Monique D
23-05-2011 om 12:20
Op slot
Onze 9 jarige zoon heeft kenmkerken van ADD, het is besproken en bekeken door een kinderpsycholoog maar er is om een of andere reden geen officiele diagnose gekomen. Hij gedraagt zich duidelijk anders (kinderlijker, sneller geprikkeld etc.) wanneer hij moe en/of hongerig is. Op "goede" momenten is het een lieve, behulpzame jongen.
We houden er rekening mee dat er ADD kan spelen en met een beetje vallen en opstaan koomt dat steeds wel goed. We hebben echter wel een probleem met het volgende:
Als hij iets moet doen wat hij echt niet wil dan gaat hij "op slot", noemen we het. Dan wordt hij heel eigenwijs, brutaal en halstarrig en hij kan dat wel een uur of langer volhouden.
Bijvoorbeeld 's avonds als hij moet gaan douchen. Hij ging altijd elke dag in de douche omdat hij nog luiers droeg in bed (die 's morgens overvol waren), nu is hij sinds ruim een jaar altijd droog dus in de afgelopen winter ging hij meestal om de dag in de douche. Soms kwamen er dan discussies of hij wel of niet moest maar daar kwamen we meestal wel uit.
Nu komt de zomer er weer aan en met zand in haren en een zweetlijf door het voetballen moet er weer elke dag gedouched worden... Dat wil hij dus niet. Het is nu al weken lang bijna elke avond een drama. Boos, huilen, op de grond blijven zitten, naar beneden willen gaan, hij trekt alles uit de kast om maar niet in de douche te hoeven. Gevolg: als hij dan toch in de douche is geweest (we blijven consequent)dan is er weinig (of geen) tijd meer over om te lezen want om kwart over 8 moet het licht uit... Daar komen dan géén moeilijkheden meer over want die tijd is bekend en duidelijk. Maar toch 4-5 keer per week drama's over het in de douche moeten gaan. En ... als hij er onder staat vindt hij het heerlijk. Een aanleiding kan heel simpel zijn bijvoorbeeld dat hij wil dat mama hem helpt ipv papa (we hebben een lijst waarop staat wie van ons hem en zijn broertje helpt en voorleest).
Dir soort "vastlopen" gebeurt ook, maar in iets mindere mate, als hij niet aan tafel wil komen voor het eten. Ook zo'n moment dat je moeilijk kan onderhandelen of zo.
Wie heeft tips ?
Monique

Jolanda123
23-05-2011 om 12:27
Douche perikelen...
Aangezien ik deze week toch al in een "ADD-deel-je-ervaringen" mood ben, wil ik ook hier een duit in het zakje doen
Douchen?? Ik heb er een pesthekel aan. Waarom? Alle douchestralen die ik op mijn lijf voel ik ook. en ik kan ze niet buitensluiten, en ik heb het gevoel alsof ik met met gevoel naar elke aanraking toe moet gaan. Het geeft me een onrustig gevoel, en ik heb het gevoel alsof ik continue door iets wordt aangeraakt. Ik wordt er heel onrustig van en kan me er niet tegen verweren. Hetzelfde heb ik bij de bubbels in het bubbelbad, of met de wind die aan mijn kleding trekt als het stormt. Het is niet buiten te sluiten.
Mijn oplossing? Een douche met een kraan eronder. Dan ga ik op mijn hurken zitten, en heb de controle over één dikke straal, die ik op mijn hoofd, of in mijn nek kan laten stromen.
Of een bad. Een gewoon bad, waarin het water lekker stil staat.
Misschien dat zoiets ook helpt bij jouw zoon?

Jolanda123
23-05-2011 om 12:30
Even een aanpassing:
Alle douchestralen die ik op mijn lijf voel ik ook
Moet zijn,
Alle douchestralen die ik op mijn lijf voel, voel ik ook
Ach, het stikt van de taal fouten.
Wees er gelukkig mee, en maak het leesbaar.

