ps
28-09-2009 om 13:12
Pdd nos -- asperger
Ik herken verschillende dingen in een artikel over asperger, heel herkenbaar in hem
maar wat is PDD nos ? wat zijn de verschillen tussen een PDD-nosser en een asperger ? welke kenmerken zijn de verschilpunten daartussen ?

T&T
28-09-2009 om 16:25
Overeenkomsten
Eigenlijk zijn er meer overeenkomsten dan verschillen tussen pdd-nos en asperger.
Beide zijn een vorm van autisme, waarbij te weinig autistische kenmerken te herkennen zijn dan bij klassiek autisme, maar teveel om weer echt normaal te functioneren. Autisme is omschreven in de DSM4, en van daaruit worden dus ook de Autisme spectrum stoornissen als asperger en pdd-nos benoemd.
Wat ik vaak hoor is dat asperger vooral bij jongens voorkomt, maar dat is net hoe om je het bekijkt vind ik, mijn dochter past heel erg in de omschrijving van asperger (taalvaardig, hoog iq, maar sociaal onhandig)maar kreeg de diagnose pdd-nos, volgens mij gewoon omdat ze een meisje is... mijn zoon heeft kenmerken uit ieder deel van de dsm4, EN een beneden gemiddeld IQ, en "mag" daarmee meteen een klassiek autist heten (??) terwijl hij vaak minder last van zijn stoornis heeft dan zijn hoogbegaafde zus...
Sorry voor deze vage omschrijving, maar het blijft ook een vaag gebied. Van mij mogen ze alle vormen van autisme vandaag nog afschaffen, en het allemaal ASS noemen, autisme spectrum stoornis, want een stoornis is het! het stoort wel degelijk in je leven!
groetjes Tess

Mirell
28-09-2009 om 18:04
Asperger meer bij jongens?
Ook wij hadden gehoord dat Asperger meer bij jongens voorkomt. Wij vroegen ernaar toen wij de diagnose Asperger voor onze dochter kregen en het antwoord was "autisme komt in z'n algemeenheid meer bij jongens voor dan bij meisjes maar Asperger is niet specifiek iets voor jongens". Helaas kan ik je niet het verschil met PDD NOS vertellen.

Sasvangent
28-09-2009 om 22:54
T&t
"Van mij mogen ze alle vormen van autisme vandaag nog afschaffen, en het allemaal ASS noemen, autisme spectrum stoornis, want een stoornis is het! het stoort wel degelijk in je leven!"
In het centrum waar mijn zoon een diagnose heeft gekregen wordt er inderdaad enkel de ASS-diagnose gegeven, er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende types. De reden is dat al die kinderen -asperger - PDD NOS - klassiek autisme en ass - toch allemaal begeleiding nodig hebben, en die begeleiding op maat van het kind wordt gegeven.

Jakiro
29-09-2009 om 00:22
Hier
De reden dat mijn dochter de diagnose PDD-Nos heeft gekregen en geen Asperger is omdat haar vroege ontwikkeling wél normaal verlopen is en ze pas later de autistische trekken kreeg.
Asperger is al vanaf de geboorte (dus met een specifieke versnelde én vertraagde ontwikkeling)
Jakiro

Roos Vicee
29-09-2009 om 19:53
Jakiro
"De reden dat mijn dochter de diagnose PDD-Nos heeft gekregen en geen Asperger is omdat haar vroege ontwikkeling wél normaal verlopen is en ze pas later de autistische trekken kreeg.
Asperger is al vanaf de geboorte (dus met een specifieke versnelde én vertraagde ontwikkeling)"
Sorry maar dit heb ik nog nooit gehoord! Geldt vast niet voor elke asperger of pdd nosser.
Hier namelijk een dochter met asperger (en ja idd met een specifieke versnelde én vertraagde vroege ontwikkeling) maar ook een zoon met een diagnose PDD Nos. En ook bij hem liep de vroege ontwikkeling enerzijds versneld anderszijds vertraagd. Toch kreeg hij het 'etiketje' PDD Nos. Toen wij vroegen waarom PDD Nos en geen Asperger kwam de opmerking dat hij verbaal tov performaal niet sterk genoeg was voor Asperger. (Eerste testen was hij performaal extreem hoog en verbaal gemiddeld.) Ik heb het tot nu toe nooit begrepen... Maar het maakt voor ons ook niet veel uit of het nou zus of zo genoemd wordt. Hij wordt er niet anders van.

Jakiro
29-09-2009 om 20:08
Bij ons
Bij ons is verteld dat gezien haar ontwikkeling in de eerste levensjaren er meer aan PDD-Nos werd gedacht dan aan Asperger. Ik kan er ook niks aan doen, maar blijkbaar is er tegen ons iets anders gezegd dan tegen jou... Als ik lieg,dan lieg ik in commissie.
En verder, een citaat uit haar onderzoeksverslag:"Hoewel op basis van haar IQ en adequate vermogens op spraaktaalgebied binnen het autistische spectrum classificatie van de stoornis van Asperger is overwogen is hier op grond van haar redelijke inzicht in sociale relaties en beperkte rigiditeit vanaf gezien en wordt PDDNOS vastgesteld. De aanwezige dwangmatige gedachten en motorische tics passen eveneens binnen deze diagnose"
Hier staan dus duidelijk de diagnostiseerbaare verschillen tussen PDDNOS en Asperger in beschreven.
Jakiro

