Elisa Gemani
20-10-2010 om 20:15
Oppas zoeken?
Waar zou ik een goede, betrouwbare, betaalbare oppas kunnen vinden voor mijn zoontje van 9 (ADHD, hb, angststoornis)? Onze huidige oppas, een ex-buurmeisje die al jaren bij ons oppast is op kamers gaan wonen en heeft het te druk gekregen met studie (SPW) en bijbaan. Ik weet en ken verder niemand die een keer per week 's avonds een paar uurtjes zou kunnen/willen oppassen. Het gaat om een avond door de week van 19.30-22.00 dus het houdt ook in zoonlief voorbereiden op het naar bed gaan en naar bed brengen.
Zoon heeft iemand nodig die consequent is, goed met kinderen kan omgaan en liefst dus ook kennis heeft van/ervaring heeft met kinderen met ADHD etc. Maar ik kan dus niet veel betalen; buurmeisje kreeg 7,50 en meer dan dat kan ik me helaas niet veroorloven. Ik heb echt geen idee waar ik iemand zou kunnen vinden; hebben jullie goede tips? Ik zit echt omhoog want het gaat om mijn therapiegroep waar ik trouw iedere week naar toe ga en ook naartoe wil blijven gaan...

Mieps
20-10-2010 om 20:51
Marktplaats
Hoi,
Ik heb al diverse keren iemand gevonden via marktplaats. Ik heb zelf een advertentie gezet , maar ook wel eens gereageerd op advertenties. Alle keren vond ik een leuke meid. Helaas moesten ze allemaal weer stoppen i.v.m. studies enzo. Ik heb wel steed eerlijk gezegd dat onze middelste niet de makkelijkste was (adhd en pdd-nos). Ze wisten dus waar ze aan begonnen.
Overigens pasten ze dan op 3 kinderen op.
Nu hebben we 1 van deze meiden nog voor incidenteel en krijgen we vanaf volgende week iemand van dok 20 structureel.
Succes!

rozenstruikje
20-10-2010 om 20:58
Oppas
Kun je misschien thuiszorg krijgen?
Of heeft het buurmeisje nog vriendinnen die bij je in de buurt wonen die willen oppassen?
Of heeft je zoon een vriendje waar hij misschien kan logeren elke week? Of kun je een leidster van de naschoolse opvang vragen (als je die hebt).
Overigens ben ik erg benieuwd waar je dan (ongeveer) woont want hier in Amsterdam is de uurprijs geloof ik al 7,50. Begrijp ik goed dat jou buurmeisje dat in 2,5 uur verdiende?
In elk geval is de oppascentrale dan geen optie voor je, want die zijn duur.
Rozenstruikje

Elisa Gemani
20-10-2010 om 21:02
Marktplaats
He, marktplaats, daar had ik nog niet aan gedacht. Dat is een goede tip, bedankt!

Elisa Gemani
20-10-2010 om 21:11
Rozenstruikje
Thuiszorg op basis van wat? Verder nee, ex-buurmeisje haar vriendinnen wonen allemaal verder weg of hebben het zelf ook te druk met studie/werk/vriendje.
Bij iemand logeren is ook geen optie. Maar ik kan wellicht wel even een balletje ook opgooien bij de naschoolse om te vragen of zij iemand zouden weten (misschien een ex-stagiaire ofzo)).
Ik woon in de omgeving van Amsterdam. En ja, ik weet dat de officiele uurprijs een stuk hoger ligt maar dat soort bedragen kan ik me echt niet wekelijks veroorloven.
Ik vind 7,50 per uur erg veel geld, zeker als je bedenkt dat de oppas weinig hoeft te doen en het grootste gedeelte van de tijd gewoon tv kan zitten kijken of een boekje lezen. Zij/hij hoeft alleen maar zoonlief aan te sporen tot tandenpoetsen, pyjama aan doen, in bed kruipen en op tijd het licht uit doen
Daarom zoek ik het in eerste instantie ook niet in de richting van officiele oppascentrales inderdaad.
Maar ik ken nu eenmaal weinig mensen die ofwel de tijd hebben ofwel genoegen nemen met een aardigheidje ofwel betrouwbaar genoeg zijn. Hiervoor had ik een oppas die vaker afbelde dan op kwam dagen dus dat was geen succes...
Bedankt voor het meedenken; ik ga gewoon verder zoeken en verder vragen.

koentje
20-10-2010 om 21:28
Nou....
ik betaal de oppas €5 per uur.... leek mij al meer dan zat... Ben ik dan zo'n krent?
Je kunt proberen via een roc of je daar een advertentie op mag hangen voor de studenten die spw doen. Goeie stage toch?

Elisa Gemani
20-10-2010 om 21:37
Koentje
Nee hoor, wij zijn geen krenten. Heb net even op de site van het Nibud gekeken en een informele oppas 's avonds "doet" zo'n 2,50 tot 3,80 per uur. Dan kreeg mijn oppas meer dan genoeg betaald
Ook een goeie tip trouwens van dat ROC. Heb hem ook genoteerd, bedankt!

