ikkeenjij
11-04-2009 om 17:23
Nld? ass? of toch niet?
Hallo,
Bij mijn zoontje van 10 (gr. 6)is er een vermoeden van NLD. Hij is een paar maanden geleden getest door een orthopedagoge. School dacht aan Asperger, vandaag dat hij is getest, maar dit is er dus niet uitgekomen tot zover.
We twijfelen nog of we een verder neuropsychologisch onderzoek moeten laten doen.
Bepaalde kenmerken (erg gericht op details en niet op het geheel, chaotisch, moeite met opruimen, slecht puzzelen, sociaal "onhandig" soms) herken ik wel, maar het vreemde vind ik dat hij bepaalde dingen die voor kinderen met NLD moeilijk zijn, juist heel goed kan.
Mijn zoontje kan erg goed tekenen, hij is de beste van de klas. Ook kan hij erg netjes schrijven. Zijn motoriek is wat houterig, maar hij kon wel vlot lopen (13 maanden), fietsen, zwemmen, klimmen etc. Hij is beweeglijk. Kan goed Lego bouwen, en drummen.
Sociaal is hij soms een beetje "onhandig", reageert soms anders dan anderen, maar hij "is" wel erg sociaal. Kan het zich erg aantrekken als iemand iets overkomt, slecht behandeld wordt oid. Kan zich goed verplaatsen in een ander (dit is ook getest). Houdt niet van ruzie en houdt zich (bijna) altijd aan de regels.Is een bemiddelaar en neemt het op voor de zwakkere. Heeft genoeg vriendjes en iedereen vindt hem aardig. Houdt van kletsen.
Hij is een echte denker, denkt over alles na. Zegt dat hij vaak "plaatjes in zijn hoofd heeft".
Hij kon al rekenen toen hij 5 was en de juffen merkten op dat hij een erg goed getalbegrip ed had. Hij "snapt" getallen. Ook is hij erg goed in aardrijkskunde, topo. Vindt landkaarten, Google Earth ed erg interessant en verkent zo de hele wereld. Weet overal goed de weg, ook als we er nog maar 1 keer geweest zijn.
Thuis kan hij erg goed tegen veranderingen, maar op school wordt hij erg onrustig als dingen anders gaan dan anders.
Op school lijkt het dat de klassikale uitleg vaak langs hem heengaat. Geregeld gaat hij daarna de verkeerde opdrachten maken oid.
Zijn VIQ is 120, PIQ is 88, een grote kloof dus. Verder denk ik zelf dat hij hooggevoelig is. Kan het niet zo zijn dat deze grote kloof samen met zijn hooggevoeligheid het probleem is? Kortom, ik zie wel dat mijn zoontje anders is dan andere kinderen, maar kan NLD/ASS oid niet goed plaatsen.
Op school valt hij vooral op omdat hij zich soms anders gedraagt dan de anderen, hij anders denkt dan de anderen (origineel, moeilijke onderwerpen ed), hij klassikale uitleg niet altijd lijkt te volgen, erg goed kan tekenen, onrustig is als dingen anders gaan.
Toch verder onderzoek laten doen? Ik weet het niet...aan de ene kant wil ik graag laten onderzoeken of er echt iets met hem is, aan de andere kant ben ik heel bang dat hij een etiketje krijgt dat niet klopt...

rixt
11-04-2009 om 17:52
Ikkeenjij
Heb je al eens gekeken naar beelddenken? (Omdat hij het heeft over plaatjes in zijn hoofd). Moet ik er bij zeggen dat de diagnose 'beelddenker'niet overal geaccepteerd wordt.
Wat was de reden om hem te testen? Ok, hij is 'anders dan andere kinderen', maar ervaart hij problemen? Bij NLD zou je niet verwchten dat hij zich goed kan orienteren, of goed zou kunnen tekenen of rekenen.

dijota
12-04-2009 om 01:32
Dyslectisch?
Hey,
Ik begrijp dat jullie het lastig vinden om hem verder te testen, toch zijn jullie nu ook niet gerust hoe het met hem gaat.
Het eerste wat in mij op kwam toen je schreef dat hij in beeld denkt, dus plaatjes in zijn hoofd heeft, kan het zijn dat hij dyslectish is, deze personen denken namelijk eerst in beelden en niet in woorden.
Topo is uit je hoofd (beeld). Hoe doet hij het bij lezen? Verslag van het boek etc?
Hoe dan ook aan jullie de keus of het nodig is hem verder te onderzoeken. De ViQ en PiQ test is ook een moment opname.
Eenmaal in de hulpverlening zullen zij toch voorzichtig zijn met etiketten ofwel met een diagnose.
Is het goed te weten? Straks voor voorgezet onderwijs... of wachten we af dat is ook zo lastig, jullie als ouders kunnen dat het beste in schatten denk ik.
Sterkte

