Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Pfffff combinatie puber/asperger/vakantie

Mijn lieve puber zoon (14) met Asperger wil niet op vakantie. Hij wil thuis blijven. Het is niet eerlijk dat hij altijd maar met ons mee moet, wij gaan altijd al op vakantie, dit jaar eens een keertje niet....(zegt hij) Nou weet ik dat het voor hem moeilijker is om te gaan, elk jaar zeurt hij wel een beetje, maar dit jaar is het wel héél erg. We gingen vandaag bv de caravan vakantie-klaar maken, ik heb moeten bidden, smeken, boos worden om hem mee te krijgen. (wat uiteindelijk wel lukte, maar dat mega-sjacherijnige hoofd.....) Wie o wie heeft een oplossing, of een idee hoe ik hem (een beetje) vrolijk meekrijg? Groet Suus

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Oooo, herkenbaar!

wat naar he, 'lekker ontspannen' op vakantie gaan is er ook hier niet bij!
ik denk niet dat ik voor jou de oplossing heb hoe het leuker te maken.
wel hoe ik het hier aanpa.
ik heb van begin af aan gezegd dat ik weet dat hij het niet prettig vindt - nieuwe dingen, nieuwe routine etcetera - maar dat wij wel weg willen en dat hij nu eenmaal onderdeel van het geheel is, en dat hij dus gewoon meegaat.
dan komt stap twee - ha! - we gaan inderdaad weg! duh...
maar met wat aanpassingen - eigen spulletjes klaarleggen, bedenken wat er mee moet en wat de randvoorwaarden zijn om het voor hem ook prettig te maken - helpt hij nu heel behoorlijk mee.
wij hebben deze strijd een jaar of 2 geleden het hevigste gehad en nu gaat het eigenlijk wel...
wat doen wij extra?
-zijn eigen tentje - NIET delen met broer (of in een appartement - zijn eigen slaapkamer - ofschoon hij ook wel eens op de slapbank in de woonkamer is beland)
-zijn eigen slaapzak (ongeveer 10 jaar oud...) en zijn knuffels en zijn eigen kussen en zijn gameboy (inclusief auto oplader) - omdat dit hem allemaal een veilig gevoel geeft
-een programma dat ruimte laat voor zijn behoefte om rust en alleen te zijn
-en dan na een week of zo ZIE je hem gewoon inkrimpen - de energie is op en hij wil dan eigenlijk alleen nog maar naar huis...
en dan moeten we het dus nog ietsje rustiger aan doen...

maar - ondanks zijn 'handicap' doen we toch heel leuke vakanties - ik vind het belangrijk dat hij in zijn veilige gezinsomgeving moeilijke/onveilige situaties leert tackelen - uiteindelijk staat hij er over een jaar of 5 alleen voor!
en het lijkt of het succes heeft - de schoolkampen gaan goed, en net is hij terug (weliswaar bek en bekaf!) van een tiendaagse reis naar Kakadu national parc met school - zeer primitief kamperen en een heeeeel druk programma....

sterkte!!!

enne - heel fijne vakantie!

SuusMaria

SuusMaria

15-07-2009 om 09:20 Topicstarter

Heeej bedankt!

De meeste dingen die jij beschrijft doe ik al (eigen spullen, knuffels!!,gameboy enz.) Hij slaapt wél met zijn broertje in één tent, maar thuis slaapt hij ook met broer op één kamer... Gisteren tijdens een gesprekje kwam ik erachter dat hij vooral last heeft van de reis (2 dagen in de auto) ja dat vind ik ook vervelend. We gaan al minder ver weg. Achja, als we er eenmaal zijn gaat het wel, en kunnen we gaan genieten! Suus

Reis

kun je die reis dan zo voor hem inrichten dat het minder lastig wordt voor hem? wat vindt hij zo vervelend aan de reis? behalve dan het eindeloze in de auto zitten natuurlijk, wie vindt dat nou leuk??? )
maar misschien kun je hem ook een 'taak' geven?
mijn zoon is overigens ook net 14 geworden... reizen is nooit zo'n probleem geweest, al van jongst af aan (toen we nog niet wisten dat hij asperger had!) zat hij al uren van te voren klaar in de auto! met knuffel, gameboy en spulletjes die hij nodig had ) en ook nu vindt hij dat niet het ergste onderdeel van de vakantie..

Inge M

Inge M

18-07-2009 om 23:28

In één dag te reizen?

Je zegt dat jullie al minder ver gaan. Is het niet in één dag te doen? Wij hebben liever één slechte dag dan twee half slechte dagen.
Misschien kan je zoon hierover meedenken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.