Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Paar vragen over medicatie bij adhd

Hoi,

Onze zoon is gediagnosticeerd met PDD-NOS met ADHD-kernmerken. De arts raadt ons aan binnenkort te starten met medicatie. Ze vertelde oa. een verhaal over kort- en langwerkende medicatie.
Onze voorkeur gaat in principe uit naar langwerkende medicatie. (Nog even uitzoeken hoe het zit met vergoedingen en dergelijke.) Maar nu begreep ik van de intern begeleider van school dat een kind altijd eerst begint met kortwerkende (Ritalin) en dat je daarna pas evt. over kan gaan op langwerkende. Weet iemand of dit waar is? Het lijkt me toch dat je dan opnieuw kunt beginnen met instellen? Of is dit wel standaard?

Daarnaast heb ik nog een vraag over de bijwerkingen; ik heb begrepen dat kinderen bijna altijd in het begin moeten wennen, last kunnen hebben van hoofdpijn, misselijkheid en dat ze mede daardoor extra prikkelbaar zijn. Hoe is jullie ervaring daarin? Wij hadden vooral om deze reden bedacht dat we maar niet in december moeten beginnen met medicatie maar even te wachten tot januari. December is al zo'n moeilijke en spannende maand; als je dan ook nog last hebt van die bijwerkingen. Bovendien vraag ik me af hoe je in deze maand kunt zien of het nu wel werkt of niet. Nu heb ik een aantal mensen gesproken die juist aanraadden wel in december te beginnen; juist omdat die maand al zo veel extra spanningen oplevert. Wat zijn jullie ervaringen hierin?

En als laatste; hoe regelmatig worden jullie kinderen na het instellen gecontroleerd? Ik maak me zorgen om de bijwerking van verminderde eetlust en afvallen/verminderde groei. Ik begreep van de arts dat dit een van de bijwerkingen op lange termijn is waar heel veel kinderen last van krijgen. Onze zoon heeft al een eetprobleem en is zo mager als een lat; 18 kilo bij 1,18m. Ik moet er niet aan denken dat hij nog gaat afvallen. Ik vroeg me af hoe dit gemonitord wordt en of er evt. alternatieven zijn mochten Ritalin of Concerta deze bijwerking geven.

Alvast dank voor het meedenken,
Lin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Juanna

Juanna

20-11-2008 om 11:03

Wel meteen langwerkende

bij mijn dochter met ADD zijn we meteen begonnen met concerta, de langstwerkende variant. Het is wel zo dat die niet door alle ziektekostenverzekeraars wordt vergoed, volgens onze arts is dat de reden dat de meeste mensen beginnen met ritalin, omdat ritalin wel overal vergoed wordt.
Ik heb begrepen dat ze er 2 cm minder lang van worden uiteindelijk en dat vind ik wel te overzien. Wat mijn dochter in het begin had was inderdaad hoofdpijn en maag/darmklachten, en ze had helemaal geen trek meer. Ze vergat op school ook vaak haar brood op te eten. Pas om 19.30 kreeg ze trek. We warmden dan gewoon wat van het avondeten voor haar op. Die bijwerkingen gingen wel na een maand of zo over.

Mari

Mari

20-11-2008 om 12:05

Ritalin

Zoon is vorige maand begonnen met ritalin. De psychiater gaf al aan eerst met ritalin te willen starten, kijken wat het doet op verschillende doseringen en dan eventueel overstappen naar langwerkend. Ik merk hier geen last van bijwerkingen. Zoon at al redelijk slecht en daar is geen verandering in gekomen. Alleen is mijn zorg wel in hoe verre het zijn groei zal beinvloeden, want hij zit al onder de -2 lijn. Maar hij is ook onder behandeling van een kinderarts die dat stukje goed in de gaten houdt. Die gaf trouwens aan dat de bloeddruk ook gecontroleerd moet worden bij gebruik van Ritalin? Daar heeft de psychiater niets over gezegt. Wie weet daar meer over?
Ik heb nu maandelijkse belafspraken met de psychiater, de rest laat ik over aand e kinderarts. En ik ben blij dat zoon het nu slikt want ik merk al een behoorlijke verschil met de stress van vorig jaar rondom deze tijd (verschilt ook dat ik hem verteld heb van Sinterklaas). Ik zou er voor kiezen om er nu wel mee te starten. Kan je direkt goed zien of het effect heeft.

Zoon

(7 jaar) ASS + ADD, neemt ritalin (halfje - niet de langwerkende variant). Geen last van bijwerkingen gehad.
De juf kon de goede werking onmiddellijk constateren (net zoals ze onmiddellijk kan merken als we vergeten te geven zijn).

Guinevere

Guinevere

20-11-2008 om 13:25

Hallo heli

Onze zoon krijgt sinds zijn 6e verjaardag Ritalin. De kortwerkende variant inderdaad, vanwege het uittesten van de medicatie. Voorlopig bevalt de kortwerkende variant hier zó goed, dat ik overstappen niet nodig vind. Bij onze zoon werkt één dosering namelijk ruim 5 uur, dat is langer dan bij anderen (3 a 4 uur).
Van bijwerkingen hebben wij helemaal niets gemerkt. Zoon groeit gewoon in zijn normale tempo door. Hij eet normale hoeveelheden, hoewel hij er nooit dik van zal worden. Andere verschijnselen heeft hij ook niet gehad. Alleen rond 6 uur een rebound, dan stuitert hij weer door het huis en klept aan één stuk door.
De arts controleert zijn gewicht bij elke controle. Sinds juni is hij gewoon aangekomen, dus niks afgevallen.
Wij zijn met medicatie begonnen op de dag van de diagnose. Hoe eerder, hoe liever was ons idee, maar dat kwam ook omdat ze hem zonder medicatie nog een jaar in groep 2 wilden houden. Mét mocht hij door. Jullie kunnen natuurlijk alvast beginnen met de medicijnen, als je met een lage dosering start, zullen er ook minder bijwerkingen zijn en je hebt gelijk profijt.
Groet Guinevere

