Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Oudergids bij adhd

Kent iemand dit boek van Martin Kutscher, heb je er iets aan, we hebben eeb dochter met adhd, ze heeft de H niet voor de hyperactief maar omdat ze geen remming heeft als ze boos is.
hoor graag jullie reactie's
krulleke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

21-11-2008 om 11:05

Ik heb het

Ja, wij hebben het boek. Ik vond het een mooi boek, vooral de eerste hoofdstukken. Het is soms grappig en met veel respect en liefde voor kinderen met adhd geschreven. Adhd wordt beschreven vanuit een neurologische invalshoek. De symptomen, die in de ogen van 'men' adhd vormen (impulsiviteit, concentratieproblemen en hyperactiviteit) beschrijft hij als een tipje van de ijsberg. Hij weet in mijn ogen goed uit te leggen wat er onder water zit. Ik vond het fijn om te lezen omdat veel van mijn gevoel hierin wordt bevestigd. Hij legt bijvoorbeeld uit:
'Het is van groot belang om te erkennen dat deze moeilijke gedragingen een onlosmakelijk onderdeel vormen van het leven van een kind met adhd. Anders zijn we geneigd te denken dat we een kind of leerling met adhd hebben die zo nu en dan blijk geeft van een vreselijk slechte zelfbeheersing- zonder te erkenene dat deze symptomen allemaal deel uitmaken van hetzelfde neurologische pakket van adhd en de tekorten in de executieve disfunctie.'
Hij legt uitvoerig uit waar je die executieve disfunctie in kan herkennen bij een kind.
Er staan ook grappige afbeeldingen in het boek, die soms meer zeggen dan woorden.
Er staat ook een hoofdstuk in over school. Dat vond ik veel minder interessant. Het is erg toegespitst op de Amerikaanse situatie waarin kinderen elke dag huiswerk moeten inleveren.
Verder veel praktijk voorbeelden en een introductie over het model van Greene uit het boek 'Het explosieve kind'.
Dat laatste boek vind ik heel erg goed, dat heeft hier in huis de zon doen doorbreken. Dat boek vind ik wel beter dan Oudergids ADHD, maar de oudergids heeft mij wel weer een paar nieuwe inzichten opgeleverd.
Pippin

Guinevere

Guinevere

21-11-2008 om 11:57

Ander boek

Ik ken het niet helaas. Momenteel zit ik een ander boek te lezen, "Stuiterend door het leven?" van Rob Pereira. Dat schijnt in NL dé ADHD-expert te zijn.
Tot nu toe vind ik het boek heel prettig en leesbaar, maar ik ben nog maar net begonnen.
Dat boek "Het explosieve kind" ga ik eens aanvragen bij de bibliotheek denk ik, lijkt me interessant.

krulleke

krulleke

21-11-2008 om 12:02 Topicstarter

Hoi pipin

Heb je dan over het boek wat je als eerste beschrijft "bijsturen als alle remmen los zitten"
wat ik begrijp staan er ook veel tips in voor ouders.
ik zal in de bieb eens gaan zoeken naar dat andere boek
gr krulleke

Pippin

Pippin

21-11-2008 om 13:15

Krulleke

Inderdaad, bijsturen als alle remmen loszitten.
En inderdaad, er staan veel tips in, of eigenlijk, meer leefregels en dingen die je niet moet doen.
Het eerste hoofdstuk legt uit welke problemen je tegen komt, het tweede gaat over hoe je positief kunt blijven, het derde over hoe je kalm kunt blijven. Het vierde gaat over school, dat vond ik niet zo heel erg relevant dus. Het vijfde gaat over doorgaan en niet opgeven. Het zesde over medicatie,dat voegde niet zoveel toe aan wat ik al wist. Het zevende is gericht op de kinderen zelf, maar ik vond het voor mijn zoon van 10 nog te ingewikkeld. Een info-boekje uit de bibliotheek was geschikter. En dan is er ook nog een samenvatting.
Pippin

anna van noniemen

anna van noniemen

21-11-2008 om 19:07

Pereira boek?

Dat kende ik nog niet! Die wil ik ook wel lezen....

Het explosieve kind ken ik wel, die heb ik ook eens gelezen....op zich had ik er wel wat aan, al vond ik de voorbeelddiscussies die er stonden een beetje over the top.....

Guinevere

Guinevere

21-11-2008 om 20:08

Ja, ik heb 'm (Pereira) nu uit. Natuurlijk stond er niet heel veel nieuws in voor mij, gezien de hoeveelheid leesvoer die ik al heb weggewerkt. Wel een paar statistiekjes: vergelijking tussen hoeveelheid problemen op diverse vlakken tussen "normale" mensen en onbehandelde ADHD. Ook zag ik eindelijk een keer bevestigd waarom mijn zoon al vanaf 3-jarige leeftijd zeer positief reageert op cola, waar andere kinderen er juist druk van worden. Er schijnen ADHD-ers te zijn die 60 koppen koffie per dag drinken, juist omdat ze er rustiger van worden!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.