Annae
23-05-2011 om 12:46
Herkenning
Ik herken het zo! Ik heb het altijd in verband gebracht met 'moeite met overgangen'. Ik probeer vantevoren aan te kondigen, consequenties aan te kondigen, prijzen waar het kan. En elke keer weer. Het is op m'n tenen lopen. Helpt het aankondigen niet dat hij dan niet kan voetballen? Wees wel alert want wat er hier gebeurt is dat kind zegt dat ze iets zal doen en daarna iets zal inleveren (in jouw geval zou dan zijn dat zoon zegt dat ie gaat douchen als hij eerst mag voetballen). Na vallen en opstaan zeggen wij dat ze iets verdienen mag. Dus eerst douchen en de dag erna mag je voetballen. Maarja zit je weer met het volgende: is de beloning van het gedrag misschien te ver van elkaar. En de andere kant is ook dat zodra kind in het ritueel zit er vanwege voorspelbaarheid (dnek ik) van het ritueel geen problemen zijn (of niet veel).
Ik ben er naar het okc voor geweest en die kwamen met allerlei suggesties waaruit bleek dat ze het probleem niet begrijpen. Hier ook: kind eist dat als ik help, dat vader komt helpen en andersom. Je wil daarin niet meegeven maar soms lijkt dat de enige oplossing. Ondertussen geef je dr wel dr zin en levert dat ook weer gedrag op. Dat je note bene zelf hebt bewerkstelligd! Ahh!

purk
23-05-2011 om 13:08
Poging tot meedenken
laat ik proberen om ook een bijdrage te leveren. Ik herken deels het probleem. Mijn ADD'er is echter vrij gevoelig voor gezag, dus na enig aandringen gaat hij meestal wel douchen en doet dat trouwens wonderbaarlijk goed. Tegen hem hoef ik nooit te zeggen, kom je er nog eens onderuit
Zijn broertje daarentegen, een typisch voorbeeld van NADH-kind, daar heb ik regelmatig dit soort discussies mee. Wat bij hem helpt is, als je nou snel gaat douchen, dan mag je.....zegt het maar. Dan kan ik je nog even voorlezen, dan mag je nog even tekenen, dan vind ik het goed dat je met je dwerghamster in bed speelt. Iets leuks, you name it. Dit zeg ik altijd voordat er een discussie begint, want zijn we in de discussie verzeild geraakt, dan is hij niet meer vatbaar voor dit soort omkoperij.
groetjes van Purk

Karmijn
23-05-2011 om 13:38
Samen
Ken je het boek: Het explosieve kind? Dat is voor dit soort situaties geschreven.
Ook bij onze zoon was douchen een probleem. Wij hebben het wel goed op kunnen lossen met de methode uit het boek.
Door op een rustig moment samen met hem te bedenken wat er nu precies aan de hand is. Voor onze zoon is het bijvoorbeeld dat hij zichzelf de tijd niet gunt om te douchen. Er kwam toen uit, dat hij niet per se elke dag hoefde te douchen, maar wanneer hij vies was. Dat kondigde ik dan van te voren aan. 'Vanavond moet je eigenlijk weer eens even gaan douchen, want je haar is vet.'
Het is natuurlijk redelijk normaal voor kinderen van die leeftijd, dat ze niet schoon willen zijn. Vuil geeft een zekere mate veiligheid.

Annae
23-05-2011 om 13:38
Woede
Die van mij is niet omkoopbaar (was het maar) en gaat anders op slot maar dan wel woedend. Volgens mij zit dit 'm niet uitsluitend in 1 opvoedkundig probleem zoals dat misschien geldt voor nadh kinderen. Dit is niet moeilijk dis meer in onmogelijk.

plurp
23-05-2011 om 13:43
Onze add-er
..had dit vorig jaar. Gek hoe die dingen weer kunnen verdwijnen. Echt enorme uitbarstingen waren het toen.
Wij hebben de keus gegeven om aan de wastafel te wassen, en verder hebben we voet bij stuk gehouden. Idiote taferelen. Vooral omdat hij, net als bij jullie, het heerlijk vond als hij er eenmaal onder stond.
Ik heb dus ook het idee dat zo'n ruzie een soort overloopventiel wordt voor onrust door andere oorzaken. Nu maken we weer ruzie over de computer, maar het douchen gaat vanzelf ?!?

Quin van der Veer
23-05-2011 om 20:42
Toch keuze geven
Ik krijg het idee dat de strijd 'm vooral zit in het feit dat je zoon geen keuze heeft. Hij móet en daar houdt hij kennelijk niet van?
Ik denk dat je je moet afvragen wat je wint met een dergelijke strijd op een moment dat hij al vermoeid is, dus niet op zijn best. Zeker met een ADD-er (of bijna) geldt: pick your battles.
Hoe erg is het als hij vies zijn bed ingaat? Het is in elk geval niet levensbedreigend, alleen wasgoedbedreigend. Dus ik zou zeggen: vies zijn bed in en de volgende ochtend douchen (zelf beddegoed wassen dan), of hem zich aan de kraan laten wassen, maar dan ook góed. Heb je nog best kans ook dat hij na een paar keer toch vrijwillig voor de douche kiest, zeker als hij daar interessante bezigheden heeft met bakken en sponzen etc.
Overigens hier een 8-jarige met ADHD en SI-problemen waar je het woord "douche" alleen maar tegen hoeft te fluisteren en hij rent er al naar toe, gaat er zelfstandig in en pas na een hele tijd zelfstandig weer uit. Jammer voor hem, hij mag niet zo vaak als hij wel zou willen. Moraal van deze alinea is dus dat jouw zoon wellicht ook zelfstandig in de douche kan gaan, heb je ook geen discussie wie hem moet helpen.
En wat is de aanleiding als hij niet aan tafel wil komen eten dan? Kijkt hij dan nog een filmpje op tv of zit hij nog midden in een andere activiteit?