ikkeenjij
12-04-2009 om 14:50
Tja...
School wilde gaan testen omdat hij opvalt in de klas, sociaal gezien (ook zijn ze bang dat hij gepest gaat worden, ooit?!?). Sommige dingen kan hij heel erg goed, maar andere dingen eigenlijk onverwacht niet, vinden zij.
Ik heb eens gegoogled op beelddenken. Er zitten wel dingen in die ik herken bij mijn zoontje.
Het rare is dat er bij NLD de rechterhersenhelft minder meewerkt, terwijl dit bij beelddenkers volgens mij juist de hersenhelft is die "overheerst".
Zo langzamerhand weet ik het echt niet meer...vandaar dat we hem misschien verder willen laten onderzoeken.
Wie weet trouwens hoe dat gaat, zo'n neuropsychologisch onderzoek? En wordt er dan al uitgegaan van bv NLD, of gaan ze er blanco in? En wat kan er allemaal onderzocht worden?

mamsepams
13-04-2009 om 08:44
Ikkeenjij
Hoi,
Zelf heb ik een kind met duidelijke kenmerken van NLD. Dit is op 7 jarige leeftijd getest bij het TAN (tilburg ambulatorium neuropsychologie). Een NLD sticker werd nog niet voledig gegeven vanwege de jonge leeftijd.
Het was een Brede Band onderzoek wat is gedaan. Dit houdt in dat er neutraal onderzocht wordt en niet gericht op een bepaalde beperking. Er komt dus vanzelf iets naar boven drijven wat eventueel afwijkt en misschien zelfs een naam heeft.
Wat is eigenlijk de vraag (van school)? Ik ben erg benieuwd naar de aanleiding(en) om uit te willen zoeken wat er is.

ikkeenjij
13-04-2009 om 14:28
De vraag
Mijn zoontje valt volgens school al op vanaf het begin. Ze denken/dachten aan een autistische stoornis, omdat hij "anders" is in doen en laten. Hij praat op een volwassen manier en praat ook over andere onderwerpen dan kinderen van zijn leeftijd. Rapporten zijn totnutoe altijd (zeer) goed trouwens, 8 en 9's. Wij hebben nog niet willen testen omdat we thuis eigenlijk geen problemen zien. We zien thuis wel dat hij altijd gelijkmatig van humeur wil zijn. Hij wil niet laten zien dat hij boos is, of heel blij is of zo. En dat als hij zenuwachtig is, hij onrustig gaat bewegen.
Na de testen is geen autistische stoornis gebleken, maar dus wel het vermoeden van NLD.
Maar ergens klopt iets niet........noem het moederinstinct of zo, maar ik heb het gevoel dat school in de verkeerde richting denkt....
Vandaar dat we uiteindelijk toch ingestemd hebben met testen omdat school bleef "zeuren" (zo noem ik het maar even). Je gaat zelf ook twijfelen of je je zoontje wel eens goed kent...
Bij sites over beelddenken staat als testje dat je je ogen dicht moet doen en dan aan bv het woord "boom" moet denken. Beeldenkers zien dan geen woord voor zich maar een boom. Ik heb dit gisteren eens gevraagd aan mijn zoontje bij het woord appel. Weet jij wat hij zei? Ik zie een appel voor me met armen en benen en Spongebob neemt er een hap uit. Dit was een antwoord zoals ik van hem verwachtte. Hij denkt nooit "simpel", maar altijd origineel, creatief.
Vandaar dat hij ook zo goed kan tekenen misschien?. In groep 8 zit een kind dat echt heel goed kan tekenen en mijn zoontje hoeft dat maar te zien en hij tekent het na. HIj zegt dat hij er dan een plaatje van in zijn hoofd heeft en als hij daar goed naar kijkt (in zijn hoofd dus), hij dat zo na kan tekenen.
Maar of hij nou een echte beelddenker is? Ik weet het niet. En het staat toch ook zo loodrecht op het NLD verhaal.

mamsepams
13-04-2009 om 22:16
Ff hardop meedenken
Wat is dit moeilijk zeg! In je verhaal herken ik wel NLD dingen, maar ook eigenschappen die er haaks op staan. Van vroeger ken ik ook mensen die zo goed konden onthouden en natekenen en dan noemden ze het een fotografisch geheugen. Kan het zijn dat hij zo volwassen praat, omdat hij opgroeid tussen voornamelijk volwassenen of omdat jullie geen priet praat met hem praten?
Er zijn 2 dingen die ik zeker weet: je eigen gevoel klopt, moeders hebben gelijk als ze dat oergevoel voelen!! en geloof me, ik heb dat al bij heel wat moeders gezien, vroeg of laat kwam uit dat ze het bij het rechte eind hadden. Het tweede is dat NLD niet makkelijk is vast te stellen. Daar is echt een neuropsychologisch onderzoek voor nodig.
Je zou je vraag eens voor kunnen leggen bij het NLD collectief. www.nld.nu Vertel wat je al aan onderzoek hebt laten doen en som op wat de kenmerken zijn van je zoon. Misschien kunnen zij je een goede tip geven.

