Polly Shearman
03-01-2011 om 21:57
Overstap ritalin-concerta
Vandaag hebben mijn zoons voor het eerst Concerta geslikt. In overleg met hun arts zijn ze er ook beide aan begonnen. Omdat wij nog vakantie hebben en de heren uithadden geslapen kregen ze hun pil om 10.00 u.
Vanavond om 21.00 was het bij oudste duidelijk uitgewerkt... hij werd helemaal gek! verviel in zijn oude, niet te corrigeren gedrag. Het was niet te houden. Uiteindlijk ligt hij wel in bed, maar dat ging niet van harte.
Toen ze ritalin slikte konden we het zo plannen, dat we de rebound niet hadden.
Maar als hij normaal zijn concerta om 7 a 8 uur in de morgen zal krijgen ( straks op schooldagen) ben ik vreselijk bang dat het zo rond 6 a 7 uur in de avond uitgerwerkt raakt. Het ging heel goed met de ritalin, ik wilde een winning team niet veranderen. Maar hij moet straks naar het VO en weigerd op school medicatie te nemen. Dus leek concerta een goede optie, vandaar dat we het nu 2 weken proberen. Als het niks is, gaan we terug naar ritalin ( hij moet zijn cito in feb maken, dus dan willen we op save spelen) Na de cito kunnen we eventueel nog schuiven met dosering enz.
Vertel me over jou concerta ervaring: is het na 8 uur uitgewerkt? en zo ja? wat doe je dan? Want grote kinderen liggen nog niet na 8 uur op bed.
Groet, Polly

Puck
03-01-2011 om 22:04
Misschien ultrablond
Kun je ze dan voor overdag concerta geven en dan 's avonds nog wat ritalin om de avond te overbruggen? Of krijgen ze dan per dag een te hoge dosis binnen.

anna van noniemen
03-01-2011 om 22:11
Hier
werkte de ritalin altijd maar 2 1/2 a 3 uur. De concerta werkt dus ook niet de "beloofde" 12 uur hier. Rond 16:00/17:00 merk ik altijd al weer dat het minder wordt. Zoon heeft nu 27mg. Maar volgens mij voldoet deze momenteel ook niet echt goed meer...Hij wordt ouder en groter natuurlijk. Hier geef ik einde van de middag nog 5 mg ritalin erbij. Dan kunnen we de maaltijd en avond nog een beetje gezellig doorkomen....

koentje
04-01-2011 om 11:40
En hier
merken wij zo'n 10 tot 11 uur na inname dat het uitgewerkt is. Dat betekent dat wij de avond dusdanig strak structureren dat er weinig ruimte is voor dwarsliggerij. Er zijn dan bepaalde regels ook die zorgen dat hij gemotiveerd is zich aan tijden te houden. Bijv. teuten met tanden poetsen of naar bed gaan; morgen eerder naar bed.
Brutaal, dwars of schreeuwen e.d.; morgen niet op de computer. Wel goed gedrag: voor het slapen nog even lezen of samen iets leuks doen. Iets lekkers mogen. Samen tv kijken. Heel soms iets later naar bed mogen.
Veel structuur en regel; dan is het hier in de hand te houden. Maar ik ben in de ochtend altijd blij als ik merk dat het gaat werken. Hij kan voor die tijd ook zo moeilijk te handhaven zijn. Veel lawaai maken, slecht luisteren....... dodelijk vermoeiend. Als hij vroeg wakker is, neemt hij direct zijn concerta: dan is hij tegen de tijd dat er echt iets moet gebeuren oke! Tja, en dan is dat in de avond weer wat eerder uitgewerkt......... Het gaat er niet van over!

purk
04-01-2011 om 12:32
Waarom?
misschien een suffe vraag, want ik heb (nog) geen ervaring op dit gebied. Waarom overstappen naar concerta als ritalin goed werkt? Wat je al schreef, why change a winning team.
En zou het ook niet kunnen dat je de overstap naar andere medicatie even een paar dagen moet gunnen. Wellicht ook met duidelijke afspraken voor vandaag, als de medicatie weer uitgewerkt is. Ik weet dat als ik als leek spreek, dus als mijn suggesties kant nog wal raken, kieper ze dan snel overboord. Bedoelt als meedenken en zeker niet om je voor het hoofd te stoten.
groetjes van Purk

Isabella
04-01-2011 om 13:22
Lees mee
Ik lees mee: binnenkort willen we ook overstappen van medikinet CR naar concerta. Dit doen we met het oog op de middelbare school en omdat hij het einde van de schooldag niet haalt met medikinet. We willen hier pas mee beginnen na de citotoets, hiervoor geen veranderingen. Ik ben dus benieuwd naar ervaringen.

Guinevere
04-01-2011 om 13:27
Merkwaardig
Merkwaardig, die rebound met Concerta. Hier met Medikinet CR hebben we helemaal geen rebounds meer, omdat het nogal geleidelijk uitwerkt. Dus we geven na die 6 uur werking van de Medikinet CR ook geen ritalin erbij, soms wel valeriaan.
Ik zou ook niet zo happig zijn om over te stappen op Concerta als de ritalin zo goed bevalt. Ik zou toch inzetten op het op school innemen van zijn medicatie. Wat daarin het probleem voor hem? Is hij bang dat hij het vergeet, of wil hij het aan niemand laten merken? Als zijn pil gewoon in zijn broodtrommel zit, vergeet hij hem vermoedelijk niet snel én het valt waarschijnlijk niemand op.

