Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
foute ouder

foute ouder

09-11-2011 om 07:12

Ouders, wij hebben het weer gedaan...

Kinderen moeten van de medicatie af en ouders moeten gewoon wat beter op gaan voeden. Is de volgende stap misschien "kinderen van de astmamedicatie af, ouders moeten ze gewoon beter leren ademen"?
De tijd dat ieder dwars kind Ritalin kreeg, is tegenwoordig echt wel een stuk minder. En middelen als Concerta moeten we meestal zelf betalen, vooral vanaf 2012. (zie Werk Recht en Geld)

Kritisch kijken naar medicijngebruik: ja, prima! Maar dit is weer met de botte bijl werken. Net als zonder enige nuance 90% van de PGB's schrappen tegen alle (ook officiële) adviezen in.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/3023272/2011/11/09/Kabinet-jeugd-moet-van-medicijnen-af.dhtml

Het kabinet wil dat kinderen minder medicijnen slikken tegen aandoeningen als adhd en pdd-nos. In plaats daarvan moeten jongeren en hun ouders beter leren omgaan met gedragsproblemen en tegenvallende prestaties, vindt staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten (Volksgezondheid).

Dat meldt de Volkskrant vandaag. Veldhuijzen van Zanten heeft het daar over de 'etiketjes' die jongeren de laatste jaren te snel zouden worden opgeplakt. 'Daar moeten we van af', aldus de staatssecretaris. 'Nu moeten we ontproblematiseren. '

De staatssecretaris zegt dat het nieuwe netwerk van Centra voor Jeugd en Gezin de gezinnen daarbij moet helpen.

Sleutelrol
In de kabinetsplannen krijgen de gemeenten een sleutelrol in de jeugdzorg. Zij worden verantwoordelijk voor de aanpak van problemen in gezinnen. Die is nu nog verdeeld over tal van instanties.

Het budget van 3 miljard euro wordt samengevoegd en aan de gemeenten overgedragen. De Centra voor Jeugd en Gezin die elke gemeente moet inrichten, gaan probleemjongeren en ouders begeleiden. (Redactie)
09/11/11 05u54 | |

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Borrelpraat

Soms vind ik de etikettenmachine ook wat ver gaan, maar uit de mond van een staatssecretaris klinkt dit gewoon als borrelpraat, om je bezuiniging mee te verdedigen.

" die kinders tegenwoordig, die hebt altijd wat" ofzo..

goudhaantje

goudhaantje

09-11-2011 om 09:26

Prima hoor

Als ze nou eens beginnen met een paar miljard op de onderwijsbegroting erbij. En dan een inhaalslag voor de opleiding/professionalisering van zittende leerkrachten.
Nu krijgt VWS de rekening gepresenteerd van kwaliteitsgebrek bij OCW en probeert de Staatssecretaris om dit weer bij de ouders te dumpen.

T&T

T&T

09-11-2011 om 10:44

Mevrouw de staatssecretaris,

Als u nu eens een dagje les gaat geven in een cluster 4 klas (waar al die overbodige etiketjes op een hoopje zitten) en dan zullen wij ervoor zorgen dat de kinderen die dag GEEN medicatie krijgen, DAN pas kunt u zien hoe moeilijk "gewoon wat beter opvoeden" is. We praten hier namelijk niet over zweetvoeten.
Mijn kinderen zitten (jaja, met zo'n interessant etiketje)hier inmiddels niet meer, ze zitten in een "gewone" schoolklas, waar ook "gewone" kinderen problemen hebben. Problemen waar steeds minder aandacht en geld voor is, want het onderwijs wordt de laatste jaren kompleet uitgekleed! Wordt de klas te klein dan kan de school eigenlijk die goede leerkracht niet meer betalen... Het is diep triest wat er met onze jeugd gebeurd.
Daar is geen medicijn voor. Net zomin als er een medicijn is dat autisme of ahdh geneest. Er zijn wel hulpmiddelen... soms helpt dat pilletje voor een kind om toch in die klas te kunnen functioneren, laten we het voorschrijven daarvan overlaten aan een arts, en niet aan een staatssecretaris.
Tess (die overigens zeker geen voorstander is van ritalin en aanverwanten, maar nog minder van dit soort borrelpraat)

anna van noniemen (ook een foute ouder)

09-11-2011 om 10:52

Tja...

