Marjolein in't Hout
09-11-2010 om 17:12
Oproep sporten met een handicap
Mijn zoon van 11 heeft hemiplegie en is als gevolg daarvan linkszijdig spastisch. Hij kan wel lopen en rennen, maar zijn handfunctie is beperkt.
Hij wil dolgraag basketballen. Regulier gaat dit het echt niet worden, daar heb ik al naar geïnformeerd.
Ik wil me er echter niet bij neerleggen. Daarom wil ik kijken of ik zelf iets kleins op kan zetten. Zodra ik 6 of 7 jongens en meisjes heb met een fysieke beperking dan kunnen we volgens mij van start. Daarom deze oproep.:
zijn er in de omgeving Rijnmond jongens en meisjes die ook graag willen basketballen, waarbij hun fysieke beperking hen in de weg zit? Ik denk dan bewust niet aan rolstoelers. Die mogelijkheid is er namelijk wel. Maar het gaat om beperkingen die maken dat het reguliere basketbal te snel is en tussen rolstoelers kun je ze ook niet zetten.
Als er interesse is, wil ik gaan kijken of we bij een vereniging gebruik kunnen maken van een zaaltje en helemaal mooi een trainer. Als een trainer dit toevallig leest en geïnteresserd is: geef het door!
Mijn eerste doel is eerst elke week lekker trainen. Wedstrijden is nu een brug te ver, want dan val je terug op het reguliere cicuit en dat zal lastig worden. Maar wekelijks lekker sporten in een teamsport lijkt me voor hen al heel leuk.
Groetjes,
Marjolein

Guinevere
09-11-2010 om 18:18
Plaatselijke krantje
Is het een idee om deze oproep ook in de lokale huis-aan-huis bladen te laten zetten? Ik vind het een goed initiatief!

rodebeuk
09-11-2010 om 21:47
Marjolein
Het centrum dat Sini noemt is een initiatief van Dennis Gebbink. Zijn zoon is inmiddels een puber en in de tussenliggende jaren heeft die man een hele voetbalcompetitie opgezet voor kinderen met allerlei beperkingen - en hij heeft even 20 miljoen bijelkaar geharkt voor dat centrum.
Toevallig ken ik iemand van dichtbij die in Utrecht een Only Friends team coacht, da's dan voetbal, maar ik zou zeker kijken of je kunt aanhaken! Ze hebben iig publicitair de boel voormekaar, en ik weet dus ook via via dat die kinderen het helemaal geweldig vinden.

Mach
09-11-2010 om 22:18
Is het alleen een arm/hand-probleem?
Mijn man basketbalde vroeger en bij hem op de club was een jongen, later man, die maar 1 hand had. De andere kant hield op ergens halverwege de onderarm en draaide ook wat raar. Hij deed gewoon mee met een normaal team. Ging best, was een prima basketballer. Ik vraag me dus af wat de beperking is van je zoon. Misschien moet hij het proberen, zal geen topbasketballer worden maar het kan wel leuk zijn. Hangt ook van de vereniging af.

MM.
09-11-2010 om 22:36
Mee
Hier in de regio heeft MEE een grote online database met alle vrijetijdsactiviteiten voor mensen (groot en klein) met alle soorten van beperkingen: ASS, VG, LG. Een keer per jaar wordt dat allemaal gebundeld in een vrijetijdskrant die op grote schaal verspreid wordt.
Een paar jaar geleden zijn we een heel kleinschalig badmintonclubje begonnen voor onze zoon en via MEE krijgen we af en toe reacties van ouders die mee willen doen.
Kijk eens in jouw regio bij MEE, zou ik zeggen.
Succes!
MM

jasset
10-11-2010 om 08:52
Revalidatiecentrum
Steek je licht eens op bij een revalidatiecentrum in de buurt. Daar komen ook nogal wat jongelui over de vloer met hemiplegie. ( de waarden of rijndam)

Marjolein in't Hout
10-11-2010 om 15:30
Dank
Dank voor alle reacties.
Ik had al contacten met Stichting MEE en die geven ook wel tips. Maar tot nu toe werd dat nietconcreet, vandaar dat ik nu zelf van die luie bank af kom
Verder heb ik nu direct contact gezocht met only friends, wie weet levert dat wat op.
En ik heb gegoogled op g basketbal, maar dat viel me wat tegen. In ieder geval hier in de regio is er niets.
Tot slot: de handicap van mijn zoon gaat verder dan alleen functionele eenhandigheid. Door het spasme is hij minder wendbaar, sneller uit balans, minder snel en de linkerhand kan ook niet als ondersteuning worden gebruikt, Dit maakt regulierbasketbal echt een moeilijk verhaal.
Nou ik ga verder proberen. Dank in ieder geval voor het meedenken en mocht er nog iemand tips hebben, graag!
Groetjes,
Marjolein

Petra vanB
20-11-2010 om 12:54
Special heroes
Special Heroes is een tak van de gehandicapten sport die -volgens hun site- binnenkort landelijk gaan. Misschien heb je daar wat aan?
http://www.specialheroes.nl/home?steID=38&catID=56340
SUcces!
Petra