Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Jacky 66

Jacky 66

25-03-2009 om 18:19

Odd en puberteit

Wij hebben een dochter van 13 die al vanaf haar peutertijd extreem opstandig en eigengereid is. Al vele hulpverlening gezocht en gekregen. Sinds 3 jaar bij een psycholoog-psychiater die via ouderbegeleiding wilde coachen. Uiteindelijk is er op ons verzoek een test afgenomen: hoogbegaafd en ODD. Dochter heeft individuele hulpverlening gekregen, maar heeft totaal geen lijdenslast, dus wil geen hulp. Ze is vooral tegen mij (haar moeder) zeer brutaal en opstandig. Is veel gepest op lagere school en zet alles graag naar haar hand. Kan als een blad omslaan met anderen erbij en weet heel goed hoe het hoort. Vecht alles aan en maakt ovrla een discussie van. Dit zijn ook typische puberteit-trekjes, dus nu extra versterkt. Kan goed leren (HAVO/VWO) maar doet niks. Met rugzakje (eindelijk!) nu extra huiswerkbegeleiding op school, dus thuis geen stress/ruzie.
Blijft thuis nog extreem en speelt vader en moeder constant uit. Ons hele gezin (zoon,10) lijdt hier onder.
Zij houdt zich nooit aan afspraken en lijkt zich nergens iets van aan te trekken.
Wie herkent dit? het valt mij op dat bijna niemand iets over ODD kan vertellen. Ik ben ten einde raad. Dokter en psycholoog adviseren (tijdelijke) uithuisplaatsing, maar dat gaat ons wel erg ver...
Ook in een eerder draadje heb ik naganoeg geen respons gekregen, meestal gaat het over veel jongere kinderen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

25-03-2009 om 19:56

Jacky

Er is een hele site voor ouders van kinderen met ODD. Google er maar eens op. OOk bij Balans staat er e.e.a. over op de site.
Zeker gezien het feit dat ze naar jou toe erg brutaal is, is het waarschijnlijk dat er iets tussen jullie speelt wat moeilijk te doorbreken is.
Ik wil wel geloven dat je het hier moeilijk mee hebt. Mede door haar intelligentie gaat het manipuleren haar goed af denk ik.
Probeer in elk geval iedere machtstrijd te vermijden en zorg dat ze vooral zelflast heeft van haar gedrag. Dus brutaal zijn en schelden kost haar computertijd of zakgeld e.d. Heb je al een beloningssysteem geprobeerd? Een beetje volwassen systeem zul je moeten bedenken, maar je hebt begeleiding, die zullen ook wel adviseren? Ik heb een enorm boek vol zeer veel praktische tips, ook heel bruikbaar op die leeftijd. Het is een programma met een video erbij(die video vond ik een aanfluiting) met een werkboek en een info boek. Het heet:
'Minder boos en opstandig' van het UMC.

schrijvers:nicolle van der wiel
astrid Hoppe
Walter matthijs
Ik heb het ook ooit eens ergens besteld. Het is duur maar goed. Veel succes!

dijota

dijota

26-03-2009 om 02:41

Uitspelen

Hoi,
ik vroeg me af of jij en je man op 1 lijn staan kwa opvoeding van je dochter? Dit omdat je schrijft dat ze jullie uitspeelt, is de een makkelijker dan de andere?
Zegt de een ja en de andere nee?
Vaak gaat dit niet eens bewust maar door werk/hobby's is de afstemming van vader en moeder naar het kind toe niet goed. Waardoor deze macht krijgt en gaat uitspelen.

Zo zou ik het bij ons omschrijven, mijn dochter van 11 heeft odd en ws pddnos. Wij hebben een eigen bedrijf en daarnaast heeft mijn man en hobby (haha opgeven) Hij is niet altijd thuis en dus ook niet altijd bij de opvoeding, als hij er wel is, reageert hij snel (adhd)zonder overleg en dan staan we dus niet op 1 lijn wat tot verwarring en irritatie kan leiden.
Hebben jullie alleen thuis problemen of daarbuiten ook?

