Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Opstaan makkelijker maken

Hebben jullie misschien tips waarmee ik het opstaan van mijn puber met adhd (en autistische trekjes) kan vergemakkelijken? Hij is zo wie zo een echt avondmens dus écht zijn hobby zal het nooit worden denk ik.

Hij is bijna 15, gaat vrij laat pas écht slapen en kan er moeizaam/slecht uitkomen 's morgens. Hij heeft ook weinig gevoel op tijd en weinig respect voor tijd. Momenteel loopt het op school (vmbo-t 3) ook niet soepel om verschillende redenen. Hij is een poosje gepest, heeft ontwijkend gedrag als iets moeilijk/lastig lijkt te worden, is begonnen met spijbelen zo nu en dan, maakt veel te vaak zijn huiswerk niet of nauwelijks. Dus het wordt er uiteraard ook niet leuker op op school.
Hem gewoon laten liggen en zijn neus laten stoten werkt niet omdat hij er niets van lijkt te leren. Dan gaat het erop neerkomen dat hij gewoon regelmatig helemaal thuis blijft terwijl hij niet ziek is en dat wil ik toch voorkomen. Hopelijk wordt zeer binnenkort eea opgestart door de ab-er die hij heeft gekregen vanuit het lgf wat we dit jaar voor het eerst hebben. Maar tot op heden verloopt dat allemaal zeer traag en moeizaam.

Kortom, tips zijn welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Quin van der Veer

Quin van der Veer

17-12-2011 om 17:09

Toch inslapen verbeteren?

Ik heb het idee dat de kern van dit verhaal toch zit in het tijdig gaan slapen. Slikt hij melatonine? Verder zag ik in mijn eigen draad (zie hierboven) in de link die Annet gaf ook een mogelijke behandeling voor dit probleem. Geen eigen ervaring natuurlijk, maar wie weet.

maggietel

maggietel

19-12-2011 om 21:26 Topicstarter

Melatonine/wake-up light

Soms slikt hij melatonine maar we zien niet echt heel veel verschil, ook niet als hij het langere tijd gebruikt. Ik denk ook dat het een kwestie is van zichzelf bezig en wakker houden.
Heeft iemand hier misschien ervaring met zo'n wake-up light?? Hij denkt zelf dat het de oplossing zou kunnen zijn, maar om te voorkomen weer iets aan te schaffen wat in de kast verdwijnt zoek ik ervaringen.
Hoewel het uiteraard voor iedereen anders kan zijn.

Zelf ervaring wake-up light

Ik ben ook een avondmens en kom moeilijk mijn bed uit. Ik heb zelf een wake-up light, de standaardlamp van Philips. Het werkte in het begin prima, maar daarna ging het te goed werken. Bij de eerste glimp van de lamp, zelfs in de allerlaagste stand, word ik al wakker en dat hoeft nou ook weer niet, want dat is een half uur voor de wekker.
Kortom: als je er een koopt, koop er dan een waarbij je de tijd kunt instellen dat de lamp aangaat. Bij die van mij is dat niet instelbaar, altijd een half uur voor de wekker, maar bij andere merken kun je dat inkorten.
Maar dat helpt natuurlijk niet tegen het te laat naar bed gaan! Als hij 's ochtends simpelweg nog niet uitgeslapen is, dan helpt die lamp niet fundamenteel. Zorg dus dat je zoon 's avonds geen dingen doet waar hij te wakker van blijft. Geen beeldschermen dus (ook geen mobiel). In plaats daarvan een niet al te spannend boek lezen of zoiets. Zeker voor avondmensen is dat heel belangrijk. We leven nu eenmaal in een ochtendmensenmaatschappij.

Tihama

Tihama

20-12-2011 om 09:14

Tips uit ander draadje

Ik denk dat de kern toch zit in op tijd gaan slapen. Ik heb overigens zelf dezelfde ervaring als Elissa met de Philips wake-uplight. Inmiddels zet ik het licht op 0 omdat ik anders veel te vroeg wakker word. Ik ben overigens een ochtendmens.

In een draadje over pubers die te laat gingen slapen heb ik twee weken terug hetvolgende geschreven.

"Als je aan het computeren bent, dan blijft je lichaam ook steeds stoffen (dopamine en serotonine) aanmaken die je heel alert houden. Met TV-kijken gebeurt dat ook. Tegelijkertijd maakt je lichaam minder stof aan dat je slaperig maakt (melatonine). Kortom: je houdt door de computeren jezelf wakker.

Als je aan het whatsappen, MSN-en, SMS-en etc bent, dan ben je heel actief bezig met anderen. Dat betekent dat je eigenlijk continu zit te wachten op de reactie van de ander. Het is dan heel moeilijk om jezelf los te rukken, want het werkt een beetje verslavend.

Een wekker die je vertelt dat je computer NU uitmoet, helpt dan ook niet makkelijk.

Als je dan (met heel veel moeite) eindelijk de computer uitgezet hebt, dan is je lichaam nog steeds in die actieve stand. Het duurt dan nog een tijd voor je lichaam eindelijk de slaapstand gevonden heeft. Eerst moet namelijk die serotonine en dopamine en adrenaline weer naar beneden brengen voor je echt kunt gaan slapen.

