Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
PaulvP

PaulvP

04-12-2018 om 22:42

Opstandige dochter 9 jaar

We hebben twee dochters, de jongste is 9, de oudste 11. Die van 9 is een hele pittige meid, heel sportief en veel energie. Ze kan ook erg lief zijn, maar sinds een paar jaar kan ze op bepaalde momenten van de dag heel opstandig zijn, vertoont ze obsessief gedrag en luistert ze niet goed naar ons.

's morgens is het echt bijna altijd een drama met aankleden: de sokken zijn te klein, de onderbroek zit niet lekker, en duurt het een half uur voor haar haren goed zitten: ze MOETEN elke dag 3x ingevlochen worden door onze oudste dochter. En daarna weer opnieuw...

Ze heeft soms 5 dagen dezelfde onderbroek en sokken aan... Ze heeft ook vaak gemunt op onze oudste dochter, die verder heel rustig is. Af en toe escaleert het enorm en kan mijn vrouw haar rust niet meer bewaren. Ook ik niet. Zeer inefficiënt dus, en enorm stressverhogend voor het hele gezin.

Ze komt vaak net op tijd aan op school, of soms te laat. Op school gaat het verder goed, al willen niet elke dag kinderen met haar spelen.

We zijn naar de huisarts geweest, maar die geeft aan dat als er geen aanleiding is voor ADHD, ODD, of autisme, ze ons liever niet doorverwijst omdat je dan in het medische circuit komt. Het zou volgens haar eerst beter zijn om wijkhulp in te roepen en te vragen voor opvoedadvies.

Zijn er ouders die dit herkennen en eventueel een oplossing weten?

Angela67

Angela67

04-12-2018 om 23:20

flauwekul

hoezo medische circuit. Misschien is dat wel goed.
hoe kan zo'n huisarts zo reageren.
zoek een vrijgevestigde psycholoog of psychiater en laat je niet door wijkteams etc besnuffelen
Dit is natuurlijk alleen van toepassing op je laatste stukje, wat je verder in opvoeding wel of niet moet doen kan ik niet over oordelen.
gr Angela

Jasmijn

Jasmijn

05-12-2018 om 11:08

losser laten

Laat het ochtend ritueel haar probleem zijn,niet teveel mee bemoeien dus. Mijn zoon had al vanaf dat ik het in de gaten kreeg (vanaf de leeftijd van 2-3 jaar) een gigantisch ochtendhumeur. Dus tegen hem praat ik zo min mogelijk in de ochtend, tot hij zelf gaat praten, dan ineens is het over en is hij denk ik pas wakker maar niet teveel zeggen en vragen op de ochtend, laat hem maar rommelen.
Dat haar, dat zou ik even met oudste dochter bespreken is denk ik veel te bewerkelijk voor iedere ochtend, dat mag alleen in het weekend, verder maar haren los of een staartje, klaar met dat gedoe in de vroegte.
Aangeven dat het frisser is om iedere dag schoon ondergoed aan te doen, meer kan je niet doen, die sokken kun je voor het slapen gaan zelf van haar kamer afplukken in de was doen, dan moet ze de dag erop wel nieuwe pakken, er komt een dag dat het kwartje valt. En naar school? Gaat ze zelf op de fiets? Misschien een paar keer aansporen dat het tijd is om te vertrekken en daarna, dan komt ze maar te laat, ze zal zelf de consequenties merken via school (nablijven)
Ik zou, gezien wat je nu schrijft, nog helemaal geen hulp inroepen, maar eerder wat minder er bovenop zitten. Opstandig zijn, daar is niks aan in je uppie, daar heb je andere mensen voor nodig...voor het effect...dus niet op reageren.

Tamar

Tamar

05-12-2018 om 11:26

hier

kregen de kinderen een afvinklijst. Ondergoed aan: afvinken. Broek aan: afvinken. Een kookwekker liet ze zien hoeveel tijd ze nog hadden, natuurlijk werd die wel eens teruggedraaid, maar ja, ik kon beneden ook klokkijken. Uiteindelijk zat het in hun systeem.

PaulvP

PaulvP

05-12-2018 om 23:32

Losser

Dank voor de tips tot dusver. Ik realiseer me dat het misschien te veel een “ding” is geworden waardoor er te veel focus op ligt. Losser laten en duidelijkere regels (bijv. alleen staart in het weekend) zou wel eens de goede weg kunnen zijn, al heeft mijn vrouw meer moeite met losser laten dan ik. We moeten onze instelling toch gaan veranderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.