Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Ouders en jongeren gevraagd te reageren

Harriet Duurvoort

@HDDuurvoort
19 sep.
Meer
Beste ouders van #thuiszitters. Ivm research voor een stuk wil ik heel graag jullie reacties op dit beleidsverslag inzake schoolweigering/ schoolangst.
https://www.ingrado.nl/assets/uploads/Verslag_Bijeenkomst_Kennisteam_Schoolweigering_Sept2018.pdf

Harriet Duurvoort, Journalist en moeder van een zorgenkind, vraagt ouders en jongeren te reageren op een Verslag van het Jeugdinstituut over de aanpak van de thuiszittersproblematiek, schoolweigering genoemd.

Wat mij opvalt aan het verslag is de nadruk die er gelegd wordt op 'terug naar school'. Kan. Het heeft mijn dochter in elk geval meer geholpen dat ik de nadruk heb gelegd op een doorgaande lijn voor onderwijs.
De 'sociale flauwekul' was veel beter af, onder mijn supervisie, bij contacten met familieleden en vrienden, met en zonder kinderen, volwassenen gaat soms echt veel beter, clubjes, sport en andere uitdagingen die we hier zelf op maat konden maken met de ouder in de regie.
Wat maar niet doordringt is dat scholen ook de sociale ontwikkeling in de weg kunnen staan en dat bovendien niet bewezen is dat kinderen socialer gedrag leren door naar school te gaan, met name als ze daar niet tegen opgewassen zijn.

De mogelijke bijdrage van ouders blijft zo onderbelicht.

Leen13

Leen13

21-09-2019 om 19:37 Topicstarter

Waar gaat het eigenlijk over


https://www.youtube.com/watch?v=_m3UeWBTDnw&list=PL0NgSm5OPh41-eUjyA4AJXePje33xFx18&index=12

Bertie, de troonopvolger, zoon van koningin Victoria die het grootste gedeelte van de 19e eeuw tot 1901 regerend vorst van Engeland was, kon niet goed leren en had er ook de pest in gekregen.
Zijn vader en moeder ruzienden over de juiste benadering om de aanstaande koning van een goede opleiding te voorzien. Daar kwam vooral veel negativiteit, straf, ranselpraktijken, mishandeling en afkeuring op basis van de frenologische theorie aan te pas.
Dat is mogelijk mede de reden dat Bertie zulk onaangenaam gedrag heeft ontwikkeld.

En dat mis ik ook in elke evaluatie van schoolweigering. Waar gaat het eigenlijk over, welke belemmeringen komen kinderen tegen en kun je daar iets mee.

Deze jongen had waarschijnlijk een goede bril nodig. De letters gingen bewegen als hij focuste.

We zijn nog niet veel verder. Ja, autisme wordt nu wel als een mogelijke aanleiding gezien voor schoolweigering, maar wat dan en hoe dan is dan nog echt wat anders.

Vogel

Vogel

22-09-2019 om 21:33

Nieuwe benaming

Schoolweigeraars.... Klinkt een beetje alsof het probleem bij het kind/de jongere ligt.
Terwijl mijns inziens het probleem bij het onderwijs ligt. Geen kind zit voor zijn lol thuis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.