Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Nog maar eens melatonine

Dochter (net 7 geworden) neemt sinds 3 dagen op doktersvoorschrift melatonine 2mg. Dag 1 werkte het na ongeveer 2 uur. Maar dag 2 en 3 was het al helemaal niets meer. Uren later nog steeds wakker en vrolijk en lawaaierig - afin, zoals altijd dus.

Ik dacht dat de dosering al vrij hoog lag (ik heb hier even in het archief gekeken), en er staat op de doos dat het voor volwassenen is. Kan je teveel aan melatonine nemen?

Nu heb ik haar wijsgemaakt dat het voor iets anders is, uit schrik dat ze zich tegen het middel zou verzetten. Ik weet niet of ik het nu maar beter eerlijk zou zeggen maar hiervoor had ze druppels om in slaap te geraken en daar verzette ze zich heftig tegen (niet tegen de druppels innemen maar dat tegen de werking ervan - het zou zeker niet helpen bij haar). Heeft melatonine ook een psychologishc effect (als je weet dat je dat neemt dat je dan beter kan slapen?)

Ik had echt gedacht dat dit het wondermiddel zou zijn

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joep

joep

11-06-2010 om 11:06

Timing

Timing is superbelangrijk. Melatonine werkt volgens mij niet 2 uur later. Bij mijzelf is het zo dat effecten binnen 45 minuten merktbaar zijn. Ik moet dan zorgen dat ik in bed lig, is dat niet zo, dan is het effect alweer weg. Het lichaam ruimt de melatonine dan weer op.
Teveel kan misschien wel, ik weet het niet, maar lijkt me bij jouw dosering niet aan de orde. Sommige personen hebben een slaapprobleem dat niet veroorzaakt wordt door melatoninegebrek, dus dat zal er dan ook niet door beinvloed worden. De meningen hier zijn er nogal over verdeeld, maar voor ons, mijn zoon en mijzelf, is het echt een wondermiddel, wij slapen uren eerder en zijn fitter. Wij slikken allebei maar 0,1.
Succes

Sasvangent

Sasvangent

11-06-2010 om 16:16 Topicstarter

Oké

misschien moet ik haar dan eens sneller in bed leggen, als dat zo snel werkt. Maar ik heb nog geen sporen van moeheid gezien.

Anders toch maar eens naar de HA bellen.

Guinevere

Guinevere

11-06-2010 om 17:56

Tijdstip

Hier geven we het ongeveer 3 kwartier van te voren. Soms loopt de bedtijd uit, na 5 kwartier werkt het ook nog wel.

Licht

licht zorgt er voor dat de aanmaak van melatonie stopt... ook wle handig om te weten
voor derest is het moment idd ook belangrijk..

Psychologisch effect?

Hmm als mijn zoon denkt dat hij hem gehad heeft (het is nogal een chaoot, die rustig een herinnering van gister ophaalt als hij aan vandaag denkt) dan gaat hij vol goede moed liggen - om na een uur héél klaaglijk te vragen waarom zijn pil niet werkt. Dan gaan we controleren en ontdekken tot zijn verbazing dat hij hem dus niet gehad heeft.... Dat bewijst voor mij dat het géén psychologisch effect heeft, anders zou hij als hij zélf denkt dat hij hem heeft gehad wel in slaap gevallen zijn....

Martine

Hoe wij het doen

Zoon krijgt het ook, zo'n 3 kwartier voor het slapen. eerst pil, dan douchen, dan in bed met boek of even rustig op zijn kamer spelen (hij mag dan niet meer naar beneden), dan werkt het wel goed. Inderdaad niet het moment missen.

Sasvangent

Sasvangent

14-06-2010 om 09:20 Topicstarter

Oh, licht en verlengde werking

Iemand hier schrijft dat licht de werking tegengaat. Nu heeft dochter zo'n bodyclock (waarbij het licht in een soort van zonsondergang op 1 uur tijd dimt). Misschien moet ik dat dan ook maar eens afzetten of op een veel kortere tijd.

Bovendien heb ik gezien dat die 2mg met 'verlengde afgifte' is. Maar dat zal meer met doorslapen te maken hebben denk ik.

Dus vanavond, sneller in bed, minder of geen licht en dan hopelijk snel naar dromenland.

Guinevere

Guinevere

14-06-2010 om 09:24

Aha

Ja, dat verandert de zaak, die verlengde afgifte. Dat werkt niet zo snel op volle sterkte. Voor inslaapproblemen moet je de gewone hebben!

Yta Chalne

Yta Chalne

14-06-2010 om 11:00

Verlengd

De verlengde werking tabletten doen hier bij kind hun werk ook niet. De apotheker maakt dus gewoon maar weer eigenhandig de 'ouderwetse' capsules.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.