Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
10-01-2010 om 15:39
Hoi, ik heb een vraag voor een vriendin van me. Ze heeft een zoon met pddnos-adhd, en een pittige dochter. De zoon heeft een officiele diagnose, hij heeft ook een rugzakje, een pgb is in aanvraag. Maar nu wil vriendin heel graag hulp bij de opvoedingsvragen die ze heeft. Dochter reageert erg sterk op haar en op haar broertje, en het loopt niet zoals het moet. Ze denkt aan ouderbegeleiding, of iets met videotraining bijv. Heeft iemand een tip? Ik heb zelf destijds ouderbegeleiding van dezelfde instelling gehad als waar de diagnose gesteld was, maar dat kan in haar geval niet. Zou zij ook bij een andere instelling hulp kunnen krijgen? Ik hoop dat iemand een tip heeft! Alvast bedankt, Marleen
10-01-2010 om 18:17
Mee of orthopedagoog/pz psycholoog
Wij krijgen nu ouderbegeleiding met videohometraining door een medewerkster van MEE. Dit mogen ze een keer of 10/12 doen en het kost ons niks. Als dat niet voldoende is dan zou voor meer hulp pgb aangevraagd kunnen worden. Ook hebben wij met de orthopedagoog/gz psycholoog die de diagnose heeft gesteld de afspraak dat wij met specifieke vragen altijd bij haar een afsppraak kunnen maken. Deze consulten worden vergoed uit de basisziektekostenverzekering (max. 8 per jaar) en eventueel nog wat meer uit aanvullende verzekering.
gr. Mirell
11-01-2010 om 10:20
Wij kregen
ouderbegeleiding van MEE. Volgens een nieuw programma "Stepping Stones" Dit is gebaseerd op Triple P.
Voor ons werkt het niet (en wij hebben ongeveer dezelfde combinatie: Zoon met pdd-nos en nog wat anders, en pittig broertje wat bijzonder heftig op zijn broer (en ons)reageert.
Wij gaan nu (via MEE) een indicatie voor ouderbegeleiding aanvragen. Voor wat langduriger (want MEE is in principe maar voor een half jaar) en intensievere begeleiding.
Misschien moet je vriendin bij MEE bij haar in de buurt eens gaan praten over mogelijkheden.
13-01-2010 om 20:39
Mee
Hoi, bedankt voor jullie reacties. Ik weet dat ze bij MEE is geweest, en ik denk dat ze daar niet hlemaal de juiste persoon getroffen heeft, want dezepersoon had niet veel tips. Vandaar de vraag hier! Maar ik zal het aan haar doorgeven, misschien kan ze naar iemand anders van MEE. Mochten er nog meer tips zijn, graag natuurlijk! Groetjes, Marleen