liedewij
14-04-2009 om 14:25
Herkenning
Ik heb niet veel tijd nu. Maar ik krijg kippenvel van je verhaal. Alsof je onze zoon beschrijft! Behalve het tekenen. En onze zoon is ook wat sociaal onhandig maar heeft nog weleens ruzie. Hij is 2 1/2 jaar geleden ook getest en daar kwam een VIQ 135 En PIQ van 109 uit. Dus ook een flinke kloof. De reden om hem te testen was bij ons destijds z'n moeilijke gedrag(gefrustreerd,wat sociaal onhandig, enorm sterk rechtvaardigheidsgevoel en school gaf aan hem erg "slim"te vinden)
Onze zoon heeft ook van jongs af aan plaatjes in z'n hoofd. Gericht op details, moeilijk overzicht houden.Brede interesse en weet van veel dingen heel veel af waardoor hij de boot nog weleens mist bij leeftijdsgenoten.Wat houterig maar goed klimmen,zwemmen e.d. Kan ook goed Lego bouwen en meccano e.d. Leest erg graag
Destijds kwam dus die kloof ut de test en veel "problematiek"werd daaruit verklaard. Nu zijn we van de week weer bij school geweest. Sociaal gaat het gewoon goed(heeft vorig jaar sova-training gehad) maar school en wij maken zich zorgen om zijn gebrek aan overzicht. Hoofd en bijzaken moeilijk kunnen scheiden, heel uitgebreid op details in gaan. Dit maakt dat hij in de knoop komt met het organiseren van z'n werk.
We gaan nu maar weer terug naar de psycholoog van toen. Om tips/suggesties te krijgen hoe school en wij thuis hiermee om om moeten gaan.NLD werd genoemd maar hij was nog te jong voor die diagnose. Ik twijfel er ook aan. Maar wat dan wel? Enkel die kloof? En is het zo belangrijk? Kunnen we het misschien wel af met de tips m.b.t. die v/p kloof en nld? Waarom moet het een naam krijgen?
Nog een vraagje. Wij zijn bij een psychologenpraktijk geweest die goed bekend staat. Wij hadden er ook een goed gevoel bij.Maar kan/mag een psycholoog concluderen dat er NLD of misschien iets anders in het spel is. Of moet je dan bij een psychiater zijn? (ik heb begrepen dat ADD en ADHD bijvoorbeeld door een psychiater gediagnosticeerd moet worden)
Hier dus een en al herkenning maar weinig concrete adviezen. Je wordt heen en weer geslingerd omdat je niet weet waar je goed aan doet in het belang van je kind. En dat maalt dor je hoofd. Mijn hoofd althans.
Liedewij

ikkeenjij
15-04-2009 om 15:43
Liedewij
Goh, in jouw beschrijving herken ik mijn zoon, behalve het lezen. Mijn zoontje leest niet heel erg graag, wel graag boeken met plaatjes en die plaatjes bekijkt hij tot in het kleinste detail (en leest dan, als het interessant genoeg is, de tekst er ook wel bij).
Volgens mij kan NLD alleen vastgesteld worden door een neuropsycholoog, ik weet niet of een "gewone" psycholoog dat kan/mag.
Over 2 weken hebben we op school weer een gesprek over hoe nu verder. Doen alsof hij NLD heeft en hem zo aanpakken? Of verder onderzoeken of het wel echt zo is? Of hem behandelen als een kind met een V/p kloof en kijken hoe dat gaat?...
Mamsepams, een goede site trouwens, nld.nu

liedewij
15-04-2009 om 21:21
Behandeling gelijk?
Is de behandeling van een kind met NLD heel anders dan de behandeling van een kind met eenv/p kloof? Ik heb de indruk dat het dezelfde aanpak is. Namelijk veel struktuur bieden,ondersteuning van begrijpend lezen, bij rekenen klein aantal sommen geven,sommen zo saai mogelijk maken. Evt met pictogrammen werken. Opgaven verbaal ondersteunen.
Dus wat zou een wezenlijk verschil zijn? En omdat ik denk dat de behandelijk aardig gelijk is vraag ik mij af of het voor ons zinvol is om de juiste diagnose te krijgen. Daarbij komt dat ik soms m'n kop in het zand wil steken. Ik heb mij gister weer verdiept in NLD. Ik herken veel maar ook best veel niet. Maar ik werd ook naar van de dingen die hem nog te wachten kunnen staan. Die v/p kloof is misschien wel net zo vervelend-dat weet ik niet- maar daar heb ik nu wat minder nare associaties mee. Dus denk ik dan maar weer dat het vast alleen die v/p kloof is en dat het uiteindelijk allemaal wel op z'n pootjes terecht komt.
Liedewij

