Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
picovina

picovina

16-09-2011 om 09:32

Nld en autisme op vso

hoi, mijn zoon van 12 is naast zijn lichamelijke handicap (spina bifida) ook 'gezegend' met vleugje NLD en autisme. Het is een heerlijk kind maar zn gebruiksaanwijzing is moeilijker Hij zit nu in de brugklas VMBO-T op de mythylschool. Is erg gemotiveerd, heeft de brains maar het uitvoeren is zoooo moelijk. Nieuwe dingen aanleren (niet zozeer de lesstof dat gaat prima!) maar de handelingen die hij moet automatiseren gaan zooo moeilijk! Herkent iemand dit, zijn er tips? praktijkvoorbeelden? Het voelt zo zwaar telkens het wiel uit te moeten vinden. We werken veel met aftekenlijstjes. Van minuut tot minuut wat hij na het opstaan moet doen totaan de taxi komt. En ook voorde tijdsindeling smiddags heb ik nu een schema gemaakt. En voor wanneer welke en hoeveel boeken mee naar school.....Ik hoop op reacties!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

16-09-2011 om 09:49

Lijstjes en nog meer lijstjes...

Je zegt het zelf al, maar hier werkt het ook op die manier (2 autistische kids): lijstjes maken voor van alles en nog wat! duidelijkheid, een plenbord voor de week, een kalender voor de maand, school geeft gelukkig veel ritme en duidelijkheid voor de schooldag. Geen verrassingen; een vast ritme in de dag en week. Vaste tijden naar bed, eten, snoepen, muziek, sporten etc.
Mijn kinderen zitten nog op de basisschool, groep 5 en 7, maar ik lees met interresse mee hoe de overgang naar middelbare school gaat, met wisselende meesters/ juffen/ klassen/ lokalen, zelf boeken meenemen, pfff krijg er maar eens een schema omheen gemaakt. Echt ik heb schema's voor ALLES maar dit is wel voor gevorderden
groetjes, Tess

mari39

mari39

16-09-2011 om 10:31

Balans

Hoi
ben je toevallig lid van balans? In hun blad staan nogal eens wat handige tips van andere ouders.
Als je geen lid bent, kun je het ook lezen in de bieb.
In de laatste stond een handige tip over organiseren van boeken, etc. Een moeder had elk vak een andere kleur gegeven en binnen dat vak was alles van dezelfde kleur: dus Engels was blauw: dan boeken blauw, schriften blauw etc. Ze had plastic opbergladeblokken en al die lades hadden ook weer dezelfde kleur. Beetje moeilijk uitleggen zo, wellicht kan je het ergens nalezen.
Ik las in balans ook iets van een software pakketje op de ipod (of iets van die soort, sorry maar ik ben echt een nerd op dat gebied), waarin je dus al die lijstjes kan programmeren en ook alarmen kan laten afgaan.
Verder werk ik hier ook heel veel met lijstjes etc, ondanks dat mijn zoon (9jaar) gruwelt van lijstjes en schema's. Ik ben me al aan het opmaken voor het VO.

picovina

picovina

17-09-2011 om 11:58

Toeval?

Ik heb net van de week een paar balans tijdschriften gereserveerd bij de bib En inderdaad met kleuren werken is ook een idee. Op het VSO hoeven ze gelukkig niet van klas naar klas, de meeste docenten komen naar hun lokaal. Het verbaast me dat het leren hem zo gemakkelijk afgaat (tot nu toe, die eerste weken) maar het plannen/onthouden van alles vind hij wel erg moeilijk. Ik neem ruim de tijd (en geduld.....) om hem op gang te helpen de eerste weken/maanden zodat hij steeds meer een stukje zelf kan doen....Bedankt voor de tips tot nu toe, maar ik sta open voor meer

mari39

mari39

17-09-2011 om 13:01

Wat vindt zoon zelf?

hij is 12, oud genoeg om mee te denken over strategieen die voor hem werken! Ik zou zeker zijn input vragen.

picovina

picovina

17-09-2011 om 22:17

Mari39

Hij denkt zeker zelf mee en is zich bewust van het feit dat de regels en structuur/vaste afspraken voor zn eigen bestwil zijn.....maar voelt voor mij toch vaak als hem aan strenge banden leggen....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.