Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Ontwikkelingsperspectief-vso

Mijn zoon (15) doet Havo/VWO op een VSO. Bij het handelingsplan zit sinds vorig jaar ook het 'ontwikkelingsperspectief', waarin dit jaar voorspeld wordt dat hij 'HBO naar verwachting niet gaat halen'.
Hij zit in 3 Havo, haalt prima cijfers en gaat ook in andere opzichten goed vooruit.Ik ben dus nogal boos over deze voorspelling, ik vind het erg demotiverend voor mijn zoon, die nog voor hij het diploma gehaald heeft al te horen krijgt dat het daarna wel niks zal worden.

Staat dit aspect ook in de handelingsplannen van jullie kinderen op het VSO? Ik vraag me af hoe andere scholen hiermee omgaan, en hoe houden jullie je kinderen gemotiveerd als ze deze boodschap al in de 3e klas krijgen? Ik heb hierover ook al iets in Ouders en School geplaatst, maar ik hoop hier op concrete ervaringen .

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karmijn

Karmijn

14-01-2013 om 13:43

Rixt

Ik weet niet zoveel over dat ontwikkelingsperspectief. Maar als ik jouw was zou ik met 09005010 bellen of mailen. Daar zitten volgens mij toch de mensen die op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl/vragen/bellen-of-mailen/

Evanlyn

Evanlyn

14-01-2013 om 14:10

Corrigeren?

Kan je geen druk uitoefenen om dat stuk te laten corrigeren, voordat het een eigen leven gaat leiden?

Ik begrijp hier ook niks van. Of hij het HBO haalt gaan we vanzelf wel zien, zou ik denken. Dat hangt van zoveel factoren af, dat valt nu toch helemaal niet te voorspellen? Als hij nu aan de eisen voldoet, dan voldoet hij aan de eisen, klaar.

Heeft het soms met geld te maken, dat de school dit doet?

rixt

rixt

14-01-2013 om 15:09 Topicstarter

Karmijn

Dankjewel voor de tip, ik heb meteen even gebeld. Ik ben er niet zo vrolijk van geworden, maar ik weet nu wel meer.

Komt er op neer, dat de school een stuk met als titel: 'Ontwikkelingsperspectief' moet schrijven, maar dat niemand bepaald heeft wat daar dan precies in zou moeten staan. En de ouder 'kan het tekenen' maar als de ouder dat niet doet, verandert er blijkbaar niets aan.

Toch ben ik nog heel benieuwd wat andere scholen dan wel schrijven. Iemand?

ishtar

ishtar

15-01-2013 om 08:58

Uitstroomperspectief

is wat er hier op het VSO (cluster 3) moet worden geschreven. Wij hebben er eind vorig jaar een gekregen, tijdens een heel uitgebreid gesprek met de mentoren. Wij mochten op- en aanmerkingen maken, en dat werd ook zonder problemen veranderd.
Wat er in stond, voorgeschiedenis, een aantal onderdelen zoals psychologische gegevens (onderzoeken) instroomprofiel, thuissituatie, didactisch niveau, werkhouding en taakaanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling. En bij die onderdelen belemmerende en beschermende factoren. Maar wel vanuit het 'wat het kind wel kan' principe. Dus zoveel mogelijk positief opgesteld.
Maar tijdens ons gesprek was al duidelijk dat de regels weer waren veranderd, dus we gaan nog weer een nieuwe krijgen. Even afwachten hoe dat eruit komt te zien. Ik meen dat ze iets aan die belemmerende en beschermende factoren moesten veranderen. Hier zijn dus in ieder geval wel duidelijke regels over wat erin moet staan, en hoe dat er ongeveer uit moet zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.