Ik sta hier inderdaad elke morgen voor de lol die capsule in zoons mond te mikken, gewoon omdat ik geen zin heb om op te voeden! Want weet je hoeveel tijd dat wel niet kost?? OP voeden! Echt, daar heb ik nou totaal geen zin in...

< < cynisme-stand uit>>

Ik kan inderdaad alleen maar zeggen, kom gezellig een weekje langs, gaan man en ik op vakantie, maar neem ik wel de concerta mee! Mag zij fijn een weekje opvoeden!! Die kan ik op laten nemen na die week, dat weet ik wel!

pooh bear

pooh bear

09-11-2011 om 11:07

Wat een onzin

De kinderen moeten dus beter leren omgaan met tegenvallende presentaties.
Dus ipv ze te helpen met bv een pilletje waarmee ze zich beter kunnen concentreren leren we hoe ze ermee om moeten gaan dat het niet lukt?
Vind het een vreemde insteek.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Karmijn

Karmijn

09-11-2011 om 11:35

Dit is toch de minister....

... die zelf een gedragsprobleem heeft? Heeft zij niet laatst een voorzitter in haar gezicht geslagen, omdat die haar in de rede viel?
Moet ik haar serieus nemen?

Kendra

Kendra

09-11-2011 om 11:59

Karmijn

Nou, helemaal slaan was het niet. Het is zo vaak herhaald op tv dat ik nu wel heb gezien dat het niet eens raak was. Maar ik kan ook niet beweren dat dit mijn favo politicus allertijden is. En dit gaat natuurlijk helemaal nergens over. En vooral fout, mevrouw de staatssecretaris, door en na alles wat u al geblunderd hebt in de afgelopen tijd!

Evanlyn

Evanlyn

09-11-2011 om 12:42

Ritalin voor de staatssecretaris?

Misschien gaat zij er ook wel véél beter van presteren en minder gestoord gedrag vertonen?

foute ouder

foute ouder

09-11-2011 om 12:52

Staatssecretaris

Helaas is deze dame, hoe fout ook, wel degene die het beleid maakt, en tot zover loopt de meerderheid kwijlend achter haar aan.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

09-11-2011 om 13:07

Goeie genade

Grote goden, wat is dat mens dom.

09-11-2011 om 13:09

Via de site van rijksoverheid

want ik kan niks anders ontdekken, mijn mail aan dat mens:

Beste mw Veldhuijzen van Zanten,
Met stijgende verbazing las ik het artikel vandaag in de Volkskrant. Na jaren opboksen tegen de omgeving over de medicatie die zoon voor zijn ADHD krijgt en daar steeds maar weer moeten uitleggen dat het echt nodig is, denkt u als politicus mij nog maar weer eens de grond in te moeten boren! Jawel, het ligt allemaal aan de ouders, die kunnen niet opvoeden! Mevrouw Veldhuijzen van Zanten, ik nodig u bij deze uit een week mijn gezin over te komen nemen. Wel neem ik de medicatie van mijn oudste mee als mijn man en ik dan van een welverdiende vakantie gaan genieten na al die jaren knokken en vechten voor rechtvaardigheid voor onze zoon. U mag zich dan fijn een week op zijn opvoeding gooien en en passant ook even de problemen met het VO oplossen die hem MET medicatie al niet kunnen behappen, omdat ze te besodemieterd zijn om zich aan te passen.
Eerst trekt de overheid het PGB weg, dan bezuinigt het op Speciaal en Passend Onderwijs en nu via deze weg ook nog de medicatie? Ik wens u veel succes in die week!

Quin van der Veer

Quin van der Veer

09-11-2011 om 13:15

Goed zo anna

Goed zo Anna, en misschien doet ze het ook nog? Kun jij lekker een week op stedentrip oid!
Niet te filmen, ik heb hier dus een "probleemjongere" en dat komt omdat wij niet opvoeden. Ik voed me te pletter op/ik opvoed me te pletter hier. En ik zit érrug te wachten op hulp van het CJG hoor, zie de draad van Joke Dinges elders.

anna van noniemen

anna van noniemen

09-11-2011 om 13:20

Quin

als ze lef zou hebben wel ja, maar nee hoor, veel makkelijker om vanuit je kantoortje wat te gillen!
Haha, ja hulp (lachte zij schamper) die je vaak pas krijgt NA het plakken van een etiketje!

amk

amk

09-11-2011 om 13:25

Gaat natuurlijk niet gebeuren

mijn moeder riep dit 37 jaar geleden al. Maar nooit dat iemand het dan wilde overnemen. En toen hadden we het nog maar over een lieve baby van een jaar of 1.5.