Moek
04-01-2011 om 14:36
In het brood
Mijn zoon stopt de pil 's ochtends in zijn brood. Brood oeten, klaar. Of dat voor de pil voor 's middags ook kan, weet ik niet. Dat zou een arts of apotheker moeten uitzoeken.

Polly Shearman
04-01-2011 om 19:02
Nou
het team van de oudste was niet meer zo heel erg winning! Dus op advies van de kinderarts NU met concerta begonnen, hij zei: na een week weet je of het wat is, ja of nee, en dan ben je zo weer terug op je ritalin mocht het nodig zijn.
de constructie met de ritalin om het leefbaar voor iedereen te houden werd nogal ingewikkeld namelijk.
7.00u 10 mg
8.30u 5 mg
12.30u 10mg
16.30 10mg ( op sport avond, anders 5mg)
dat zijn 4 medicatie momenten op een dag, en dus op advies van de arts naar concerta met 1 medicatie moment op een dag.
En koentje: als die strakke structuur hier zou helpen, zouden we die hele medicatie niet nodig hebben. Voor dat we daar aan begonnen hebben we nl al die hele strakke regels en structuur geprobeert. Maar euh, nu klieren dan morgen een half uur eerder naar boven maakt hier absoluut geen geen indruk. Een oorzaak en gevolg is iets wat hier gewoon niet begrepen word.
Straffen werkte alleen op het moment zelf naar daarna gingen ze gewoon weer de fout in, en nog een keer en nog een keer en nog een keer enz.
Er viel niet tegen op te voeden, vandaar dat de medicatie is gekomen en dat is een godsgeschenk!
Vandaag waren we een dagje naar de dierentuin, en de beide concerta heren gingen lekker, voelde zich leuk, gezellig, was echt fijn! geen dip meer rond 12 uur, geen momenten dat we elkaar aankeken.... het is weer medicijn tijd....
Nu maar afwachten hoe de rest van de avond gaan verlopen, ze moeten om half 9 naar bed.
Medicatie zou dan uit gewerkt kunnen zijn.. tot nu toe gaat het goed. We wachten af.
groet, polly

Janeway
04-01-2011 om 21:07
Polly
Hier 2 kids met concerta. Ze hebben beiden 36 mg. Dochter is 12 en zoon is 8,5 jr.
Dochter haar stofwisseling is ook snel, ze kreeg met ritalin 4x daags 7,5 mg. En dan ook nog rebounds. Dat was geen doen en toen zijn we overgestapt op concerta 36 mg. Lagere dosering was toen geen optie maar achteraf was het wel zwaar die 36 mg (27 mg bestond toen nog niet) Bij haar werkt het nu tot 17 uur zo ongeveer, om 7 uur neemt ze hem in. ( ze ligt dan nog in bed) Om 17 uur krijgt ze nog ritalin 10 mg. Dan komt ze de avond tot 21 uur goed door en kan ze ook nog huiswerk maken. Dochter heeft met concerta ook altijd last van rebounds. Daar is ze blijkbaar gevoelig voor. Zoon van 8,5 krijgt bij het ontbijt (half 8) ook een concerta 36 mg en hij redt het aardig tot na het avond eten (19 uur) alleen als hij judo training heeft dan krijgt hij ritalin erbij omdat hij anders ook een rebound krijgt..

anna van noniemen
04-01-2011 om 22:05
Polly
ik mis (of lees ik er overheen?) welke concerta dosering je zoon nu krijgt? Met ritalin zat hij op 30 a 35 mg klopt dat? Als hij 27mg heeft, zit hij te laag met de concerta. Als hij 36 mg heeft kan hij ook te laag zitten. Veel hangt ook af van de verbranding van je kind.
Onze zoon had met ritalin 20 a 25 mg, dat hing ook een beetje van de dag af. Toen hij naar concerta overging kreeg hij eerst 18mg. Nou, alsof hij helemaal niks kreeg was dat!!!! Daarna naar 27 mg, dus eigenlijk iets meer dan hij eerst had, en toen ging het wel goed!

Engeltje
05-01-2011 om 13:37
Combinatie
Voor mijn zoon met ADD was de Concerta toereikend, omdat we thuis geen problemen met hem ondervonden. Maar de kinderarts gaf ons van tevoren wel als optie om aan te vullen met Ritalin, als de Concerta te vroeg zou zijn uitgewerkt. Dus ik zou het even bespreken met degene die jouw zoons de medicatie voorschrijft, maar volgens mij moet je die tijd tot het naar bed gaan dus met Ritalin kunnen overbruggen.
Engeltje

Polly Shearman
06-01-2011 om 19:05
Inmiddels
Hebben we zulke uitbarstingen niet meer mee gemaakt. De heren vinden zelf de concerta heel goed bevallen. Ik vind het ook wel rust geven, 1 keer per dag een pil and thats IT! het gaat dus goed nu.
We hebben nog ritalin over, dus we kunnen altijd die halve of hele pilletjes achter de hand houden. Dat vond de arts ook. Maar omdat je met concerta toch een spiegel opbouwt, want met ritalin niet is, kan het ook best zijn dat we die halve pilletjes niet nodig gaan hebben.
We houden onze kerels goed in de gaten en ook hun juffen zullen allert zijn, vanaf maandag.
We zullen het zien. Bedankt iig voor al jullie input!