Bikkel

Bikkel

20-11-2008 om 13:43

Hier

Hier sinds een tijdje medikinet, combinatie van lang- en kortwerkende ¨ritalin¨ ivm adhd. Zoon is hier meteen mee begonnen, niet eerst kortlopende medicatie. Dit medicijn werkt ca 8 uur, een schooldag lang dus. Zoon heeft tussen de middag minder trek, ś ochtends en ś avonds voldoende trek. Hij slaapt goed. Wel heeft hij last van het moment dat de medicatie bijna uitgewerkt is, hij is dan erg prikkelbaar en bozig. Daarom zijn wij blij dat hij dus maar 1 keer per dag een pil hoeft te nemen, dan heeft hij dat moment maar 1 keer. Hij slikt alleen tijdens schooldagen en op dagen dat hij een sportwedstrijd heeft, dan speelt hij mee, ipv dat er om hem heen gespeeld wordt en ipv dat hij meestal wisselspeler is. Hij slikt die pil op zijn verzoek.
Eens per 3 maanden wil de psychiater hem zien om zijn ontwikkeling in de gaten te kunnen houden.
Hij heeft veel baat bij medicatie, veel meer dan wij vantevoren gedacht hadden. Wij hadden nl. veel voorbehouden om zoon medicatie te gaan geven. Maar, hij heeft nu veel meer zelfvertrouwen doordat het op school lekker gaat en bij de sport is hij een gewaardeerd teamlid geworden. Ook zijn handschrift is met sprongen vooruit gegaan. Hij gaat ook met een klein beetje meer plezier naar school. En, hij denkt (ietsje) meer na, voordat hij iets gaat doen.

*Twinkel*

*Twinkel*

20-11-2008 om 14:45

Heli

Onze dochter heeft helemaal geen bijwerkingen. Niet gehad ook. Ze is juist beter gaan eten sinds ze Ritalin krijgt. Zij is ook een spijker met ondergewicht maar ze blijft netjes op gewicht, komt ook niet aan ondanks dat ze meer eet. Nu gebruikt zij het sinds afgelopen mei, ook nog niet heel lang dus.

Wij en met name op school zijn ze heel erg te spreken over de verbetering die Ritalin haar heeft gegeven. Vorig jaar werd ze bijna dagelijks de klas uitgezet, de keren dat het dit jaar is gebeurd zijn nihil! Haar gedrag is dus sterk verbeterd. Het enige dingetje waar we nog last van hebben is de rebound na schooltijd. Maar vooralsnog kunnen we haar goed "aan".

Succes met alles Lin!
Liefs Martha

heli

heli

20-11-2008 om 19:32 Topicstarter

Dank

Even kort (want ik ben kapot);
vanmiddag heb ik voor mijn eigen gemoedsrust toch maar even met de arts gebeld (overigens geen idee wat voor arts het is; de arts van het riagg, of nee Dimence is het tegenwoordig. Maar goed, ik heb dus met haar gebeld. Het was aan ons of we in december al wilden starten of wachten tot januari. Ze kon zich bij beide keuzes wel wat voorstellen. Tsja. Het is dus toch januari geworden. We zitten nu al zo lang zo, dit kan er ook nog wel bij.
Verder, bij deze riagg beginnen ze inderdaad wel met Ritalin, hun ervaring is dat dit makkelijker in te stellen is. Daarna eventueel een langwerkend medicijn.

Over de bijwerkingen heb ik het niet meer gehad; dat is toch afwachten. Ben benieuwd. Hou jullie op de hoogte en nogmaals dank. Ik zal morgen alle reacties nog een keer doorlezen en misschien afzonderlijk reageren.
Nu plof ik even op de bank en daarna vroeg op bed.

Groet, Lin

anna van noniemen

anna van noniemen

20-11-2008 om 23:26

Heli

hier heeft zoon in het begin wel last van bijwerkingen gehad, met name de eetlust......dat is echter weer helemaal goed gekomen en hij eet prima! Nee, een zwaargewicht is het niet, alledrie niet overigens, dit in tegenstelling tot ma.....hahahahahahha, maar goed, wij zijn nu aan het overstappen naar Concerta, na 2 jaar goed op ritalin te hebben gedaan.....Ik zie wel voordelen, vooral voor zoon zelf, maar 1 keer inname....maar voor mijn gevoel is hij wel wat stabieler....dat vind ik wel een prettige bijkomstigheid eigenlijk!

Pippin

Pippin

21-11-2008 om 11:12

Onze ervaring

Onze zoon (10) is in een zeer moeilijke periode begonnen met de medicijnen. Hij heeft echt zware weken gehad na de start. Misselijk, buikpijn, heel erg verdrietig en somber. Na een week of vijf werd dat beter en vanaf die tijd alleen maar bergopwaarts.
Hij at een paar maanden slechter. We gaven hem 's avonds toen nog een extraatje. Nu eet hij weer goed. Hij heeft ook meer rust om te eten, doordat hij over het algemeen rustiger is. Hij is in een half jaar 3 centimeter gegroeid, dus dat zit wel snor.
Zoon heeft helaas wel last van obstipatie gekregen, waarschijnlijk door de medicijnen.
Hoewel zoon twee keer per dag ritalin gebruikt, de laatste om half een, heeft hij er ook 's avonds baat bij. Hij is minder moe, minder gefrustreerd en kan daardoor ook 's avonds VEEL meer hebben.
Pippin

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.