Ik heb mijn ouders inmiddels al horen verzuchten: "Gelukkig hoeft ze dit niet meer mee te maken." En dat slechts 2 maanden na het overlijden van mijn gehandicapte zus.

Ze zijn echt gek geworden bij de overheid. Maar ja. Aan de andere kant is er ook maar 1 zak met geld te verdelen, en we willen allemaal steeds meer. Niet zo zeer per persoon, maar we zijn wel met steeds meer. En dan is het moeilijk afwegingen te maken. Maar de manier waarop de staatssecretaris het brengt is gewoon schandalig.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

09-11-2011 om 13:34

Amk

Nee toch, is je zus er niet meer? Wat erg, en ik had het helemaal gemist. Alsnog sterkte ermee.

Netel

Netel

09-11-2011 om 15:29

Triest

Lief dagboek.
De ouder van tegenwoordig heeft geen tijd meer om op te voeden, ze denken teveel aan de eigen carriere, het tweede huis, de derde auto en de vierde vakantie. Eigenlijk zouden ze die kinderen helemaal niet willen hebben, maar ze horen nou eenmaal bij het ideaalbeeld, dus *zucht* vooruit dan maar. Twee of drie kinderen, zodat ze erbij horen in hun kringen. Helaas hoort bij die kinderen iets wat opvoeding schijnt te heten, maar dat willen die ouders helemaal niet. Lastig hoor, zo'n kind dat niet meteen luistert, dat net doet alsof het niks hoort en net doet alsof het niks begrijpt. En dat drukke gedoe, is dat nou echt nodig? Weet je wat, we gaan naar de dokter, die geeft vast wel een pilletje om dat kind rustig te houden. Sturen we het ook nog naar een school die aandacht aan dat kind kan geven, hoeven we dat ook niet meer te doen.Ach, wat kan het leven toch simpel zijn. Dat moet maar eens afgelopen zijn.Morgen maar eens een interviewtje doen met de Volkskrant, even de publieke opinie bespelen met wat onderbuikgevoelens, en dan kunnen de week erop de bezuinigingen op de medicatie de deur uit. Eens kijken wie mij dan nog de mond snoert. Kan ik zelf namelijk veel beter.

Marlies Veldhuijzen van Zanten.

Rosase

Rosase

09-11-2011 om 17:30

Sjonge sjonge sjonge

Moe word ik ervan.

Ik heb eigenlijk maar een vraagje: gaan jullie dit allemaal alsjeblieft onthouden voor als we over een jaar of twee weer naar de stembus mogen? Alsjeblieft?

foute ouder

foute ouder

09-11-2011 om 17:56

Rosase

Al doet de staatssecretaris het anders voorkomen, helaas zijn de ouders van probleemkinderen, om haar jargon maar te gebruiken, nog steeds teveel in de minderheid.

Rosase

Rosase

09-11-2011 om 19:10

Foute ouder

Alle beetjes helpen, toch?!

Verder ga ik ervan uit dat het niet alleen de ouders van probleemkinderen zijn die in de hoek zitten waar de klappen vallen.
Ik hoop ook een beetje op een goed geheugen in die hoek.

Evanlyn

Evanlyn

09-11-2011 om 22:20

Stemmen

Tsja, aan mij heeft het niet gelegen. En volgende keer doe ik weer mijn best maar ja...er zijn er nog 16 miljoen he...

anna van noniemen

anna van noniemen

09-11-2011 om 22:21

Ook niet op 1 van deze partijen gestemd nee

en ik hoop dat de ogen van alle andere mensen die wel op deze partijen gestemd hebben de volgende keer wel open zijn....

Rood hoofd

Rood hoofd

10-11-2011 om 11:02

Ik voldoe een beetje

Beste Marlies,
Ah wat fijn om te horen dat ik inmiddels misschien voldoe aan je eisen. Mijn zoon heeft de diagnose ADHD maar krijgt geen pilletje (kost de maatschappij dus niet zoveel pfff). Het pilletje werkt niet. Met schaamte moet ik toegeven dat we het wel geprobeerd hebben met hem.

