Mies
11-01-2012 om 23:39
Over naar concerta?
Onze zoon (ruim 8,5) gebruikt sinds een kleine 2 jaar Ritalin ivm ADHD. Hij krijgt 3x per dag 7,5 mg Ritalin.
Zijn eetlust is matig, hij geeft vaak hoofdpijn aan en heeft ook last van zijn buik. Daarnaast slaapt hij de laatste maanden erg slecht in. Bovendien worden we niet altijd vrolijk van de rebounds die optreden nadat de Ritalin is uitgewerkt.
Onze zoon heeft zelf het idee dat zijn pillen minder goed werken, heeft meer moeite met zijn concentratie en is snel gefrustreerd.
Ik heb in het archief en op andere fora veel positieve verhalen gelezen over de overstap naar Concerta. Herkent iemand de klachten die onze zoon heeft bij het gebruik van Ritalin? Verminderden deze klachten toen de Ritalin werd overgezet naar Concerta?
De klachten van de hoofdpijn en buikpijn zijn altijd ala aanwezig geweest, maar hij lijkt er nu meer last van te hebben.
Groetjes Mies.

Puck
12-01-2012 om 09:14
Zelfde werkzame stof
Ritalin en concerta hebben dezelfde werkzame stof. Zou je dan niet dezelfde bijwerkingen krijgen?

Mies
12-01-2012 om 10:33
Afgifte
Puck, de afgifte van het medicijn is bij Concerta veel langzamer dan bij de kortwerkende Ritalin. Omdat het medicijn gelijkmatiger werkt, schijnen er minder rebounds te zijn en heeft een aantal kinderen minder last van bijwerkingen die bij onze zoon voorkomen.
Groet Mies.

Karmijn
12-01-2012 om 11:59
Hier
Het lastige is, dat het moeilijk is te zeggen, of een bepaalde klacht een bijwerking is van het medicijn, of een gevolg van de adhd, die niet voldoende onderdrukt wordt doordat het medicijn niet goed genoeg werkt.
Onze zoon had veel vergelijkbare verschijnselen. Hij had geen last van buikpijn, maar wel heel erg veel van hoofdpijn. Toen hij overstapte op concerta was dat over.
Die hoofdpijn was geen bijwerking, die hoofdpijn, kreeg hij doordat hij te veel stress had, omdat hij net onder de juiste dosering zat en last had van de rebounds. Op school was hij dus heel veel bezig zichzelf te onderdrukken, zijn gedrag te sturen. Gedragsmatig lukte dat nog wel aardig, maar de hoofdpijn (en vastzittende schouderspieren) waren het resultaat. Ik heb hem tussen de middag heel wat keren een schouder massage gegeven, omdat zijn spieren zo vast zaten. Dat hoeft nu nooit meer.
Het slapen, dat is alleen geen spat beter geworden met de concerta. Maar ik zou zeggen, probeer het gewoon. Als het niet het gewenste resultaat heeft, dan ga je toch gewoon terug?

jons
12-01-2012 om 12:00
Mies
Wij zijn rond die leeftijd (ietsjes ouder) ook overgegaan op concerta ivm de rebounds, en dat beviel in eerste instantie erg goed. Makkelijk in te nemen (hoeft niet 3 keer aan die pil te denken) en ook geen rebounds meer. Wel bleek na ongeveer anderhalf jaar het knulletje verschrikkelijk depressief en na veel zoeken bleek dat een bijverschijnsel te kunnen zijn van de concerta. We zijn teruggegaan naar ritalin et voila! binnen 2 dagen hadden we ons gewone nukkige knulletje terug. Gewoon nukkig, niet meer depri! Hij heeft nu (is nu 12) ook geen last meer van rebounds, hooguit heel licht en heeft ook geen verdere klachten die wij medicijngebonden zien.
Hou hoe dan ook je kind in de gaten, met welk medicijn ook (maar ja, dat doe je geloof ik juist, he?).
Ik heb dus geen advies voor je, behalve een ervaring.
sterkte!
Jons

Karmijn
12-01-2012 om 12:34
Ja depressie
Omdat onze zoon een dysthyme stoornis had/heeft, was ik ook bang voor het terug komen van de sombere gevoelens, maar dat is hier niet gebeurd.
Het is per kind zo verschillend, eigenlijk kun je er weinig over voorspellen. Uitproberen is het enige wat je kunt doen.

Elisa Gemani
12-01-2012 om 14:15
Hier
Hier had zoon ook veel last van blijvende bijwerkingen van Ritalin, vooral geen eetlust, misselijkheid en niet kunnen inslapen. Na het overstappen op Concerta had hij die bijwerkingen niet meer. Zijn eetlust is nog wel minder dan zonder Concerta maar de Concerta werkt prima en met behulp van Melatonine slaapt hij goed in. Het grootste voordeel van Concerta voor ons is dat je het maar een keer per dag hoeft te geven.
Maar idd ieder kind reageert anders. Het enige wat je kan doen is het uitproberen; beginnen met de laagst mogelijke dosis en een maand ofzo kijken wat het doet en indien nodig de dosis verhogen en dan weer kijken.
Overigens had mijn zus (ADD) dezelfde problemen met Ritalin en ook zij is succesvol overgestapt naar Concerta.

attigirb
12-01-2012 om 18:06
Hier ook
Mijn zoon heeft ook retalin gehad, en klaagde regelmatig ook over hoofdpijn, buikpijn en het slapen was een ramp terwijl dat altijd zijn sterste punt is geweest. Wij vonden de werking van retalin ook minder worden na langdurig gebruik. Hij zit nu aan de strattera een echte afrader, vreselijk daar gaan we ook echt mee stoppen. Hij is tot depresief toe, eerst had hij last van woede aanvallen en die zijn nu over gegaan tot angst aanvallen en drepresief worden. Over concerta hebben wij nog niet nagedacht. mijn zoon is nu van oktober pas 6 jaar. Tips zijn dus altijd welkom. Veel suc6 met de overstap naar een ander medicijn je komt er snel genoeg achter of het goed is voor je zoon.