Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Stelle

Stelle

05-09-2009 om 12:24

Nooit meer op vakantie?

Pfff, nog even een postvakantie-draadje hoor.
Na een week school merk ik ineens weer hoe anders Zoon thuis is dan op vakantie. Zoooveel relaxter, gehoorzamer, minder ontvlambaar, kortom: leve de regelmaat en eigen biotoop.
De vakantie zelf ging wel, relatief, maar het kost toch zeker drie dagen compleet onhandelbaar gedrag bij een nieuwe plek. (We zijn 3,5 weg geweest en op twee verschillende plaatsen geweest, dat is dus bij elkaar een week constant gezeur en geruzie, incl slaan, schoppen, gillen, enz.) Ik dacht dus dat we de opmstandigheden zo optimaal mogelijk hadden: goed voorbereid, niet te ver weg, zoon betrekken bij besluit wat & waar, buitenlucht, bos & water ter plekke, nauwelijks uitstapjes maken en zoveel mogelijk de regelmaat van thuis bewaren qua ochtend- en avondrituelen.
Maar nu. Ik zit nu serieus te overwegen maar niet meer met vakantie te gaan als ik zie wat het desondanks met hem doet. Zelf zegt hij ook 'gewoon het liefste thuis te zijn'. Maar eigenlijk zie ik het idee om nooit meer met vakantie te gaan helemaal niet zitten. Pfoeh. Ik geloof dat ik vooral op zoek ben naar mensen die nog ideeen hebben over hoe je de vakantie dragelijk houdt voor de jonge adhd'er/ asperger, of ouders die inderdaad wegens hun ingewikkelde kinderen niet meer weggaan en daar heel gelukkig mee zijn. En hoe doe je dat met broertjes/ zusjes die wel gek zijn op verandering?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

05-09-2009 om 13:04

Even meedenken

Hmmm, hier gaat het gelukkig niet zo. Sterker nog, als wij onze 7-jarige met ADHD de vakantie eens zouden afnemen! Hoe vaker hoe liever en het kan 'm niet gek genoeg zijn (ons wel). Wel een paar zware explosies met hem meegemaakt, die te maken hadden met overprikkeling.
Anyway, daar heb jij niet veel aan. Wie weet kunnen jullie je zoon nog iets meer vastigheid bieden op vakantie? Bijvoorbeeld door altijd naar hetzelfde vakantiehuis te gaan? Helemaal niet meer weggaan lijkt mij geen goed idee, hij is tenslotte niet de enige in huis en jullie willen wél weg. Hadden jullie huisjes gehuurd, of de tent mee, de afgelopen vakantie?

Gaia*

Gaia*

05-09-2009 om 17:06

Niet geweest

Hoi Stelle,
Wij zijn dit jaar ook niet geweest. Een beetje door de crisis, maar ook de vakantie van vorig jaar in gedachten.
Drama's als we wat wilden doen, drama's als we niets deden. Echt niet leuk.
Dit jaar een beetje rond het huis, uitjes. Echt veel leuker, relaxter. Zoon heeft lekker zijn eigen plekje zijn eigen dingen etc.

Maar.... dan wel weer even wennen aan school. Weer dat 'moeten'. Eigenlijk net andersom. Hoewel het nu allemaal weer op rolletjes lijkt te gaan.

Toch willen we volgend jaar misschien wel weer wat gaan proberen. Ondertussen heeft hij namelijk wel medicatie enzo. en het gaat zoveel beter. Het blijft zoeken naar het goede he.

*Twinkel*

*Twinkel*

06-09-2009 om 00:00

Ik weiger...

Om mijn vakantie op te geven. Er zijn namelijk nog 5 andere personen in het gezin die wél toe zijn en opleven van een vakantie.

Mee eens twinkel, bovendien

lijkt het me alleen maar goed om juist in een relatief 'veilige' situatie = het gezin, die moeilijke overschakeling naar andere omgeving/activiteiten etcetera te maken - later zullen ze het toch ook moeten doen en dan is alle ervaring die we ze hebben kunnen geven mooi meegenomen!
bovendien, je wilt zelf toch ook weg!

ffzo

ffzo

06-09-2009 om 10:31

Centerparcs?