Nu doe ik het beter. Ik heb mijn baan maar opgezegd en werk zo nu en dan als het uitkomt met de tijd van mijn kind. Daarbij ben ik inmiddels een betere opvoeder geworden denk ik. Elke week heb ik gesprekken met de leerkrachten met de vraag of zij ook graag afstemmen. Concentreren is natuurlijk ook een kwestie van goede leerkrachten. Maar omdat ik daarvoor nu niet meer 40 uur in de week werk, lukt het aardig. Helaas zijn de klassen inmiddels wel erg groot geworden. Met al die ADHD'ers en PDD-NOS'ers in de klas en hun slechte opvoeders is dat wel lastig.

Ik vroeg mij af of je nog tips hebt, aangezien je een deskundige bent op dit gebied, om mijzelf staande te houden. Omdat ik ondanks al mijn inspanningen toch een slechte opvoeder ben heb ik twee kinderen met een diagnose. Excuses, maar een daarvan zit op speciaal onderwijs. Als moeder heb ik daar dus vreselijk gefaald. Gelukkig vertelt mijn zoon niet meer aan iedereen dat hij ADHD heeft. Hij schaamt zich ervoor. Gelukkig maar, dan weet niemand dat ik een slechte opvoeder ben. Tja, en ADHD is natuurlijk een hype. Ik vroeg me ook nog even af of je zo weet wat je doet tegen depressie (omdat presteren uitblijft en daaraan wennen niet lukt) en wat je doet bij kinderen die niet lang willen leven. Natuurlijk hoort dit bij elke gewone opvoeding. Maar bij het CJG weten ze ook niet zo wat te doen. Trouwens... bij de meeste instellingen niet. Dus daar op bezuinigen is ook een heel goed idee. Als ouder los ik dat vast ook nog wel op. Je weet vast als de beste dat het af en toe gewoon even zoeken is naar de juiste aanpak.

Ik hoop dat ik je hier al een beetje tevreden mee stem.

koentje/ook foute ouder

koentje/ook foute ouder

10-11-2011 om 14:41

Allemaal

ordinaire maniertjes om te zorgen dat er weer bezuinigd kan worden!
Brrrr.... maar verder geen tijd hoor: moet mijn kind opvoeden. Ik doe het toch al zo slecht!

mirreke

mirreke

10-11-2011 om 16:53

Nou, iedereen in het onderwijs krijgt hier last van

als al die kinderen van die luie, niet-opvoedende ouders samen met al die brave kinderen van die wel-opvoedende ouders in de overvolle, 35+ klassen komen te zitten. Dus willen ALLE ouders dit even onthouden, als we over 2 jaar (en hopelijk veeeel eerder) weer mogen stemmen.
En ook alle docenten, en partners van docenten, en alle deskundigen op welk vlak dan ook, die normaal zo goed ondersteuning geven en nu worden wegbezuinigd. En dan ok de partners van diegenen. Ik denk dat we dan wel aan die meerderheid zijn.

foute ouder

foute ouder

10-11-2011 om 17:32

Prettig vooruitzicht

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/11/10/duizenden-zwervers-belanden-weer-op-straat/?utm_campaign=rss&utm_source=syndication

Daar zou zo maar een ontspoord ADHD-ertje bij kunnen zitten.

Ook de schuld van de ouders natuurlijk.

Die staatssecretaris heeft tegen die tijd allang weer een ander lukratief baantje omdat ze op haar CV heeft staan dat ze haar bezuinigingstarget heeft gehaald. Ergens in een commissariaat van een zorginstelling, bijvoorbeeld. Ook daar zal ze weer beslissen over een doelgroep waar ze totaal geen kijk op heeft.

Ik ken zo iemand..

Ik ken een mevrouw die haar kind dyslexie aanpraat omdat ze een acht niet voldoende vindt.

Ze woont naast de bijstandsmoeder die voor haar flatscreen hangt en 1700 netto te besteden heeft,

boven die jongen die wajong ontvangt voor zijn zweetvoeten,

tegenover die asielzoeker die meteen een huis kreeg van de gemeente nadat hij op Schiphol zijn paspoort door het toilet had gespoeld....

Alle mythes van het kabinet, in hetzelfde straatje

Ik ook

En die bijstandsmoeder die een huis kocht in de vernieuwde wijken van de bijlmermeer, volgens Hannah Belliot.
Na de eerste lotingsronde kon ik op grond van mijn modale inkomen al niet meer meedoen.
Jippie, verkoop die sociale woningbouwwoningen maar, elke sloeber zijn eigen hypotheek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.