Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

08-12-2009 om 20:29

Onderzoek zoon 2

Nou, vandaag waren wij dus aan de beurt. zoon2 had er niet veel zin in liet hij gister al merken, maar goed, hij moest toch mee. Dochter laten overblijven en zo zie je maar weer hoeveel makkelijker zij is, geen enkel probleem maakte zij er van....

Elf uur heb ik zoon2 gehaald en zijn we thuis een boterham gaan eten. We moesten om 12:30 er zijn, rottijd. eerst een gesprek met de kinderpsych en behandelaar en nog een mijnheer erbij. Ze vroegen wat aan zoon2, die lekker zat te wiebelen. Ze vroegen wat aan mij, waar zoon2 lekker doorheen kwekte....Toen namen ze hem mee naar de speelkamer. Daar wat dingen getest met hem. Hij vond het allemaal prima. Een spelletje, wat spelen met een kassa en toen mocht hij zelf wat kiezen. Dat bleek moeilijker. Toen nog even gevoetbald. In de tussentijd heb ik wat met de behandelaar gesproken. (en naar nu blijkt heb ik weer een omweg genomen.....had veel eerder aan de beurt kunnen zijn). Daarna hebben de 3 personen van de GGZ even onderling overleg gehad....

En toen de voorlopige conclusie. Voor nu zien zij geen ADHD tekenen, maar beseffen wel dat het een 1 op 1 situatie was. Hij is wel overgevoelig voor prikkels, dus rust, structuur en duidelijkheid zijn voor hem wel nodig, maar goed, dat doen we al natuurlijk. Wat hen wel opviel was zijn enorme fantasie, dat werkelijkheid en fantasie door elkaar lijken te lopen. Zelf iets ondernemen met spelen lijkt hij heel moeilijk te vinden en oogcontact maakt hij nauwelijks. En dat verbale instructie minder goed lijkt aan te komen. Als hij gezien heeft hoe iets moet gaat het wel goed. Ze denken eerder richting een autisme-stoornis, maar ook daar weer niet voldoende kenmerken om daar nu een diagnose aan te hangen. Veel kan ook nog leeftijdgebonden zijn. Maar dat zal de loop der tijd leren. Voor nu dus geen diagnose.

En op zich voelt dat eigenlijk ook wel goed. Toevallig vanmiddag ook oudergesprek en meteen met de juffen gesproken (wat een superjuffen overigens). Ze gaan die verbale instructie dus meer visueel maken voor hem! Dat vonden ze een handigheidje om te weten. De juf van de donderdag en vrijdag is zelfs zo dat ze zegt, ik let niet meer op zijn gewiebel, ik kijk alleen nog maar naar zijn ogen, dan zie ik het niet meer.....goed toch? Niet heel de dag, zit stil, hou op....

Qua ontwikkeling gaat het op school eigenlijk super, maar ik dank dat echt aan deze juffen hoor! Toen ik vanmorgen op school kwam was het in de klas echt doodstil! Allemaal hard aan het werk!

We houden de lijn nog wel even open bij de GGZ, omdat er toch wel wat puntjes zijn, maar we willen gewoon even kijken hoe zich dat ontwikkelt.

Voor nu dus geen diagnose voor zoon2.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

09-12-2009 om 21:43

Hoewel nu geen diagnose zoek ik toch tips

want ik denk er toch aan om bepaalde dingen meer te gaan visualiseren voor zoon 2, zoals bijv het overzicht van de week, wat er te verwachten in. Hij heeft wel bepaalde auti-trekjes en als we die op die manier een beetje beter kunnen laten verlopen, zouden we toch dom zijn om dat niet te doen. Heeft iemand toch tips voor me?

emma43

emma43

10-12-2009 om 09:49

Herkenning

Hoi anna,

Hier net zo,kenmerken van add,autisme en toch weer net niet.Erg vervelend.Kan hij echt niet tegen die veranderingen en moeten we er rekening mee houden of als het vanuit zijn onzekerheid komt zou hij het moeten leren om het te overwinnen.Op dit moment willen hem zekerheid bieden en willen we dat hi zich veilig voelt.Iedere ochtend zeg ik wat we na schooltijd gaan doen.Iedere vrijdag wat in het week-end op de planning staat.dit jaar was het sint feest niet andere jaren en leg ik dat dat duidelijk uit,toen bleek dat het toch moeilijk was voor hem en hij er erg op reageerde,laat ik hem en heeft hij heel de middag op mijn schoot gehangen.
We zoeken ook de rust op voor hem.Thuis geen spullen op de eettafel.hij kleed zich aan op de bank,waar verder ook niets is,wat hem af kan leiden enz enz.
als mijn zoon te veel prikkels krijgt,als het leven te druk voor hem is,krijgt hij ook een paniekerige gezichtsuitdrukking,dat helpt ons enorm om te kijken wat er fout gaat.
Met picto's werken is thuis niet nodig.Hij kan zonder,maar ik moet wel duidelijk zijn.Bv,'s morgens is het tandenpoetsen,gezicht wassen en haren kammen.Dat moet ik ook echt zo zeggen,als ik tegen hem zeg zijn tanden te poetsen,slaat hij wassen en haren kammen over.
Picto's en een weekplanning is wel fijn en duidelijk om mee te werken.
Succes.

*Twinkel*

*Twinkel*

10-12-2009 om 14:19

Altijd goed

Ik denk dat élk kind, ongeacht of het een stoornis of niet heeft, wat heeft aan een visueel schema.

Ik kan me herinneren dat je voor voor je oudste ook een mooi schema had, met foto's van school en de BSO. Verder verkopen ze bij de HEMA kant en klare weekplanners en die zijn ook regelmatig bij kruidvat/trekpleister te vinden voor een vriendelijk prijsje. Wellicht niet helemaal in deze tijd van het jaar, maar toch.

Verder: Ken je de website van Pictomaat (punt NL) handige picto's en mooie posters. Misschien heb je nog een beetje PGB van je oudste over?

En anders zelf maken met picto's van Scelera.be

(ps heb je al vernomen dat mn broer Asperger (en ADHD) heeft? Verassend he?! ))

anna van noniemen

anna van noniemen

10-12-2009 om 19:28

Ja..

dat schema heb ik inderdaad nog op de pc staan, dat kan ik wel ombouwen inderdaad. Zal die site eens bekijken en ik heb vast nog wel een beetje PGB over...

Nee, het is op zich niet zo verrassend dat je broer een ASS heeft, al zou Asperger niet direct bij mij opgekomen zijn. Dit betekent wel dat zoon2 van 2 kanten erfelijk belast zou kunnen zijn....Ook de zus van R. heeft een kind met Asperger namelijk....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.