wil40
24-05-2011 om 00:32
Vieze jongetjes
Hier ook zo`n smeerkees. Althans, als hij de kans krijgt. Douchen, tanden poetsen en schone kleren aantrekken is echt zonde van zijn tijd en volgens hem zinloos. Ik maak er wel eens een grapje over.
"Als je niet gaat douchen dan pakken ze je nog op voor landloperij". Zoon is wel wat ouder. Intussen 12 en het wordt steeds makkelijkerder om hem fris te houden.
Hij krijgt zijn eigen speciale douchegel, zijn favoriete deodorant en een leuke pot gel. Hij is daar intussen toch wat gevoeliger voor geworden. Lekker ruiken wordt iets belangrijker als beginnend puber.
De afgelopen jaren zijn we hier langzaam ingegroeid. Soms mocht hij een dagje vies blijven lopen tot ik de volgende dag wel tijd had om gezellig op de badkamer erbij te zitten. Daar maakte ik een afspraak over. "Okè, dat is goed, vandaag niet douchen, maar morgenavond om 19.00 uur sta je eronder."
Een andere keer wilde hij wel douchen, na wat gemor, maar gebruikte geen douchegel."Ook goed, dan ben je ook schoon, maar dan nu eronder."
Ik heb ook wel eens boven zijn favoriete muziek op gezet en geroepen dat er discodouchen was vanaf 19.00 uur. Douchen niet leuk, okè, maar het moet op zijn tijd wel gebeuren, hoe maken we het samen wel leuk?
Dus mijn beloningen hadden met douchen en andere hygiënische activiteiten te maken. Een gave ajax handdoek vond hij toen hij 10 was ook wel stoer. Maar ja, die kan je alleen gebruiken als je gaat douchen....
Zoon is trouwens ook gek op een voetmassage met heerlijke olie. Maar ja, ik masseer alleen schone voeten.

ishtar
24-05-2011 om 11:15
Wil!
Dat is een goeie, discodouchen. Ik ga eens kijken of mijn doucheweigeraar daar gevoelig voor is!

Monique D
24-05-2011 om 13:04
Reactie op alles
Ik heb het boek gereserveerd bij de bibliotheek, bedankt Karmijn.
Ja, hij houd niet van iets dat "moet". Het is vaak zo dat hij prima gehumeurd is en dan ineens niet wil of zelf iets verzint waardoor hij in de sttress schiet.
Waarschijnlijk wil hij ook meestal niet aan tafel komen omdat hij dan op dat moment van ons moet, ook al kondig ik het enkele minuten van te voren aan. Hij wil liever eten op een zelfgekozen moment. Overigens heeft hij een eetprobleem (vanaf z'n 2e jaar) waar we al een heel eind mee op de goede weg zijn dus dat zal ook meespelen bij het tafelgebeuren.
Hij heeft inderdaad zijn eigen favoriete geurtje voor onder de douche, maar dat is niet meer nieuw dus daar is de magische werking al weer vanaf...
Douchden met een spelletje (ben je zo snel dat je tijdens dat lange liedje helemaal kunt douchen, lijkt op de disco-douche van wil40)...
Al dit soort dingen werken om te voorkomen dat hij "niet wil", als het al zover is werkt afleiden het beste maar hij laat zich dan juist niet afleiden.....
In ieder geval bedankt voor de tips tot zo ver.