dijota
16-04-2009 om 01:33
Psycholoog of psychiater (lang)
Ik ben van mening dat een psycholoog goed in staat is te beoordelen nav de door haar/hem genomen testen een diagnose te kunnen stellen, immers zal deze haar/zijn bevindingen aan een psychiater voorleggen. En deze samen zullen dan de diagnose kenbaar maken.
Bij ons heeft school, mijn dochter, wij en de hulpverlening meegewerkt aan het onderzoek. De psycholoog heeft haar een half jaar getest en heeft dus goed zicht op hoe het gaat, dit werd met de psychiater en daarna met ons besproken.
Ik vind als je gaat kijken bij bepaalde beperkingen je toch wel dingen leest wat bij je kind past maar ook niet. Daarom is het misschien goed te laten begeleiden bij mensen welke zich daar mee bezig houden, je kunt dan ook je vragen stellen.
Zoals ik begrepen heb hoeft het kloof v/p niet echt een probleem te zijn, maar ja als onze kinderen het hebben en het niet lekker gaat vraag je dat wel eens af.
Mijn dochter is 3 keer getest op haar IQ, ik begrijp er niks van, ze is van hoogbegaafd naar zwakbegaafd gegaan?? Tja moment opname, wel telkens verschil in v en p. maar wat is nu de juiste test?
Ze gaat deze week voor het eerst weer naar speciaal onderwijs ze is 11 jaar en komt in groep 7 maar zit op eind 5 nivo. Ik laat het los, andere dingen zoals huiswerk meekrijgen is voor haar nieuw, weer op school, grote groep (tov dagbehandeling)vrienden/vriendinnen maken, zich gewoon goed voelen is nu van belang.
Moet het een naam hebben? Ja en Nee. Ja, omdat als je kind naar een andere school zou moeten bijvoorbeeld Cluster 4, heb je een diagnose nodig. Wil je extra zorg, bv Persoonsgebonden Budget, dan moet je kunnen aangeven waarom ook dit ligt vaak aan de diagnose. Noem maar op.
Nee, omdat wij houden van wie ze zijn.
Nee omdat er tegen onbegrip wordt aangelopen
Nee omdat er getwijfeld wordt ..........en dat laatste is meestal niet nodig!

BizzyB
16-04-2009 om 23:42
Iqtest: hoogste 'score' telt
"Mijn dochter is 3 keer getest op haar IQ, ik begrijp er niks van, ze is van hoogbegaafd naar zwakbegaafd gegaan?? Tja moment opname, wel telkens verschil in v en p. maar wat is nu de juiste test? "
Een iq test kun je niet 'per ongeluk' te goed maken, wel per ongeluk slecht: de hoogste 'score' geldt dus.

dijota
17-04-2009 om 00:39
Iq test
De testen zijn op verschillende leeftijden genomen, ik hou het maar op een gemiddeld nivo, dat is toch prima.
Maar er zit wel wat in wat je schrijft.

ikkeenjij
20-04-2009 om 22:04
Iq testen
Ik krijg steeds meer het gevoel dat er teveel waarde wordt gehecht aan de "iq-cijfertjes", dat er minder wordt gelet HOE het komt dat er bv een verschil is tussen het verbale en performale iq.
Ik ben geinformeerd door nld.nu en zij herkenden het NLD verhaal ook niet helemaal. Dachten eerder aan ADD. Ik heb hier inmiddels het nodige over gelezen en moet zeggen dat ik er erg veel in herken, veel meer dan in het NLD verhaal.
Ook heb ik op meerdere sites gelezen dat ADD er ook voor kan zorgen dat vooral de performale score veel lager uitvalt omdat daar moeilijke testen inzitten voor kinderen met ADD vwb kunnen plannen en organiseren

mamsepams
22-04-2009 om 22:59
Mee eens
Ik ben het wel met je eens. Ik heb ook wel eens de gedachte, moet er nu echt iedere keer in getallen en termen gedacht worden? Kijk nu maar weer eens naar het kind zelf. Wat heeft het nodig?
Daar loop ik tegen aan. Duidelijke kenmerken van NLD, maar duidelijk of niet, in de hulpverlening is er geen deur die open gaat op die term. Ik moet het echt hebben van eindeloos uitleggen en zorgen dat de mensen waar mijn kind op dat moment van afhankelijk is, hun neus de goede kant op hebben staan.
Ik hoop dat je na het gesprek met nld.nu weer een nieuwe input hebt gekregen, die jullie weer verder kan brengen.
groet, mamsepams