Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

18-02-2010 om 16:57

Oppaskind met dcd

Nu eens even niet over mijn eigen zorgenkind, maar over een ander kind. Eén (mid)dag in de week pas ik op een jongetje met DCD. Dit doe ik al bijna 2 jaar, inmiddels is hij bijna 6.
Ik merk dat het oppassen op dit kind me begint te vermoeien. Dat komt niet omdat hij zich vervelend gedraagt, helemaal niet zelfs, maar omdat ik de hele tijd achter hem aan loop te hobbelen. Hij kan gewoon niet plannen: hij laat alles achter zich liggen, laat het licht in de wc aan staan, de deur open staan, vergeet zijn handen te wassen, vergeet dat ie naar de wc moet, gooit zijn rommel niet weg.... zaken die veel kleuters vergeten natuurlijk, maar dit is net een graadje erger.
Thuis krijgt hij ook niet veel structuur mee op dit vlak (aardige ouders hoor, maar van de sloddervosserige).
Wat kan ik er aan doen, liever gezegd: hoe kan ik zorgen dat ik het niet zo'n vermoeiende middag vind? En heeft het zin om hem in die ene middag dat hij hier is (vakanties soms een hele dag) te onderwerpen aan pictogrammen oid? Wat denken jullie ervan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Salie

Salie

18-02-2010 om 17:55

Guinevere

Hoi,

Hier dus een dochter van zes met dcd. Ik heb nu geen tijd, maar vanavond zal ik even kijken of ik wat tips voor je heb. Het is inderdaad vermoeiend soms.
Gr. Salie

Salie

Salie

19-02-2010 om 12:47

Daar ben ik.

Hoi,

Een dagje te laat, maar gisterenavond was ik weg en daarna was het iets te laat, ook omdat ik niet helemaal fit ben. Nou ja, lekker belangrijk.)
Dat van die wc is heel herkenbaar. Het probleem bij dcd zit hem ook in het automatiseren. Dus doortrekken, handen wassen en het licht uitdoen is voor de meeste kinderen al vrij snel geautomatiseerd. Hier zit het er nu wel bijna in. Je zou picto's kunnen ophangen op de binnenkant van de deur van de wc bijv. Blijven herhalen. Wel vermoeiend, maar uiteindelijk werkt het echt. Wat wel belangrijk is is dat de ouders dat ook doen natuurlijk. Ik weet niet hoe zij met de dcd omgaan, maar het vergt wel wat tijd.
Dochter hier kan een rommel maken, maar opruimen ho maar. Daar heb ik ook nog niks op gevonden. Ja meehelpen met opruimen, maar dan ruim ik uiteindelijk meer op dan zij omdat ze alweer met iets anders bezig is.
Aankleden is ook zoiets. Ze kan het wel, maar je moet er achteraan blijven zitten anders doet ze het gewoon niet. Ik zorg dat ik in de buurt ben en ik leg haar kleding al op volgorde van aandoen zeg maar. En meestal zeg ik dan ook nog, doe je pyama uit, doe je broek aan. Met begeleiding erbij gaat het het snelste.
Maar het is inderdaad vermoeiend. Ik heb soms echt gewoon behoefte aan rust even.
Ik weet niet of je er iets aan hebt hoor en misschien doe je dit allemaal wel al. Wellicht hebben anderen nog tips. Ik weet wel dat het uiteindelijk met bepaalde dingen beter gaat worden als het echt in zit.
Succes.
Gr. Salie

Guinevere

Guinevere

19-02-2010 om 20:44

Planningsproblemen

Tnx Salie, ik ben al heel blij met de herkenning, omdat ik natuurlijk geen uitgebreide ervaring heb met DCD. Dus ik heb ook wel wat twijfels of het echt daaraan ligt, maar het lijkt dus wel de oorzaak te zijn van het gedrag. Het probleem met het aankleden maak ik natuurlijk niet mee met deze jongen, maar die andere dingen wel. Als ik een zakje chips geef, ligt er een klein-duimpje-achtig spoor van kruimels achter hem aan, de andere kinderen heb ik allang zo weten te drillen dat die kruimelloos eten. Maar bij hem lukt het gewoon niet.
Als ik nou eens een paar picto-vellen maak, voor het wc-gedoe en voor het drink-en-snackmoment, en die bij een klein succesje ook aan de ouders geef? Ik vind het lastig dit soort dingen voor hen te bedenken, omdat zij toch de eerst verantwoordelijken zijn. Alleen zie ik het niet gebeuren dat zij hiermee op de proppen komen.

Hier....

Hier een puber met ADHD,de dingen die je noemt zitten er inmiddels in,na eindeloos herhalen lijstje met pictogrammen ophangen,later gewoon geschreven. Hoewel bedenk ik me nu,hij nog steeds vaak het licht vergeet uit de doen na wc bezoek.Ook kruimloos eten lukt niet.Maar dat moet hij dan wel zelf opruimen.
Heb ook niet heel veel tips,eindeloos herhalen en hem mee laten denken en terug laten gaan om die dingen zoals wc doortrekken alsnog te doen.

Nee dcd natuurlijk

Bedoel geen ADHD maar DCD natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.