Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
17-06-2009 om 10:19
Wij zijn al een tijdje op zoek naar de volledige diagnose van zoon. Zijn ADHD staat als een paal boven water. Wat er bij komt is niet duidelijk: kan PDDNOS zijn, er is aan NLD gedacht ook wel aan ODD, maar nu ook aan MCDD.
Ik zie inderdaad heel duidelijk angsten, maar niet heel erg overheersend. Wel is opvallend dat hij door kan schieten in zijn emotie. De haat/ liefde verhouding met zijn ouders is ook duidelijk.
Er is sprake van angst voor harde geluiden, paniekreactie bij insecten en ook bij bepaalde onverwqachte gebeurtenissen.
In een 1;1 situatie gaat alles vele malen beter. Zodra het onoverzichtelijk wordt, wordt het moeilijker.
Er is zeker geen volledig gebrek aan inlevingsvermogen, m,aar het is er niet als hij in conflict met anderen is. Dan heeft iedereen de schuld, behalve hij.
Ook kan hij heel erg opgaan in bepaalde pre-occupaties, obsessies, wat heel overheersend kan zijn bij tijd en wijle: in speelgedrag en praten. Maar...het belemmert hem niet.Het is niet dat hij daardoor vriendjes afstoot of niet aan dingen toe komt.
Het lijkt soms of hij geen onderscheid maakt tussen fantasie of werkelijkheid, maar hij weet dat wel als je doorvraagt. Dan zegt hij dingen als dat hij het leuk vindt om te doen alsof iets echt zo is.
Ben benieuwd wanneer we deze puzzel afhebben.
Waar ik erg van geschrokken ben is dat ik las dat kinderen met MCDD in 60 % van de gevallen schizofrenie ontwikkelen...
Wat gaan we nog mee maken met hem... wie beurt me op?
17-06-2009 om 10:40
Koentje
Die onzekerheid op diagnosegebied is slopend. Zou ook erg schrikken van een MCDD-mogelijkheid, hoewel ik wel begrepen heb dat het heel moeilijk is onderscheid te maken tussen MCDD en PDD-NOS. Veel hangt toch af van de psychiater die je tegenover je hebt. Heb je wel een psych die verstand heeft van beide?
Ik vrees dat de puzzel nooit helemaal af is, ik weet iig dat ik zefl altijd zal twijfelen of we niets over het hoofd hebben gezien, of er toch geen sprake is van comorbiditeit of we hem niet tekort doen door alles op combinatie hb - AD(H)D te schuiven...
Ik wens je in ieder geval veel sterkte met je zoektocht!