Gaia*
03-11-2011 om 18:03
Overal tegenaan lopen
Mijn dochter gaf al een paar keer aan dat ze steeds tegen dingen aanloopt. Dat ze het net verkeerd inschat. Zo gaat ze steeds met haar schouder tegen een muurtje of tegen mij of tegen de deurpost.
Ze heeft het er vandaag weer over gehad en ze gaf aan dat ze er echt last van begint te krijgen.
Dochter heeft sociale angststoornis. Ik vermoed zelf bij haar ook ADHD (zoals haar broer) maar dat is niet vastgesteld.
Ze is net 12 jaar geworden. Kan het iets met de hormonen te maken hebben. Ik ga contact opnemen met de dokter, maar hoop hier ook wat tips en inzicht te vinden.

ishtar
03-11-2011 om 18:25
Op het gevaar af dat ik nu iets heel doms zeg
maar heb je haar ogen al eens laten testen. Dat zou mijn eerste gang zijn. Misschien is er iets met de samenwerking tussen haar ogen, diepte-zien of zoiets.

Guinevere
03-11-2011 om 20:33
Nou nee
Nou nee ishtar, dat is bepaald geen domme opmerking, want ik wilde hetzelfde zeggen. Ik zie zelf geen diepte en knal regelmatig tegen een deurpost aan. Of een tafelpunt (mooie blauwe plekken op je bovenbenen krijg je daarvan joh). Ik denk dat er op internet wel eenvoudige testjes staan waarmee je kunt kijken of iemand wel diepte ziet (3D).

Vera*
03-11-2011 om 20:50
Guinevere ot
Ik zie maar met een oog (tegelijk) en ik loop bijna nooit ergens tegenaan, behalve als ik erg moe ben.
Vera

Guinevere
03-11-2011 om 20:56
Ja maar hoe doe je dat dan vera
Heb jij een soort magnetische cocon om je heen dan, dat je bijna nooit ergens tegenaan botst? Of je let er gewoon beter op dan ik?
In elk geval, als je geen diepte ziet is het lastiger om afstanden te schatten, dus sneller BOEM! Pats! Oeps!

Karmijn
03-11-2011 om 20:57
Groei
Ik heb goede ogen, maar loop ook altijd tegen deurposten, tafels, fietsen en dergelijke. Ik heb ook al heel wat borden, kopjes en glazen versleten. Ikea is blij met mij.
Misschien komt het doordat je dochter gegroeid is. Dan zijn de lichaamverhoudingen veranderd en dan klopt het plaatje in je hoofd niet meer.

Guinevere
03-11-2011 om 21:09
Goed/niet goed
Je kunt goede ogen hebben en toch geen diepte zien... (moi).
Hier is een test maar ik weet niet of ie werkt, want ik zie altijd maar één vinger: http://www.mediacollege.com/3d/depth-perception/test.html

Gaia*
03-11-2011 om 21:32
Zien en groeien
Wat grappig dat jullie daar mee komen. Ik was vanavond al met haar aan het proberen of ze wel goed kon zien. Kan natuurlijk niet zomaar even getest worden. Ze kon behoorlijk goed kleine letters zien.
En ook het groeien klopt wel. Ze is echt behoorlijk gegroeid. Het kan dus beiden.
Ze geeft wel aan dat ze het altijd of heel lang heeft. Maar dat ze er nu meer last van voelt.
Trouwens, over dingen omstoten enzo. Over het algemeen is ze een heel onhandig meisje. Veel morsen met eten bijv. Kan er ook misschien wel mee te maken hebben.
Ik ga die test eens bekijken. Sowieso wel interessant.

ishtar
03-11-2011 om 21:55
Guinevere
ik zie 2 vingers, )en 2 stippen) maar pas als ik eerst op mijn vinger heb geconcentreerd (deel 2 van het testje)

Rafelkap
04-11-2011 om 07:19
Gaia
Ik zou ermee naar je huisarts gaan. Diepte zien kan je niet meten met wat testjes van internet, dat moet door een oogarts worden gedaan. Of misschien is er iets anders met haar ogen/verwerking van het beeld, dat hoeft niet de scherpte te zijn.

toja
04-11-2011 om 08:50
Kan ook nog
Iets anders zijn. Mijn zoontje heeft een sensorische integratie stoornis. Hij heeft ook veel van dit soort ongelukjes. Hij heeft heel erg veel moeite met zijn plaats in de ruimte. Kan ook rustig ineens van zijn stoel vallen. Het gaat wel beter sinds hij ergo therapie en Cesar heeft gehad. En nu hij in de groei zit ( bijna 11 jaar) is hij ook weer wat onhandiger.
Het is dus helemaal niet gek om naar de huisarts te gaan en het een en ander uit te laten zoeken. Ook wij hebben een bezoekje aan de oogarts gebracht.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Gaia*
05-11-2011 om 12:33
Dokter
Ja ik ga wel even naar de dokter met haar komende week. De testjes zijn leuk (ik van onder 'normaal', gelukkig ha), maar het geeft natuurlijk geen antwoord. Maar het zet wel tot denken.
Dochter vertelde nu ook dat ze bij het lezen soms plots de letters een stuk omhoog ziet springen waardoor ze de zin weer moet opzoeken waar ze was. Het kan best met elkaar te maken hebben.