Even ano
01-09-2009 om 22:30
Neurofeedback therapie?
Wij zitten een beetje op de wip want onze dochter met ADHD draait niet zo goed op school en heeft vaker ook wel wat problemen in de omgang met andere kinderen.
We weten sinds een krappe twee jaar dat ze ADHD heeft en hebben altijd gezegd dat we pas met medicatie gaan beginnen als het echt niet anders kan.
Maar ja wanneer is dat hè!
Toen de diagnose kwam zat ze in groep 2 en liep het, wat sociale problemen daargelaten, allemaal wel maar in groep 3 bleek dat ze toch wel serieuze concentratieproblemen heeft en de verwachting is dat dat in groep 4 niet beter gaat worden. Dus wat nu?
En toen kreeg ik vandaag de tip om me eens te verdiepen in neurofeedback en dat heb ik dus gedaan. Ik ben wel wat wijzer geworden, maar veel ben ik er niet mee opgeschoten. Zo heb ik geleerd dat het niet door onze ziektekostenverzekering vergoed gaat worden (te alternatief en bovendien ook dat deze ritalin ook maar beperkt vergoed, hmmmm), dat het eventueel ook betaald kan worden uit een PGB (volgens neurofeedback-hulpverlener), dat een PGB eigenlijk niet voor therapie is (volgens de richtlijnen) en dat NFB zo'n kleine 2000 euro kost. En nu zie ik dus door de bomen het bos niet meer....
Ik zou dus graag willen weten of er iemand ervaring heeft met neurofeedback? Hielp het? En bovendien hoe het met de financiering van dit soort therapien zit? Valt dit onder activerende begeleiding? En bovendien hoe vraag je zo iets aan?
Wie kan mij helpen?

ozzieozzie
02-09-2009 om 01:05
?dore
therapie heet dat hier geloof ik. heel omstreden, helpt bij sommige kids wel, bij andere niet. geen evidence based research dat het inderdaad werkt...
wellicht slimmer om die duizenden euri's in je zak te houden dus

ijsvogeltje
02-09-2009 om 08:52
Balans
Kijk eens op de website van Balans, daar kun je een en ander lezen over de ontwikkelingen op dit gebied en het standpunt dat Balans momenteel inneemt.

anna van noniemen
02-09-2009 om 11:05
Verwacht geen wonderen
als je met die insteek er in gaat, misschien verbetert het iets. Maar vrijwel alle berichten hierover van ouders die het hebben geprobeerd, hebben als conclusie, het lijkt in het begin iets te helpen (placebo?), maar naarmate de tijd verstrijkt en daarmee de kosten oplopen, stopt de een na de ander omdat het toch niet het gewenste effect heeft.....was het maar waar

even ano
02-09-2009 om 14:29
Mmmmm
Dat gaat hem niet worden denk ik. Afgezien van het feit dat ik 2000 euro erg veel geld vind om zo maar over de balk te gooien, vind ik eigenlijk ook niet dat ik het mijn dochter kan aan doen om 3x per week naar een therapie te gaan waarvan de te verwachten resultaten maar zo zo zijn. Die tijd en energie en geld steken we dan toch liever in andere dingen.
Overigens wordt door de NFB-hulpverlener beweerd dat het via een PGB gefinancierd kan worden. Iemand hier ervaring mee, of is dat de zoveelste loze kreet?
Ik had trouwens al bij Balans gekeken, maar kon daar niet veel over vinden. Dan gaan we nog maar eens spitten op de site.

Guinevere
02-09-2009 om 17:43
Reguliere therapie
Even ano, ik begrijp dat je niet graag naar de medicatie grijpt voor je kind. Maar ik zou de reguliere therapie overwegen vanwege de problematiek van je dochter. Gewone Ritalin wordt wél vergoed, je kunt ook een proefperiode ingaan! Geef het een kans, er zijn zóveel kinderen opgebloeid met dit medicijn! Je kunt het ook aanvullen met gedragstherapie maar uit onderzoek is gebleken dat medicatie alléén al de meeste verbetering kan brengen.

MM.
02-09-2009 om 23:17
Niet van pgb
Neurofeedback van pgb betalen kan problemen geven. Als je zeker wilt zijn vraag je van tevoren aan je zorgkantoor of ze dat gaan goedkeuren, en dan liefst zwart op wit . Er zijn mensen voor duizenden euro's het schip ingegaan omdat achteraf bleek dat ze het pgb moesten terugbetalen.
Therapie kan niet uit een pgb betaald worden omdat dat onder behandeling valt, en dat is zorgverzekeringswerk, en dus afhankelijk van je specifieke verzekeringspakket. Het zal veelal niet vergoed worden.
MM

Stelle
05-09-2009 om 12:06
Hier begonnen...
.. met neurofeedback. Zoon heeft nu zo'n 5 sessies gehad, en dat is nog te vroeg om echt resultaat te zien. Het is wel duidelijk dat hij tijdens de sessies zelf een steeds betere concentratie laat zien, maar of zich dat ook vertaalt naar het dagelijks leven durf ik nog niet te zeggen. Ik houd jullie op de hoogte. Ja, ook als de resultaten toch bagger blijken te zijn . Maar ik vind, itt vele anderen hier, het verhaal erachter wel heel logisch klinken. Je hersenen zijn niet statisch en onveranderlijk. Je kunt bijv ook je geheugen trainen, waarom zou je je aandachtsfuncties niet kunnen trainen?
Anders zegt: "Als dat mogelijk is komen we dicht bij de theorie dat kanker te genezen is door positief denken. Deze dingen liggen toch iet complexer..."
Zo ligt ook het principe van NF wat complexer dan jij hier stelt. Bovendien is de vergelijking met kanker ook complete larie, maar dat zul je zelf ook waarschijnlijk wel door hebben.
Ik heb, qua informatie, veel gehad aan de site http://www.adhd-neurofeedback.be (mag dit?). Maar ook ik sluit niet uit dat medicatie in de toekomst toch nog nodig zal zijn.

zofia
05-09-2009 om 20:37
Onze dochter
begint ook binnenkort met neurofeedback. Ze heeft een hersenbeschadiging waardoor ze een algemene achterstand heeft en ook o.a. zich heel slecht kan concentreren.
we gaan het gewoon proberen. het is niet invasief, er komen geen chemicalien in haar lijfje. misschien is het niet effectief, maar de verklaring van de psycholoog vond ik ook best plausibel:
je brein 'bewandelt' bepaalde vaste routes om tot actie te komen. of het nou gaat om willekeurige gedragingen, onbewuste acties of aansturing die buiten onze wil om verloopt.
door de hersenbeschadiging die mijn dochtertje heeft, loopt de 'weg' niet recht, maar met omwegen en kronkels. door de nf. worden er weer handiger 'routes' bewandelt en wanneer dit vaak genoeg gebeurt, zal deze weg altijd gekozen worden.
tja.. ik geef het het voordeel van de twijfel en zal jullie ook op de hoogte houden van het effect.

Dees 68
09-09-2009 om 14:42
Vervolg
We hebben besloten om het niet te doen, maar...
ik heb gezien dat er een onderzoek loopt naar neurofeedback en daar ga ik haar wel voor opgeven. Met een beetje pech komt ze dan wel in de controlegroep terecht, maar ach slechter zullen we er in ieder geval niet van worden.
Mits de situatie het toelaat dat we het medicijngebruik tot die tijd kunnen uitstellen, want dat is een van de vereisten om te mogen deelnemen. Maar goed, dat zien we tegen die tijd wel.
Bedankt voor jullie informatie.