Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Overprikkeld vijf jaar

Ons zoontje van vijf is bijna voortdurend overprikkeld, winkelbezoek, naar oma of zelfs van en naar school en natuurlijk ook op school. Hij geeft zelf aan dat hij overal 'knettergek' van wordt. Ik heb een afsluitbaar stoeltje bij de Ikea gekocht, dat helpt wel(zonder hem en zijn ds biedt ook wel eens soelaas. Verder zetten we klassieke muziek op bij het inslapen, op zijn verzoek en gebruiken we picto's voor de dagindeling.
Zijn er andere moeders met zo een kindje en wat hebben zij gedaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bijgetrokken

Hoi Lilajolie, hier was het een kwestie van uitzitten, veel structuur, dag/week/maand inmiddels jaarschema, veel drukke dingen gewoon niet doen, rustig aan met clubjes. En tot onze verbazing werd het beter met de leeftijd, als schoolkind gaf hij iets heel anders te zien dan als kleuter. Da's een lastige leeftijd.

Verder heel veel spiegelen, benoemen, dat gaf vaak instant rust.

Daarnaast speelde bij ons wat bij jullie wschl ook speelt, dat hij op school niet zo goed kon halen wat hij daar graag wilde leren. Juist bij kleuters is dat heel lastig omdat je zo op socemo wordt afgerekend. Het wordt vaak gebruikt als reden om het cognitieve aanbod niet uit te breiden. Dan krijg je een negatieve spiraal.

Bij onze zoon bleek dat heel erg prikkelbare dus ook een kwestie te zijn van niet krijgen wat je nodig hebt, een uitlaatklep op een leeftijd dat het moeilijk is om je te uiten. Ik heb ook altijd ervaren dat hij bezig was om een muur om zich heen te bouwen en dat hij dat nog heel moeilijk vond. Naarmate dat bouwen beter lukte werd hij rustiger. En zijn moeilijkheden daarmee zag ik echt al vanaf de babytijd. Alles kwam binnen.

Marleen

Marleen

15-02-2010 om 10:48

Ook beter

Hoi,
Hier ook een snel overprikkelde zoon. En ook hier gaat het nu een stuk beter, hij is nu 8. Maar als kleuter en peuter , wat een drama! inderdaad, nog even naar de winkel kon echt niet, twee dagen creche eigenlijk al veel te eel, en ook hele dagen school is de eerste jaren nooit een hele week gelukt, dat hield hij gewoon niet vol. Zelfs vorig jaar hield ik hem rond bijv Sinterklaas ng wel een s halve dagen thuis. Maar er kan nu echt veel meer, hij kan gewoon naar school en uit school spelen, en je kunt hem overal mee naar toe nemen. Wat ik nog wel lang gedaan heb is hem tijdens het boodschappen doen in de kar zetten met een boek of soms ds, dan kon hij het wel verdragen. Tja, het zijn aparte gevalletjes, maar we hebben het er maar mee te doen Veel rust gunnen dus. groetjes, MArleen

Herkenbaar

Jeetje, wat herkenbaar. Mijn zoon van 4 is ook zo. Winkelen in een supermarkt is een ramp en een druk zwembad kan hij ook niet echt aan. Schaatsen gaat weer wel, maar ook omdat hij op het ijs niet zo goed uit de voeten kan en de schoenenruimte heel rustig is. Op de peuterspeelzaal waar hij nu zit gaat het heel goed, maar op de creche en de andere psz ging het niet goed. Veel klachten van de leidsters dat ze hem steeds een stapje voor moesten zijn. Op een begeven moment ga je heel veel dingen dan maar niet doen, maar dit heeft ook zijn weerslag op de rest van het gezin met bijv. zwemles of andere hobbies. Ik lees heel veel over de structuur die jullie bieden. Ik ga hier nu nog maar eens nog beter op letten.

lilajolie

lilajolie

28-02-2010 om 08:36 Topicstarter

Overprikkelde kinderen

Nu ik beter oplet, zie ik wel meer kinderen die 'het hebben gehad' in de supermarkt. Het lijkt gewoon te druk te zijn. Voorstructureren helpt wel bij onze zoon, vooral als ik zeg dat het druk wordt, ik zie dan dat hij zich daar op voorbereidt.
Succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.