Roos Vicee
29-09-2009 om 21:15
Liegen?
Maar ik beweer toch helemaal niet dat je liegt! Sorry als dat zo overgekomen is, dat was totaal niet de intentie. Ik was alleen verbaasd.
Maar het blijft natuurlijk mensenwerk plus een momentopname. De ene orthopedagoog en/of psychiater kan iets als echt Asperger bestempelen wat een andere weer net niet vindt en het daarom PDD Nos noemen. Er zijn kinderen die typisch Asperger zijn, er zijn ook kinderen die zonder twijfel geen Asperger zijn/hebben maar er blijft ook een groot grijs gebied over. Veelal vallen die kinderen onder PDD Nos (de grote vergaarbak van aandoeningen die niet bij name te noemen zijn) maar sommigen krijgen toch de diagnose Asperger. Tenminste, zo zit het volgens mij. Het is in elk geval wel onze ervaring na drie diagnoses binnen ASS. Daarom houd ik er meer van om te praten over ASS ipv of Asperger, of PDD Nos of... (vul maar in).

Jakiro
29-09-2009 om 21:43
...(vul maar in)
Een bijzonder kind met een gebruiksaanwijzing
Jakiro
(alleen daarmee kom je niet zover als je hulp nodig hebt en moet er toch iets specifiekers zijn...helaas)

Roos Vicee
29-09-2009 om 21:51
Nou eigenlijk
Eigenlijk doelde ik meer op elke andere stoornis binnen ASS. Idd met alleen de opmerking 'een bijzonder kind met een gebruiksaanwijzing' kom je niet verder.
Maar met de term ASS wel. Daar kom je al een heel eind mee. Waarom het perse nog specifieker moet vraag ik me af. Het zegt genoeg, en elk kind is weer anders. Zet 10 kinderen met Asperger naast elkaar en ze zijn allemaal weer verschillend en hebben allemaal weer een eigen aanpak nodig.

Tineke
30-09-2009 om 08:58
En hier
Zoals ik het geleerd heb: pdd-nos: net niet aan voldoende kenmerken voldoen om etiket autisme te krijgen. Asperger: geen verstoorde taalontwikkeling (integendeel zelfs), wel voldoende kenmerken. Klassiek autisme: voldoende kenmerken, waaronder ook verstoorde taalontwikkeling.
Toen wij met onze zoon het circuit in gingen, kreeg hij eerst de diagnose klassiek autisme, want alle kenmerken waren van toepassing. Bij de second opinion werd het asperger, omdat klassiek autisme alleen zou zijn voor autisten met een verstandelijke handicap. Een jaar later, toen we wat specifiekere hulp wilden, werd het HFA. Asperger klopte niet, door de verstoorde taalontwikkeling. Nu zeg ik dus maar gewoon 'autisme' , dekt de lading het beste.

Roos Vicee
30-09-2009 om 13:07
Kaatje
Hier was oudste zoon een erg vroege prater met een enorme woordenschat. Maar, hij was alleen tot ongeveer zijn 7e voor buitenstaanders, onverstaanbaar. Dus vanwege zijn enorme woordenschat dachten wij ook eerder aan Asperger. Toch werd het PDD Nos omdat zei men, hij verbaal niet sterk genoeg was. We hebben dit altijd in twijfel getrokken, zoon was verbaal wel sterk, maar tov performaal zat er wel een verschil van meer dan 25 punten. Maar ja, hij was performaal dan ook extreem sterk. Maar verbaal toch ook >100. Alleen het feit dat hij lang onverstaanbaar is geweest (logopedie gehad, vergrote neusamandelen etc.) zou dan de oorzaak zijn van een verstoorde taalontwikkeling...?
Kijk dat bedoel ik nou, en ook na jouw verhaal, het is maar net wie je treft. Noem het gewoon ASS en je bent van al die toestanden af.

Stelle
01-10-2009 om 13:12
Psych-afhankeijk
Ik heb sterk de indruk dat het etiket dat je krijgt nogal psychiaterafhankelijk is. De een zal de diagnose asperger geven, terwijl een tweede bij wellicht dezeflde kenmerken pdd-nos zal diagnosiceren. Onze neuroloog zei dat dit verschil in de komende DSM ook niet meer gemaakt zal worden omdat het verschil zo arbitrair is. Zoals al eerder in dit draadje gezegd werd, zal het allemaal onder de noemer ASS vallen, en meer per kind (en minder per diagnose) bekeken worden welke aanpak geschikt is voor het kind. Vond ik wel logisch klinken.

T&T
01-10-2009 om 15:53
Yep!
De diagnose is zeer zeker psychiater afhankelijk, en ook nog lands afhankelijk; in Belgie wordt veel meer de diagnose asperger gegeven, en minder pdd-nos.
Ik mag hopen dat er meer naar het kind afzonderlijk gaat worden gekeken, en niet alleen naar het etiketje! want autisme is zo'n mooie kapstok om alles maar aan op te hangen waar je tegenaan loopt. Mijn kind is autistisch, en heel erg verlegen. Ik denk dat dat niet eens door haar autisme komt, maar gewoon door haar karakter, haar vader en ik zijn allebei ook niet van die "haantje de voorste", en ik ken kinderen met dezelfde diagnose die totaal niet verlegen zijn...
Dusss, aangezien de behandeling toch hetzelfde blijft, blijf ik voor het afschaffen van al die vormen van autisme.
groetjes Tess

Stelle
02-10-2009 om 11:08
Roos vicee
Oh ja, ik viel idd lekker in herhaling, haha. Weer eens (te snel, te adhd) ergens overheen gelezen.

Roos Vicee
02-10-2009 om 11:37
Oh maar stelle
Maakt toch niet uit!? Vind het wel fijn om bevestiging te krijgen hoor )