Wij zijn jaren naar Centerparcs geweest.
Vaak naar hetzelfde park,onze zoon vroeg zelfs wanneer gaan we weer een keer naar ons andere huis????
De parken zijn erg op kinderen gericht,huilende baby's in restaurants,rennende kinderen.
Je kunt zelfs steeds hetzelfde huisje vragen, als je vroeg boekt.Maar de huisjes lijken zelfs op elkaar,ook al ga je naar een ander park.
Voor onze dochter die als kleuter regelmaat en vaste regels nodig had ,was dit de oplossing.Geen lange reistijd en gewoon vertrekken als zij wakker werd.Eitjes rapen bij de kinderboerderij,minigolf,een keer met de waterfiets waren vaste activiteiten.
Voor ons was dit jaren de ideale oplossing.

anna van noniemen

anna van noniemen

06-09-2009 om 14:08

Vakanties

ik vond het verschrikkelijk....tot wij een paar jaar geleden zijn gaan kamperen...vanaf die tijd vind ik vakanties heerlijk, zoon kan eindelijk vermaak vinden, maakt eindelijk kameraadjes en is niet op ons aangewezen zoals vroeger toen wij huisjes huurden! Ja, kamperen is voor ons de ultieme vakantie geworden!

Caravan

Onze dochter wilde echt niet meer op vakantie. Ze zei gewoon: ik ga NIET mee! Dit veranderde toen we dit voorjaar een eigen caravan hebben gekocht. We zijn er eerst een paar dagen mee weggeweest in de mei-vakantie. Deze zomervakantie had ze zelfs echt zin om op vakantie te gaan.
Ze vindt het erg prettig om te weten waar ze slaapt, is voor haar belangrijker dan de omgeving overdag. Ook vindt ze een camping erg leuk.

Tsja

Mijn oudste zoon (15, Asperger) wil ook het liefst thuis blijven. De eerste week vd vakantie heben we ook heel wat woorden gehad (we waren K-ouders e.d.) Later had hij zijn plekkie gevondenen werd t n beetje rustiger. We hebben wel beloofd volgend jaar niet weg te gaan. (komt toevallig goed uit, we gaan verhuizen en staan zwaar int rood) Het jaar daarna zien we wel weer, hij is dan ook bijna 17, misschien blijft hij dan alleen thuis... Een oplossing heb ik niet, ik vind dat hij zich moet aanpassen aan de meerderheid, en de meerderheid wil wél op vakantie. Gr.Suus

Stelle

Stelle

06-09-2009 om 19:36

Re:

Ha, dank voor al jullie reacties. Fijn!
Wij huurden voorheen altijd een huisje (in middle of nowhere), maar sinds vorig jaar kiezen we voor een huisje op camping en dit jaar ook een week zo'n ingerichte tent. Een camping vindt zoon ook geweldig, en het scheelt wel echt voor ons als er andere kinderen zijn. Wat dat betreft dus een succes. Het gekke is dat hij zich vooraf ook echt verheugt op de vakantie en op het moment zelf echt leuk lijkt te vinden, maar alleen compleet overreageert op al die nieuwe indrukken, wat tot extreme explosies kan leiden. Het verschil werd ook pas echt goed duidelijk toen we weer thuis waren - al bednek ik me nu pas dat het voor we vertrokken ook al een paar weken drama was, dus dat het misschien niet eens alleen met het op een andere plek zijn te maken had. (wat een kromme zin.)
Enfin. Vaker naar dezeflde plek gaan is misschien wel een goed plan - op voorwaarde dat we een ideale plek gevonden hebben. Van Centerparks krijg ik het zelf weer een beetje benauwd, al zullen de kinderen het waarschijnlijk inderdaad fantastisch vinden.
Tinkel en Ozzie, eigenlijk ben ik het met jullie eens dat het gekkigheid is dat de hele family zich neerlegt bij de 'buien' van 1 kind. Man & ik willen inderdaad graag weg! Maar het moet wel ontspannend zijn. Als ik de helft van de tijd op m'n tenen loop, de boel aan het sussen ben of gefrustreerd ben door al het geruzie en gedoe, hoeft het van mij niet. En de afgelopen weken heb ik idd regematig gedacht: dit doen we dus niet meer. (Gelukkig (of juist niet) ben je dat een jaar later weer vergeten en vertrek je weer vol goede moed )
Hoe dan ook, volgend jaar gaan we sowieso niet weg (ook hier verhuizing en daarna geld zeker op), eens zien hoe dat uitpakt.

