Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
08-12-2009 om 11:37
onze dochter gaat binnenkort naar het VO. Samen met haar gaat er nog een meisje naar dezelfde school. Meisje heeft pdd nos. Draait goed mee in de klas. Ze heeft geen rugzakje ondanks het verzoek van ouders(op advies vd psychiater) Op de basisschool wilden ze hier niet aan mee werken, want het was niet nodig.En ze zou er niet voor in aanmerking komen aldus de Intern begeleidster. IS dit gebruikelijk dat de school niet meerwerkt aan een aanvraag en hoe gaat dit nu eigenlijk verder. Kan het meisje dadelijk wel in aanmerking komen voor het rugzakje in het VO? E.e.a. kwam bij mij raar over omdat in hun klas dus nog een jongen zit met pdd noss en die heeft wel een rugzakje. Ligt het aan "hoe erg het is" of is het onwil van de school. KOmt niet elke pdd nosser in aanmerking voor een rugzakje?
Ik heb er helemaal geen verstand van hoor vandaar deze vragen.(misschien zijn het wel hele stomme vragen hoor)
groetjes Kaatje(66)
08-12-2009 om 13:27
Probleem van de school
Als school de benodigde hulp kan bieden zonder rugzakje... dan hoef je het niet aan te vragen. (tenminste als je als ouder ook idd vind dat er voldoende hulp geboden wordt en het kind doet het goed)
Ik zit zelf met twee kinderen "in de rugzakjes" en kan me intussen voorstellen waarom school ze niet zou willen als het niet echt nodig is: het brengt zo'n hoop werk met zich mee om ze aan te vragen en te verantwoorden en weer opnieuw aan te vragen...
Als ze van school verandert (door naar het vo te gaan bijvoorbeeld) kan het wel zijn dat de nieuwe school daar heel anders over denkt en die extra hulp WEL nodig acht. Dan kan er alsnog gewoon een rugzakje aangevraagd worden
groetjes, Tess
08-12-2009 om 14:26
Rugzakje
Ik ben het met Tess eens maar heb nog wel een tip.
Misschien is het verstandig om er bij de BS toch op aan te (laten) dringen die rugzak nu al wel aan te gaan vragen. Als het meisje dan straks naar VO gaat heeft ze hem al en kan hij gelijk ingezet worden. Als er gewacht wordt met aanvragen tot ze op VO zit kan dat pas na minimaal een half jaar. Zo ben je al snel een heel jaar verder voor de rugzak er uiteindelijk is.
Wij hebben precies hetzelfde met onze dochter gehad. Op de BS geen rugzakje nodig gehad maar op VO bleek ze hem wel nodig te hebben. Dochter zit nu in de 2e klas en pas na de zomervakantie kwam de beschikking. Rugzak kon dus pas vanaf dit schooljaar ingezet worden.
09-12-2009 om 11:18
Hetzelfde probleem
Hoi,
Wij zitten hier met soortgelijk probeem. Er werd ons aangeraden een rugzak aan te vragen voor onze zoon van 10 met Asperger (groep 7). En dan voornamelijk zodat deze er is als hij naar VO gaat. Maar aangezien hij geen "leer"problemen heeft kan deze volgens school niet worden aangevraagd. Zoon leert goed, heeft goede leerresultaten maar wel een boel problemen hieromheen qua plannen en organiseren en de manier waarop hij dingen niet goed begrijpt enz. Nu wordt er heel even PGB ingezet op school maar das maar voor een paar weken....
gr mama2
09-12-2009 om 11:58
Mama2
Dat was met mijn dochter ook het geval. Ze leert makkelijk en de resultaten waren en zijn ook uitstekend. Maar vanwege alle andere problemen daaromheen was het toch noodzakelijk. Want als dat niet goed gaat, gaat het leren ook niet goed. We hebben zonder problemen een rugzakje voor haar gekregen.