Behalve een wekker die je zegt dat je nu moet stoppen, is het dus belangrijk om een uur voor je écht gaat slapen, niets meer te doen met PC, TV, mobiel, Xbox, PSP etc. Ik zou je zelfs aanraden om je mobiel uit te zetten, zodat je ook niet meer een tweet of een whatsapp gaat beantwoorden.

Als je bijv. om 22 uur zou moeten gaan slapen, dan zou je om 21 uur uiterlijk moeten stoppen met al die dingen.

Je zorgt dat je naast je bed relaxboeken hebt liggen. Romantische verhalen, strips. Vooral geen boeken die je weer in spanning brengen (thrillers of zo). Een warm bad van te voren kan ook helpen. Geen koffie of cola in de avond is ook zinvol. "

Tihama

Hier ook wake up light

ik heb een dochter met inslaapproblemen en bijgevolg opstaanproblemen. Wij hebben al een paar keer melatonine gegeven, wat blijkbaar enkel een tijdelijk effect heeft.

Een 2 tal jaar geleden heeft ze van Lumie een "Bodyclock ADVANCED 200" gekregen. Niet goedkoop maar wel met wat 'opties': je kan de lamp 's morgens en ' savonds geleidelijk aan laten gaan (op 15 min., 30, 60 en 90). 'S avonds is het dan een dimmend licht zodat ze in slaap kan vallen. Wij hebben het systeem voor de ochtend en de avond op 60 min gezet.

Er zit ook nog een ruis geluid bij wat haar in het begin ook hielp met in slaap vallen. Op de moment dat je moet opstaan kan je ook nog een biep geluid laten afgaan (en hier heeft ze wel nood aan).

Ik vind het een goed systeem voor haar maar ze wordt er dus niet altijd van wakker omdat ze zich soms onder haar deken legt (biepje helpt wel) en het helpt ook goed 's avonds.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-12-2011 om 14:10

Slapen

Hier een brugpieper met ADHD die zijn hele leven slecht sliep totdat hij goede (integratieve) kindertherapie kreeg en we een bezoekje brachten aan de melatonine-poli in Ede.
De therapie hielp hem zijn hoofd rustiger te maken dmv zelfhypnose en ontspanningsoefeningen.
De melatonine-poli bracht duidelijkheid over het tijdstip en hoeveelheid melatonine die hij zelf al dan niet aanmaakte. Daaruit bleek dat hij al vroeg in de avond op een "piek" zat en dat zijn lichaam de melatonine snel afbreekt. Hij moet dus de melatonine (3mg; hij mag zelfs tot 6mg innemen) op tijd innemen (voor 20.00) en dan uiterlijk om 21.00 in bed liggen.
Verder zei de neuroloog nadrukkelijk dat hij tot ruim een uur voor het naar bed gaan niet mag gamen, computeren of tv-kijken. Hij speelt nu rustig of tekent wat en in bed leest hij een boek of luistert hij naar muziek.
Daarnaast moet zijn kamer echt pikdonker zijn, op een klein nachtlampje na. Ik heb dus verduisteringsgordijnen opgehangen. Een lekker warme douche met lavendeldouche olie voor het slapengaan helpt ook.
En zowaar, hij slaapt moeiteloos in en door.
Ook hij is en blijft een avondmens trouwens. Ik had ook gedacht over zo'n wake-up lamp maar de neuroloog vond dat niet nodig. Als ik zelf opsta en zoon wakker maak doe ik flink wat lampen aan en dat werkt ook goed. Het draait allemaal om de werking van licht en duister op de biologische klok en de melatonine-balans. En met name het zorgen voor ontspanning in de avond en dus beslist niet achter een beeldscherm of tv zitten. Succes!

Quin van der Veer

Quin van der Veer

20-12-2011 om 16:37

Maggietel

Maggietel, dat je al melatonine hebt geprobeerd zegt mij niet zoveel, want zoals je kunt lezen in het bericht van Elisa kan het best nauw luisteren met melatonine. Heb je dit probleem al met de behandelend arts overlegd? Heeft die melatonine voorgeschreven in een hoeveelheid groter dan de drogisterijmelatonine?
Als ik mijn zoon (9 jaar) zijn gang laat gaan slaapt hij om 11 uur nog niet en krijg ik hem 's morgens ook met geen mogelijkheid uit bed. Met 0,8 mg melatonine wél. Ik zou dit slaapgebrek serieus aanpakken (dus met arts), chronisch slaaptekort heeft forse gevolgen voor het gedrag en de leerbaarheid van een kind overdag. En dan heb ik het nog niet eens over het gedoe 's avonds om zo'n kind tijdig slapend te krijgen.

Tijdklok

Hier hebben we een bureaulamp op een tijdklok staan, waardoor het licht een tijdje voordat de wekker gaat al aangaat. Volgens zoon helpt het om makkelijker wakker te worden.De lamp gaat dan wel niet langzaam aan als bij een wake-uplamp, maar het is wel een stuk goedkoper..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.