Elisa Gemani
15-06-2011 om 19:20
Neurofeedback
De huidige therapeut van mijn zoon (10, ADHD/hb) kwam met een folder van Neurofeedback Instituut Nederland www.neurofeedback.nl. Zij kent een van die Neurofeedbacktherapeuten en vond het de moeite waard dat ik me erin zou gaan verdiepen voor zoon.
Het klinkt interessant en hoopgevend. Met name als het gaat om het verbeteren van de concentratie, het leren omgaan met prikkels en het verbeteren van plannings- en organisatievaardigheden (werkgeheugentraining). In de draadjes over het lgf hierboven moge duidelijk zijn dat zoon extreem veel moeite blijft houden met deze vaardigheden ondanks goede medicatie en kindertherapie.
Wie weet hier meer van en/of heeft er zelf ervaring mee?

anna van noniemen
15-06-2011 om 22:15
Wat ik er over hoor en lees
is dat vooral de gevers er veel baat bij hebben (eurootjes) en de ontvangers maar zeer zelden of zeer tijdelijk...

remia
15-06-2011 om 22:48
Wat ik hoor
Wat ik heb gehoord van mensen die het hebben gedaan, is dat het in het begin goed helpt maar daarna niet meer en als je er mee stopt is het effect ook weg.

Meer
17-06-2011 om 17:03
Wel positief
Hallo
Wij zijn redelijk positief over Neurofeedback.
Zoon (15 jaar) heeft Adhd en Pdd-nos. Wij en de leerkrachten vinden dat hij veel socialer is geworden, slaapt goed (zonder Melatonine)en niet meer zo boos/kwaad wordt dat hij doordraait/flipt. Zijn concentratie zou inderdaad nog beter kunnen, maar nu gebruikt hij af en toe Ritaline als hij veel moet leren of een belangrijk proefwerk heeft. Voor heen gebruikte hij Strattera. Wel heeft zijn therapeut gelijk gezegd dat het verstandig zou zijn om na verloop van tijd nog eens een paar sessie's te doen.
Groet Mirjam

Elisa Gemani
17-06-2011 om 18:50
Meer
Interessant! Hoeveel sessies heeft jullie zoon gehad? En waar/door wie? Ik weet dat herhaling van (een deel van) de behandeling na verloop van tijd nodig is maar als het resultaat is dat mijn zoon beter slaapt, minder angstig is en hij zich toch ietsje beter kan concentreren vind ik het wel de moeite waard om te proberen. Het kost wel een lieve duit maar de verzekering zou een gedeelte vergoeden dus daar ligt het niet aan.

Meer
18-06-2011 om 23:30
Heel veel
Hallo
Onze zoon heeft ongeveer 50 sessie's gehad dat is heel veel.
Hij had veel probleempjes en het ging zo goed dat we in overleg met de therapeut iets langer zijn doorgegaan.
Wij hadden geluk met de verzekering alles is bij ons vergoed omdat we in 2009 al op de wachtlijst stonden en de intake hadden gehad maar pas in 2010 zijn begonnen.
Wij waren bij het Neurofeedback Instituut Nederland, heeft diverse vestigingen door Nederland. En als je slim ben start je bijna aan het einde van het jaar en dan door het nieuwe jaar in, de verzekering vergoed dan geloof 8 sessie's per jaar en zo heb je er al 16 te pakken (tip van onze therapeut)
Gr Mirjam

Elisa Gemani
19-06-2011 om 00:12
Mirjam
Aha, dat is een hele goede tip van je, bedankt Ik ga toch maar eens contact opnemen met het Neurofeedback Instituut Nederland; ze hebben een vestiging hier vlakbij. Eens kijken wat ze zouden kunnen betekenen voor zoon...