T&T
20-10-2010 om 22:06
Vriendin
Heeft je oude oppas geen vriendin die iets wil bijverdienen? zo zijn wij aan onze 2e oppas gekomen zeker binnen de opleiding spw lopen aardig wat meiden rond die willen oppassen en het niet te druk hebben.
Tess

rodebeuk
20-10-2010 om 22:07
Elisa
Ik zou toch ook gaan netwerken/sneeuwballen, hoe je het ook wilt noemen. Jij kent geen geschikte oppassen. Maar je kent wel mensen. En die kennen misschien ook geen geschikte oppas. Maar ik wed een arm en een been dat je dan inmiddels met de kennissenkring van de jouw kennissenkring wel iemand moet kunnen bereiken die een oppas kent!
Dus spread the word. Daar heb je misschien niet zoveel tijd voor, dus dat wordt nog even puzzelen. Maar ik geloof heilig dat het zo werkt, netwerken wordt zo onderschat! En net als bij solliciteren zijn mensen ook bij het zoeken van een oppas maar al te blij om jou én de oppas in spe van dienst te zijn. Mensen vinden het gewoon leuk om mee te denken, dat gaat bijna vanzelf.

Elisa Gemani
20-10-2010 om 22:16
Netwerken
Oh ja, ik ben ook erg van het netwerken/sneeuwbaleffect. Via-via, mond-op-mond reclame etc. werkt in veel opzichten vaak erg goed. Maar ik zat even op een dood punt omdat oppas me vanavond letterlijk heeft laten zitten zonder af te bellen. De laatste tijd belde ze al best vaak af. Jammer dat het dan zo moet eindigen. Afijn, ik heb een paar goede ideetjes dankzij jullie dus ik ga ervanuit dat ik binnenkort weer een goede oppas heb gevonden!

koentje
21-10-2010 om 14:16
Elisa..........
goed lezen: ik vroeg me af of IK nu zo'n krent ben met mijn €5 peruur. Niet of jullie dat zijn. &.50 lijkt mij rijkelijk veel eigenlijk.

Elisa Gemani
21-10-2010 om 14:58
Koentje
Hihi, met "wij" bedoelde ik dus ook "wij": jij en ik Omdat iemand anders hier die 10 euro voor 2,5 uur zo weinig vond... Maar ik heb besloten dat ik een volgende oppas niet meer dan 7,50 euro ga betalen. Het is toch alles bij elkaar een behoorlijk bedrag op mijn zeer bescheiden budget.

Elisa Gemani
21-10-2010 om 15:01
Mvoppaszoon
Dat zou leuk zijn, een jongen als oppas. Ben ik helemaal voor! Wij wonen in A onder Amsterdam als je begrijpt wat ik bedoel Dus niet in dezelfde gemeente...

Elisa Gemani
21-10-2010 om 19:52
Mvoppaszoon
Ja, dat begrijp ik. Maar jammer; had mij en zoonlief wel leuk geleken
Bedankt!!

rozenstruikje
21-10-2010 om 23:40
Thuiszorg
Ik dacht misschien kun je wel thuiszorg krijgen. Het is voor jouw gezondheid belangrijk om naar die therapie te gaan, toch? De therapie kan blijkbaar niet op een ander moment. Daarbij heb je geen partner (toch?).
Vraag eens na bij je een huisarts of sociaal psychiatrisch verpleegkundige of die de aanvraag voor je in kan dienen?
Ik kreeg drie jaar terug thuiszorg en velen hebben zich daarover toen verbaasd. Ik was ziek en had hulp nodig, zo redeneerde de huisarts. De thuiszorg kostte mij toen bijna niets omdat ik bijna geen inkomen had. En alhoewel iedereen dacht dat de thuiszorg zou komen schoonmaken (is dat het stereotype beeld?), nam ze juist enkele uren per week de zorg voor mijn kinderen over zodat ik rust kon nemen. Ik heb daar toen heel veel aan gehad.
Rozenstruikje

Philou
22-10-2010 om 10:38
A'dam
Je hebt ook oppascentrale Kriterion in Amsterdam.. en marktplaats.. hoewel beiden mijn keuze niet zouden zijn. Maar ja mijn kinderen zijn wat jonger. Ik betaal(de) zelf fors meer dan 5 euro per uur maar ik wilde dan ook iemand die ouder was want ik wilde meer structuur en begeleiding voor mijn kinderen (en dus een ouder iemand). Ik ben ook huiverig om een goedkoop iemand in te huren want dan is de service ook algauw goedkoop ben ik bang. Ik ging altijd naar sites waar je moest betalen voor het raadplegen van hun database en ik liet iemand altijd eerst een keer proefdraaien. Dat doe ik voor de oppas: deze tweeling kan best druk zijn, voor mijn kinderen om te laten zien dat het ok is en ze te laten wennen en voor mijzelf om te kijken of iemand echt geschikt is. Maar ik weet niet hoe dat zou zijn als mijn kinderen stukke ouder zouden zijn. Succes in elk geval!

ishtar
22-10-2010 om 11:00
is een bemiddelingsbureau voor oa oppassen. Wij hebben er een prima oppas gevonden
En ook een keer via marktplaats.
Nu hebben we gelukkig grote buurmeisjes

Elisa Gemani
28-10-2010 om 13:38
Oppas
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb nog geen nieuwe oppas gevonden maar daar gaat natuurlijk even wat tijd overheen. Tot dan past mijn moeder even op; geen ideale oplossing (zowel voor haar als voor ons niet) maar het moet maar eventjes...