Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Mari

Mari

04-02-2009 om 10:36

Overstappen van sbo naar cluster 4

Toch maar even hier ipv. ouders en school. Ik ben net terug van een bezoek aan de cluster 4 school die ik op het oog heb voor zoon. En ik ben helemaal lyrisch, ze doen het precies zoals zoon nodig heeft: geen niveaugroepen, maar individueel werken, begeleid spelen in de pauze, heeeel veel duidelijkheid naar de kinderen toe, vaste regels, vaste afspraken, eigen werkplek enz. Het liefst zou ik hem er vanaf morgen naar toe brengen.
Maar, en nu komt een grote maar, indicaties zijn steeds moeilijker te krijgen. Zijn huidige school had al gewaarschuwd dat het misschien niet lukt. Ze hadden net de ervaring met een aantal leerlingen dat een indicatie voor cluster 4 geweigerd was. De vermoeden bestaat dat het REC moeilijker doet met een kind dat al op SBO zit dan een kind vanuit regulier onderwijs. Onder de mom van, die zitten al op speciaal onderwijs.
Heeft iemand hier ervaring mee, wat heb ik nodig om een waterdicht dossier te maken? Want hij moet er gewoon naar toe!! Blijven op zijn huidige school zou rampzalig zijn voor zoon. Hij is al zo overprikkeld, komt bijna dagelijks boos thuis, snapt de andere kinderen niet, begrijpt niet waarom hij straf krijgt, juffen die onduidelijk zijn. En natuurlijk krijg ik thuis de hele ontlading en die is fors!!! Ik kan nog een korte tijd overzien, maar komt er geen structurele verandering, dan trek ik het niet meer. We lijden er allemaal aan, dochter is nu in behandeling om haar handvaten te geven hoe ze met haar broer om moet gaan.
Maar even terug naar de indicatie, wat voor een invloed kan de GGZ er op hebben? Want die staan er helemaal achter. Vanuit de video begeleiding is duidelijk te zien dat zoon handeld vanuit frustratie en onmacht. Zou een mooie verslag van de psycholoog helpen of is alleen de behandelplan nodig? Ik heb bergen aan verslagen van over de jaren, wat stuur ik wel en niet mee?
Sorry, een hoop vragen, maar dit MOET gewoon lukken.

gr. Mari

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

04-02-2009 om 10:52

Recent

Alles helpt, voooral alle onderzoek van korter dan een jaar geleden. GGZ en wat je zelf hier schreef, plus een duidelijk overzicht van de handelingsverlegenheid van school (waaruit dus duidelijk blijkt dat ze het niet redden met hem).
Succes!

Jessica de Vries

Jessica de Vries

04-02-2009 om 11:05

Mari

Hoi Mari, Heel herkenbaar je enthousiasme voor een bepaalde school. Alhoewel mijn enthousiasme precies omgekeerd was. Ik wilde mijn zoon (Asperger) perse niet naar een cluster-4 school hebben maar wel naar een SBO. Zelf had ik ook al een goede en leuke SBO-school op het oog. De reden hiervoor is dat de cluster-4 school die bij ons in de regio zit niet zo best op mij overkwam en al met al toch ook nog wel een behoorlijk eind bij ons vandaan zit (bijna 40 km). Achteraf hoorde ik van meerdere mensen dat die school inderdaad niet zo goed te boek staat. Plaatsing op een SBO-school was nog niet zo eenvoudig omdat hij dus wel al een cluster-4 indicatie heeft en SBO-scholen daar soms ook niet zo happig op zijn. Mijn zoon heeft het goed naar zijn zin op zijn SBO-school en werkt prima op zijn eigen niveau (overeenkomstig met zijn leeftijd). Qua gedrag is hij heel erg vooruit gegaan en hij heeft rust in zijn koppie gekregen. Maar nu jouw vraag hoe jij een waterdicht dossier kunt krijgen. In mijn geval heb ik "mijn hart laten spreken" om het zo maar te zeggen. Dus je gevoel weergeven tijdens gesprekken of in de toelichting op formulieren. Daarbij moet je natuurlijk ook niet vergeten om goed te motiveren waarom jij denkt dat jouw kind het ook beter op een cluster-4 school zou doen (cognitief en sociaal-emotioneel). Je gevoel weergeven is heel belangrijk want jij kent jouw kind het allerbeste. Maar probeer ook te denken vanuit de CvI en maak daar een mooi verhaal van. Beslist niet eenvoudig en je zult het ook wel een paar keer over willen schrijven maar het is beslist de moeite waard. Als het niks wordt (negatief besluit) dan is dat heel rot maar dan heb jij er in elk geval alles aan gedaan. Ik wens je succes en hoop dat het je lukt! Groet Jessica

Mari

Mari

04-02-2009 om 15:30

Huidige school

School wil wel meewerken, maar handelingsverlegenheid is er volgens hun niet. Juf ziet zoon wel thuis horen op cluster 4, maar vind ook dat de school hem nog wel wat te bieden heeft. Zij is bang dat hij daar niet kan leren van sociale gebeurtenissen, want daar hebben dan alle leerlingen moeite mee. Volgens haar is hij nog best sociaal leerbaar (wel mooi natuurlijk). Hij loopt nu vooral vast op de vrije sociale situaties- speelplein, gang enz. En daarnaast heb ik al ruim een jaar onenigheid met school over zijn cognitieve prestaties. Ik denk dat er meer in zit dan er uit komt. Maar ze werken met niveau groepjes en de meeste kinderen in zijn klas zijn MLK kinderen. Dus blijft hij steken op een lagere niveau, terwel hij thuis veel meer laat zien dan op school. Het grappige is dat nu ik de besluit heb genomen om van school te wisselen, hij nu prompt wel op een hogere niveau mag werken, net vandaag gehoord. Ik zal er dus op moeten vertrouwen dat de juf een goed onderwijskundig rapport gaat schrijven. Bah, vind het maar niks om zo afhankelijk te zijn van scholen en instanties.

anna van noniemen

anna van noniemen

04-02-2009 om 17:06

Welke indicatie heeft hij?

Heeft hij een cluster 4 indicatie of nog niet? Ik denk overigens dat juist op een cluster 4 veel meer aandacht aan het sociale wordt besteed, juist omdat deze kinderen daar vaak moeite mee hebben....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.