Jacky 66

Jacky 66

26-03-2009 om 15:49

Lijn

We hebben idd lange tijd niet zo op 1 lijn gezeten. Mijn man is lange dagen weg (06.00uur tot 18.30 uur) en sport ook veel. Ik was veel thuis en werk sinds 2 jaar nu ook. Van ouders hoeven we geen hulp te verwachten dus ik stond er veel alleen voor. Inmiddels weet en erkent mijn man ook steeds meer dat het zo is. Voor zijn gevoel zat hij er altijd tussen en zat ik er bovenop. Dochter sport ook graag en heeft dus veel samen met vader. Hij wilde haar graag losser laten om de rust te bewaren. Juist dat blijkt absoluut niet te werken voor haar (vakanties werden erdoor verziekt). Het laatste jaar neemt hij veel van mij over (huiswerk, regels, afspraken, maar als hij moe is of tv kijkt, weet ze dat feilloos te misbruiken. Ik "verslap" veel minder daarin. Ook thuiskomen en aan tafel gaan, naar bed gaan en andere "normale" dingen gaan met veel protest als mijn man er niet is. Zodra er iemand anders bij is, kan ze ineens allerliefst zijn. Ik blijf al jaren veel rustiger, maar de minachting doet veel pijn en mijn vertrouwen in haar is ver te zoeken. Meestal komt mijn verwachting ook uit, terwijl mijn man denkt dat ze het wel kan. Hij is ook veel minder streng opgevoed dan ik, maar volgens mij vergeet hij dat ze a een meisje is en b dit niet aankan. Loslaten is naar mijn mening iets wat het kind ook moet aankunnen.
Zoals je ziet: nogal complex.

Jacky 66

Jacky 66

26-03-2009 om 15:57

Koentje

Bedankt voor je snelle reactie. Op die site vind je idd veel, maar meestal toch gericht op jongere kinderen. juist die puberteit maakt het zo ingewikkeld.
Ik wil eens kijken of ik het boek in de bieb kan aanvragen.
Beloningssystemen werken niet: "ze doet er gewoon niet aan, zegt ze zelf, want wij vertrouwenhaar toch niet..."
ze weet altijd feilloos zichzelf buiten de schuld te plaatsen
Ze is zelfs zo brutaal dat ze ondanks huisarrest toch wegloopt naar haar vriendin of op de pc-tijd van haar broer computert.... en snoep pakt ze per grote hoeveelheden. En dan galshard liegen dat ze dat niet heeft gedaan. "Zie je wel dat jullie mij nooit geloven!"
Op school zegt ze dat wij haar mishandelen, dus vriendinnen kijken mij angstvallig aan. Daar wil ik wel bovenstaan, maar ze doet dan vaak iets waardoor ik iets moet verbieden. Dat maakt de sfeer weer heel beladen. Ook met vriendin erbij...

koentje

koentje

26-03-2009 om 21:04

Als

een beloningssysteem niet werkt , dan is de juiste beloining nog niet gevonden, zeggen ze wel eens. Je zult met deze dame ernstige maatregelen moeten nemen: deur van broers kamer op slot, zorgen dat ze niet bij het snoep kan,en dat jullie haar niet vertrouwen: dat klopt. Daar gedraagt ze zich toch ook niet naar?
Daar bedoel ik mee dat je naar haar toe ook duidelijk moet zijn: dat ze niet te vertrouwen is heeft ze bewezen, dus vertrouwen jullie haar inderdaad niet. En dat vertrouwen zal ze terug moeten winnen.,

Altijd de schuld bij een ander leggen... o wat klinkt dat bekend... Ik heb het ei van columbus ook niet uitgevonden...
sterktre

dijota

dijota

27-03-2009 om 00:37

Herkenbaar

Jouw verhaal zou de mijne kunnen zijn, behalve dan dat mijn dochter niet altijd tegen mijn protesteert als haar vader er niet is.
Wat goed dat hij wel wat zaken heeft overgenomen. Ontlast jouw ook weer.
Vakanties zijn vrije momenten, ik maak altijd een kalender hoe dit per dag uitziet, daar wordt ze nu te groot voor, dus zal het dit jaar wel een agenda worden en zal ik haar meer los moeten laten. Ook ik ben strenger opgevoed als mijn man.
Mijn dochter heeft duidelijkheid en structuur nodig maar dit valt niet altijd mee om haar dit te bieden. Ik zelf heb een lichamelijke beperking waardoor ik regelmatig op bed lig.
Dus ja hier ook complex

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.