Narcis
21-01-2010 om 11:48
Pgb aanvragen... hoe, wat, waar..
Hallo,
Nou, het is zover: zoon (10) is officeel gediagnosticeerd met AD(H)D en hangt ook tegen een angststoornis aan ("hij heeft een angstige contitutie". Ik vind het heel moeilijk, zag het wel al (langere tijd) aankomen dus ben deels ook wel opgelucht.
De psychiater wil liever geen Ritalin geven (gezien zijn angsten) maar Straterra (wordt niet vergoed) en daarnaast Speltherapie en Ouderbegeleiding.
Het is heel fijn dat we het nu hopelijk wat makkelijker gaat woren, maar de financiele consequenties zijn ook flink...
Omdat hij met alles geholpen moet worden (van aankleden tot aan tafel blijven zitten), heeft het ook invloed op jongere zes, alleen al doordat zij minder tijd/aandacht krijgt.
Enfin, ik bedacht me dat we misschien in aanmerkingen kunnen komen voor een PGB, maar ik kom er gewoon niet uit. Waar begin ik? Wat moet ik allemaal uitleggen waar hij hulp bij nodig heeft? Ik bedoel, hij kan niet eens alleen naar sporten (4 straten verderop), zijn dergelijke dingen ook relevant?
Wie helpt me of weet waar ik met mijn vragen terecht kan?
ik hoor het heel heel graag,
groeten van een (emotionele en vermoeide) Narcis

Jakiro
21-01-2010 om 12:36
Zelf doen of met hulp
Je kan het zelf doen. Dan bel je gewoon naar bureau Jeugdzorg in jouw regio en vraag je om een aanvraagformulier voor een PGB voor begeleiding.
Ook kan je proberen om een TOG bij de Sociale Verzekeringsbank aan te vragen, staat op de site.
Je kan ook Stichting MEE in jouw woonplaats eerst bellen. Zij zijn ervoor om mensen ondersteuning te bieden met oa het aanvragen van deze zaken. Zij zullen je zeker verder helpen of verwijzen.
Succes !
Jakiro

Tineke
21-01-2010 om 13:30
Naar mee of zelf
Bel eens naar MEE, dan krijg je een intake, daarna een consulente en zij helpt je gedurende een aantal weken met alles. Maar, dat kost veel meer tijd dan wanneer je het zelf regelt.
Als je het zelf regelt: ga een avond heel vroeg naar bed, ff uitrusten en vervolgens aanpakken! Dan bel je naar BJZ en zij sturen de formulieren op, of je downloadt en print. Rustig invullen, en geef zoveel mogelijk informatie. Alles waar je tegenaan loopt doet er toe. Zeker ook dat zusje aandacht tekort komt. Loop de dag maar na en pennen maar. Bedenk rustig waar je begeleiding bij nodig hebt. Bedenk een ideale situatie waarin jullie als gezin goed kunnen functioneren, waarbij niemand tekort komt. Wat heb je daarvoor nodig? Bijv. af en toe logeeropvang? Een begeleider voor de hele woensdagmiddag? Een begeleider om hem naar sport te brengen? Etc. Daarbij kopieer je alle onderzoeksverslagen die je hebt. Hoppa op de bus en afwachten maar.
Succes en sterkte.

Mamarijke
21-01-2010 om 13:30
Mee
Hier zeer goede ervaringen met MEE. Zij hebben voor ons de eerste aanvraag tot PGB gedaan. De herindicatie heb ik zelf gedaan, en dat was niet zo heel ingewikkeld. Het is zeer zeker goed om te benoemen wat hij allemaal niet kan (hoe depriverend dat ook kan zijn).
Hem zelf aanvragen kan ook, maar kost je wellicht een hoop inspanning.
TOG aanvragen bij SVB is wel weer makkelijk. Dat zijn alleen een paar vragen invullen, en dat is het.

Narcis
21-01-2010 om 13:53
Dank jullie!
Hallo,
Wat fijn, jullie snelle reakties! Ik neig ernaar om met MEE contact op te nemen... ik merk dat ik zo emotioneel onder alles ben, dat ik waarschijnlijk met hulp een stuk beter alles kan formuleren. Want nu ik er sinds een paar dagen bij stilsta wat we allemaal " anders" doen/hebben/kunnen, voel ik hoe moe ik ben en dat ik het vaak gewoon zo moeilijk vind om er positief mee om te blijven gaan. Het is een schat hoor, mijn zoon, daar is geen enkele twijfel over en ik ben dol op hem, maar ik word soms ook dol van hem...
Dus toen ik me net bedacht hoe bijv een school-ochtend anders zou kunnen, begonnen acuut de tranen te stromen. Niet echt praktisch dus als je een goed geformuleerd verslag moet maken over beperkingen... Bleerghh, ik zie er gewoon tegenop om alles te moeten gaan bedenken en benoemen wat anders gaat vergelijken bij niet-adhd-leeftijdsgenoten... volgens mij is er niets hetzelfde (hoewel hij gisteren uit zichzelf het licht in de wc uitdeed...voor het eerst).
Sorry voor het lange bericht, het zit me hoog... maar dat merkten jullie dus al. En nogmaals bedankt voor jullie berichten, alles is en blijft meer dan welkom!
groeten,
Narcis

Narcis
21-01-2010 om 13:58
Jakiro: tog?
Hai Jakiro,
Ik lees net de reakties nog eens door en zie dat je over een TOG schrijft. Kun je me laten weten wat dat is? En is dat in plaats van een PGB of ernaast?
ik hoor het graag,
groeten,
Narcis

Jakiro
21-01-2010 om 14:09
Tog
Dat is naast de PGB. Een extra tegemoetkoming vanuit de SVB.
Hier: http://www.svb.nl/int/nl/tog/index.jsp
Tot 1 April heb je géén AWBZ indicatie nodig, daarna wel (maar als je een PGB toegewezen hebt gekregen, heb je automatisch ook een AWBZ indicatie)
Jakiro

Moyodo
28-01-2010 om 23:04
Bjz
Bij mij is het via BJZ gegaan, wilde ook via MEE maar dat kon niet want haar IQ lag te hoog, dan gaat BJZ erover zeiden ze. IK had toen een gesprek waarin ik alles precies uit moest leggen en haar ook mee moest nemen en dezelfde middag had ik de voorlopige indicatie in huis, duurde wel bijna 3 maanden voor dat het op mijn rekening stond omdat degene opgestapt was bij hun en ze de indicatie niet meer hadden en met een veel lagere aan kwamen. Ben daar niet mee accord gegaan omdat ik al van alles geregeld had , ontslag genomen op mijn werk om haar zelf te begeleiden enz.