sp
22-10-2010 om 20:19
Passend onderwijs en nieuwe kabinet
Dit ontving ik in mijn mailbox:
We krijgen een nieuw kabinet. De nieuwe minister van onderwijs is bekend. Ook de plannen die deze nieuwe minister gaat uitvoeren zijn bekend gemaakt. Het onderwijs lijkt er goed vanaf te komen: er wordt niet op bezuinigd. Tenminste, niet op het totaalbedrag dat naar onderwijs gaat.
Als u de onderwijsparagraaf van het akkoord leest, zult u zien dat er geïnvesteerd moet worden in kwaliteit. Bij verder lezen ziet u echter al snel waar dat geld vandaan moet komen: opnieuw bij de zorgleerlingen. Op het budget voor het zogenaamde ‘passend onderwijs’ wordt door het nieuwe kabinet nog eens 300 miljoen euro per jaar extra bezuinigd. Dit komt dus bovenop de bezuinigingen die het vorige kabinet al heeft ingezet.
300 miljoen euro extra bezuinigingen. Daarmee wordt eens te meer duidelijk dat de plannen die zo mooi als ‘passend onderwijs’ werden verkocht, de weg hebben geplaveid voor steeds meer bezuinigingen op de meest kwetsbare leerlingen.
Ook laat het ons nogmaals zien dat verzet hard nodig is. Als we niets doen, zullen deze leerlingen opnieuw aan het kortste eind trekken. Hou deze nieuwsbrief en de website (http://www.passendonderwijspastniet.nl/) in de gaten, zodat we in actie kunnen komen zodra dat nodig is. Ik hoop dat ik dan een beroep op u mag doen.
Met strijdbare groet,
Manja Smits
SP Tweede Kamerlid

double4
23-10-2010 om 00:29
Een grondrecht geschonden!
Dank je wel voor dit bericht!
Ik ben moeder van een kind dat al een jaar niet naar school gaat, omdat zijn autistenklas werd opgeheven vanwege financiele redenen. Geen enkele andere school is bereid juist vanwege die financien passend onderwijs aan deze kinderen te verzorgen. Het draait allemaal alleen maar om geld.
Dit voorjaar was ik bij jullie op het Binnenhof met de Vara Ombudsman: het kind waar het om draaide is mijn zoon. Begin oktober is daar opnieuw aandacht aan besteed door het programma omdat er nog steeds niets is geregeld.
Dat de overheid er maar niet in slaagt voor deze kinderen passend onderwijs te regelen is een schande. Natuurlijk weet ik als geen ander dat het niet zo gemakkelijk is, vanwege de vaak complexe problematiek van de kinderen in combinatie met onderwijs geven. Maar zeker niet onmogelijk.
Bovendien kost het op de langere termijn de overheid alleen maar meer geld. Wanneer er nu niet gezorgd wordt dat deze kinderen onderwijs krijgen, zal er op de langere termijn meer aanspraak op andere voorzieningen gedaan moeten worden, omdat ze destijds niet goed begeleid en opgeleid konden worden...
Recht op onderwijs is een grondrecht!
Greta

Massi Nissa
23-10-2010 om 14:26
Double4
Wat een ontzettend moeilijke situatie voor jou en je kind. Ik wens je toe dat er snel een oplossing komt.
Groetjes
massi

Henk 82
27-10-2010 om 21:22
Ben ik te cynisch
" Wanneer er nu niet gezorgd wordt dat deze kinderen onderwijs krijgen, zal er op de langere termijn meer aanspraak op andere voorzieningen gedaan moeten worden, omdat ze destijds niet goed begeleid en opgeleid konden worden.."
Nee hoor, al die voorzieningen zijn straks ook wegbezuinigd.. eigen verantwoordelijkheid, zo iets.
Of ben ik te cynisch?

double4
28-10-2010 om 12:44
"passend onderwijs"....
Passend Onderwijs jaja.... Passend onderwijs is onderwijs maken dat nog een stapje verder gaat dan speciaal onderwijs. Voor veel kinderen is het speciaal onderwijs nog niet speciaal genoeg.
Regelmatig heb ik me ook geërgerd aan het feit dat de (cluster)scholen zo krampachtig willen vasthouden aan een bepaalde schoolstructuur, omdat het nu eenmaal zo zou moeten. Totaal niet waardevol voor deze kinderen.
De school had altijd al een zorgplioht om een andere school of andere oplossing te zoeken voor de leerling die niet op school kan blijven. Toen de klas van mijn zoon opgeheven werd, had de school de plicht te zorgen voor een alternatief.
Maar als dat alternatief niet bestaat, houdt het op. En dan zit ie dus thuis...
Greta

double4
03-11-2010 om 23:54
Nationale ombudsman stelt onderzoek in
N.a.v. publiciteit in het programma Vara Ombudsman over dit probleem, stelt de Nationale Ombudsman een onderzoek in.
..... Brenninkmeijer begrijpt niet dat er nog steeds kinderen thuis zitten zonder onderwijs. Er zijn immers duidelijke regels en er is geld. "Het gaat er met name om dat mensen niet samenwerken." Brenninkmeijer ziet in de praktijk dat kinderen heen en weer worden geschoven en dat niemand zijn verantwoordelijkheid neemt om te zorgen dat een kind op een school wordt toegelaten.....
Geld?
Door de publiciteit begin april dit jaar is eindelijk die 10 miljoen die beschikbaar was voor speciale dingen in het onderwijs vrijgekomen. En zie hier: er wordt een projectje gestart in een samenwerkingsverband van cluster 4 en steunpunt autisme, voor langdurig thuiszittende kinderen. Voor max. 2 jaar, want dan is het op: een paar tientjes beschikbaar per kind....!! Niet meer dan 3 uurtjes per dag en slechts 4 dagen in de week onderwijs... Enneh.... Jeugdzorg: wel ff die dagdelen korten op het PGB, want dan heb je het niet meer nodig....toch? Dat er daarna nog een paar uur per dag overblijven, dat vergeten we dan maar gewoon voor het gemak.
Moet ik daar nou genoegen mee nemen en er ook nog dank je wel bij zeggen???
Het "referentiekader passend onderwijs": mooi op papier, maar geen realiteit. Nu niet en straks ook niet.
Greta