Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
15-05-2010 om 20:30
onze dochter is getest door de schoolbegeleidings dienst en hebben ons verteld dat onze dochter NLD heeft. Alles viel op zijn plek, wat een herkening. Zij hebben ons aangegeven dat we haar verder moeten laten testen bij de ggz, omdat NLD vaak samen gaat met andere stoornissen. Blijft het alleen NLD dan kunnen ze er verder weinig mee bij de GGz. Ze kunnen ook geen officiele diagnose stellen bij NLD werd mij verteld. Dat kan alleen in het ziekenhuis omdat het een neurologisch probleem is. Wie heeft hier ervaring mee en kan je met NlD bijvoorbeeld een rugzakje krijgen voor extra hulp op school. Wij hebben on singeschreven bij de GGZ , maar die hebben een wachtlijst van 8 weken dus dat duurt nog wel even. Hopelijk kunnen jullie wat dingen voor mij duidelijk maken. Ik heb het idee dat ze zelf ook niet zo goed weten wat ze er mee aan moeten omdat het een vrij nieuwe stoornis is. Alvast bedankt
16-05-2010 om 19:55
Rugzakje aanvragen
Hoi mamagaby, er kan inderdaad geen hulp worden aangevraagd op school voor NLD, ook niet na vaststelling door een GZ-psycholoog. Als er een bijkomende stoornis kan worden vastgesteld, zoals een autismespectrumstoornis of bijv ADD, dan kan onder bepaalde voorwaarden een rugzakje worden aangevraagd. Misschien al bekend bij je, maar voor meer informatie over NLD kun je kijken op www.nld.nu.
Bij MEE kun je informatie aanvragen over voorwaarden om in aanmerking te komen voor PGB (een rugzak).
NLD is bij veel leerkrachten onbekend, er zijn wel boeken met tips voor begeleiding in de klas. Vooral de boeken van Annemieke van Dijk (kinderen met NLD) en het NLD-collectief(NLD, gewoon anders door S. Broekmans) zijn aan te raden om te lezen.
16-05-2010 om 21:10
Scriptie nld
Ken je deze al? http://dare.uva.nl/document/23099
Hierin wordt vooral de vergelijking gemaakt met Asperger omdat er veel overeenkomsten zijn tussen NLD en Asperger.
18-05-2010 om 10:50
Dank je wel
dank je wel voor jullie reacties. Die scriptie was heel interessant en duidelijk om te lezen. Is me weer eenhoop duidelijk geworden. Ik begrijp dus dat alleen een neuropsycholoog een diagnose kan doen geven bij nld. Weet iemand of dat bij de ggz kan of moet je daarvoor naar een ziekenhuis