroeg me al af waar je uithing, Genista!
Ach, Tinus_P heeft vast meer zinvols te melden bij Oprah dan Tinus S. Bovendien mogen wij van onze Tinus ongetwijfeld mee naar de VS!

Tineke

Tineke

18-06-2009 om 21:25

Tinus

Ik wil mee! Toe?

Tinus_p

Tinus_p

18-06-2009 om 22:13

Hmm

Geen OO-meeting maar een OO-vakantie naar de VS?

amk

amk

18-06-2009 om 22:46

En dan op de camping zeker

kunnen we even een vliegtuig charteren?
Ik wil ook wel mee.

Bastet

Bastet

19-06-2009 om 07:42

Genista

Dat begreep ik hoor!)
Maar zelfs dat zou ik weleens willen zien..)
Bastet

Bastet

Jij wel!
Ik ook

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.