MariaV
25-05-2011 om 16:42
Het goede gevoel inprenten
Onze zoon (zelfde leeftijd, ook ADD) wil ook liever niet onder de douche en bijv. naar zijn sportles.
Wij hebben hem erop gewezen, op het moment dat hij onder de douche stond, dat hij het begin moeilijk vindt, maar het douchen zelf heerlijk. Op dat moment hebben we gezegd: doe je ogen even dicht en probeer dit gevoel te onthouden.
Hetzelfde hebben we gedaan met de sportles: hij wilde er echt niet heen, maar achteraf loopt hij altijd razend enthousiast naar huis. Ook daar hebben we hem op zo'n terugweg uitgebreid op gewezen en em gevraagd dit gevoel goed te voelen en te onthouden.
Als het even moeilijk is, herinneren wij hem aan het fijne gevoel, en dat helpt bij hem. Misschien werkt het voor jullie zoon ook.
Maria

Karmijn
25-05-2011 om 20:18
Maria
Dat is een goeie. Bij ons is het zo, dat we dit vergeten. De positieve ervaring nog een keer benoemen en zo inprenten.

ishtar
26-05-2011 om 09:12
Helaas
helpt dit bij ons ook niet. De enige reactie die hij dan geeft is 'ja, weeeet ik, maar ik wil niet (en ik GA!! NIET!!)

Moek
31-05-2011 om 10:22
Douchen
Hier nog een douche-hater. Maar wat hij wel fijn vindt is in bad (maar daar hebben we niet altijd tijd voor) en mandieën op z'n Indonesisch: hij staat in het bad en ik plens met een natte washand warm water over hem heen. Vindt hij heerlijk, misschien jouw zoon ook wel?

Coya
31-05-2011 om 21:27
Waarom zo vaak douchen?
Ik zou minder moeilijk gaan doen over zgn. hygiene. Wij hebben ook zo'n periode gehad dat we vonden dat de kinderen alle 3 dagelijks onder de douche moesten en met 2 van de kinderen leverde dit behoorlijk wat strijd op. En kostte dus tijd, een bulk energie en stress bij alle partijen en dus sfeerverpestend. En waar gaat het over? Ik ga nu een beetje als een oud wijf klinken maar vroeger douchten wij 1 keer per week! Had ook te maken met de watervoorziening. Maar ik vind dat we tegenwoordig ook behoorlijk los geschoten zijn mbt het onderwerp hygiene. Onze oudste (11) heeft ook ADD en zoekt strijd op als hij een gaatje ziet. Er klinkt uit jouw posting door dat er om meerdere dingen strijd is. Waarom dan opzoeken? Wat levert het op? Oudste gaat nu af en toe in bad als hij onrustig is in zijn hoofd en vindt dat heeeeeerlijk, kan er een uur in zitten spelen en komt helemaal tot rust. En is nog schoon op de koop toe! En verder is het duidelijk dat er na het trainen gedoucht of gebadderd moet worden. Met eten idem dito; zonder een strijd over wel of niet eten is het een stuk gezelliger aan tafel.
Groet, Coya

pluto1
04-06-2011 om 10:43
Alles voorspelbaar maken
Hoi,
Het kan misschien ook zo zijn dat hij overgevoelige zintuigen heeft? Bijvoorbeeld op zijn huid, of oren dat hij de douche eerder dan een ander te heet of te koud ervaart, of geluid aan zijn oren van het galmen in de douche? misschien heeft hij een nare ervaring van douchen nog steeds in zijn herinnerig? Het lijkt er ook op dat het douchen te onvoorspelbaar is. Ookal doen jullie het iedere dag, nog kan het zijn dat hij precies wil weten hoe laat hij gaat douchen. Dus iedere dag na het eten om 20.00 uur, dat hij weet met wie, dat is inderdaad heel duidelijk. Schrijf dat op een briefje voor hem, en hang dat briefje op een vaste plek. en zeg dat jullie dat in het vervolg iedere avond zo gaan doen.
Maak vaste plekken voor de douchegel en handdoeken, vertel waar altijd de de vuile was moet worden opgeruimd. Vertel de volgorde van afdrogen en aankleden, waar liggen zijn pyama en schone onderbroek, maak een vaste plek hiervoor. Vertel vooral hoe lang het douchen duurt, en vertel ook wat er daarna gebeurt! motiveer hem met dat je daarna nog een favouriet tv programma ofzo gaat kijken met hem, maar iets dat hij graag doet.
En hou dat vol, ookal wil hij niet en zijn er allerlei redenen voor hem om niet te willen. Wordt niet boos, blijf neutraal, en ga niet in discussie, praat zo weinig mogelijk, maar verwijs steeds naar de stappen in het doucheritueel. En volhouden....

pluto1
04-06-2011 om 11:30
Nog even
Hoi,
Ik heb zelf ADD en mijn dochter heeft ASS, dat betekent dat we allebei moeite hebben met tijd, plannen, vooruitkijken.....dus we hebben veel gehad aan structuur schema´s, al dan niet met picto´s. Omdat we beelddenkers zijn. Alles 10 dagen autimatiseren daarna is het ingesleten en gaat het beter met de taken!
Gr. P