Stelle

Ik heb bij mijn zoon gemerkt, dat de onrust juist groter is als we hem betrekken bij de voorbereidingen.

Hij vormt zich dan een beeld in zijn hoofd over hoe de vakantie zal verlopen en hoe het verblijf er uit zal zien. En dat beeld klopt natuurlijk nooit met de werkelijkheid, wat hem veel stress geeft.

Wij huren altijd een stacaravan, soms verkassen we halverwege de vakantie naar een stacaravan op een andere locatie. Die caravans lijken voldoende op elkaar om hem een vertrouwd gevoel te geven. We kiezen altijd een plaats uit waarvan we denken dat hij het er naar zijn zin zal hebben, maar wíj beslissen. Bovendien hebben we het er voor vertrek weinig over. Het is geen geheim (we vertellen wel naar welk land we gaan, dat het (jaja, ook deze keer!) een stacaravan wordt) maar we maken geen plannen in zijn bijzijn.

Sinds we het zo aanpakken heben we eigenlijk weinig problemen, terwijl we toch ieder jaar iets anders doen. Elk jaar naar dezelfde plek zou ik zelf niet leuk vinden. Ik vind het zelf heel leuk om elk jaar weer iets nieuws te ontdekken, en ik vind het ook belangrijk dat de kinderen wat van de wereld zien en hun horizon verbreden.

T&T

T&T

07-09-2009 om 11:00

Ook kamperen, maar dan anders.

Wij zijn eigenlijk altijd blijven kamperen met de kinderen. Met twee auti's ben je echter geen standaard kampeer gezin Eigenlijk is het hier vaak de omgekeerde wereld, wat "alle" kinderen leuk vinden, vinden die van ons niks! en als er veel kinderen zijn raken ze juist in paniek en willen niks meer. Dus geen camping met grote speeltuin, zwemparadijs en animatie team hier! Oh je moet het gezicht van mijn dochter zien als er zo'n animatie miep op haar afkomt of ze mee wil doen.... we hebben wel eens op een grotere camping gestaan, maar doen dan eigenlijk nergens aan mee en zoeken een plekje achteraf.
Wij hebben een eigen tent, en trekken tegenwoordig ook niet meer rond, maar we blijven op een plaats, een kleine overzichtelijke camping. Voor de kinderen liefst zo eentje vol bejaarden die niks doen als jeu de boule En een dagje weg betekend max. 4 uurtjes, en dan terug naar de veilige tent. 's avonds gewoon (redelijk) op tijd naar bed, en idd ochtend, avond en eet rituelen blijven net als thuis.
Ja onze vakanties zijn wel eens avontuurlijker geweest! Maar als deze aanpassingen betekenen dat we er toch nog even uit komen, dan graag! Natuurlijk loopt het nog wel eens een dagje niet, maar ja, heel eerlijk, dat zie ik bij de vakantie buren met "normale" kinderen net zo, die hebben ook wel eens hun dag niet.
In de winter pakken we wel eens een hotel voor een paar dagen, en ook dat gaat heel goed! juist omdat ze niet van alle kinderaktiviteiten houden en met rust gelaten worden. Wij gaan natuurlijk wel lekker met ze naar buiten, maar daar tussendoor kunnen we lekker in de bar zitten, en kids met de nintendo bij de haard. (ja je mag vandaag extra lang op de nintendo ))
Bij onze laatste hotel vakantie zat er een nogal kinderrijke (en luidruchtige) familie in het restaurant naast ons, onze dappere dodo's vonden dat zeer storend! en zijn al snel terug naar hun kamer gegaan.
Wij bereiden ze wel voor op een vakantie, boekjes en plaatjes kijken, camping zoeken op internet enz.
groetjes Tess

Vaste plek

Op vakantie gaan was bij ons ook meestal niet een heel groot succes. Dit ondanks veel voorbereiding en een redelijk strakke planning dmv picto's op vakantie. Kamperen is echter wel het meest ideale, daar waren we al wel achter. De kinderen houden ervan op de ruimte te hebben. ( oudste heeft Asperger en de jongste PDD-NOS/ADHD). Vorig haar hebben we een caravan overgenomen en dit jaar hebben we hem op een seizoenplaats neergezet. Vanaf eind Maart tot eind Oktober kunnen we wanneer we maar willen naar de camping. We zijn er echt veel weekeinden geweest en een week in de meivakantie en deze zomer zijn we voor het eerst met de kinderen 3 weken op vakantie geweest!. Het was heel erg wennen voor de kinderen maar doordat we nu dus heel vaak gaan en het heel voorspelbaar is waar we naartoe gaan is het nu heerlijk. De oudste heeft zijn vaste kinderen waar hij mee speelt en jongste heeft daar geen behoefte aan maar kan het hele veld over met zijn 3 wieler die we ook maar op de camping hebben gebracht!! Uitstapjes gingen nog niet zo dit jaar. Maar dat proberen we volgend jaar wel weer. Maar heerlijk in de bossen wandelen met de hond, daar genieten de kinders wel van!!
Ik kan me voorstellen dat het saai klinkt, elke keer weer naar hetzelfde. Maar dit jaar voor het eerst kan ik zeggen dat ik onze vakantie heb kunnen ontspannen. De kinderen wilde na 3 weken niet eens naar huis.
gr Esther

Nog even, kamperen en successtory!

Hier altijd gekampeerd en vaak ook op verschillende plekken, maar; eigen tent, eigen plekje inclusief knuffels en eigen kussen en dat ging altijd heel goed. in aussieland nog avontuurlijker, want zet de tent maar neer op een plek in de natuur waar jij het leuk vindt - nooit voorbereiden dus met plaatjes in de folder of op het internet - maar ook geen recreatie team haha! en nu in juli: met school mee naar Kakadu, kamperen zoals hij dat gewend was (in het wild) met zijn eigen tent die hij heel dapper deelde met zijn vriend en het is helemaal goed gegaan, geen angstreacties, geen stress out reacties... wel kapot moe bij thuiskomst...
deze ervaring heeft me nog meer gesterkt in dat wij onze kinderen moeten leren omgaag met moeilijke situaties, ze steeds weer een stapje verder moeten laten zetten zodat ze het uiteindelijk alleen aankunnen, terwijl ze ook hun grenzen kennen en aangeven (hij ging dus altijd als eerste naar bed daar bijv.)

Ozzieozzie...ot

wat heerlijk kamperen in Kakadu. Wat heb ik daar goede herinneringen aan.
Fijn voor je zoon dat het goed ging!

groetjes van Purk

liedewij

liedewij

14-09-2009 om 14:19

Camping

Toevallig las ik van de week over een camping in de buurt van hoogeveen dacht ik. Een camping voor gezinnen met kinderen met een gedragsstoornis waar structuur en activiteiten geboden worden en waar ouders ondertussen ook op adem kunnen komen. Geen flauw idee of dit iets is voor jullie maar misschien een tip voor meer mensen hier.

Liedewij

amk

amk

14-09-2009 om 14:31

Nog een tip

het kleine paradijs organiseert ook speciale weekenden.
www.hetkleineparadijs.nl

Ik heb er zelf alleen een weekend gelogeerd in de pipowagen en vond het er heerlijk. Maar wellicht zijn ook de weekenden iets voor jullie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.