Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Jessy69

Jessy69

24-10-2009 om 20:19

Pgb budget

Even een vraag:

Ik heb altijd pgb in natura gehad en heb nu (bij de herindicatie) pgb budget aangevraagd.
Mijn vraag is hoe jullie dat doen met de administratie eromheen: doen jullie dit zelf? Hebben jullie daar een boekhouder voor? Of door wie laat je dat doen en wat kost dat dan?

Groetjes,
Jessy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MM.

MM.

24-10-2009 om 22:55

Svb of zelf

Kijk op www.svb.nl bij persoonsgebonden budget.
De SVB kan de hele administratie en uitbetaling voor je doen, gratis. Vooral handig als je zorgverleners hebt die netto willen worden uitbetaald, dan houdt de SVB de premies en loonbelasting in. Je hoeft dan alleen nog de verantwoording van het uitgegeven geld aan het zorgkantoor in te vullen. De gegevens haal je uit de opgave die je van het SVB krijgt (de loonstrookjes van je zorgverleners).

Als je alleen met freelancers werkt die bruto worden uitbetaald (en dus zelf hun belasting en premies moeten afdragen) kun je makkelijk zelf bijhouden wat er binnenkomt en uitgaat bijv. in een Excelbestandje. Is goed te doen.

Begin met een aparte bankrekening te openen die je alleen voor het pgb gebruikt. Op de site van het SVB vind je ook voorbeeldcontracten voor het inhuren van hulpverleners, zowel voor freelance als voor loondienst. Succes!

MM

koentje

koentje

25-10-2009 om 11:59

Wij doen

het zelf. Vooral als je te maken hebt met een of twee organisaties, dan is het niet ingewikkeled: niet zo erg althans als dat je persoonlijke begeleiders individueel inhuurt... toch?

Astrid

Astrid

25-10-2009 om 13:51

Kan je makkelijk zelf

Ik doe het al jaren zelf. Ik heb 2 instanties in dienst en 4 lossen zorgverleners. 1 Instantie wekt met een automatische incasso en de ander moet ik per maand zelf betalen. Maar dat is elke maand exact het zelfde bedrag, dus lekker makkelijk. De 4 losse zorgverleners doe ik allemaal via de SVB. 2 daarvan hebben een een vast maandsalaris + reiskosten en daar heb ik helemaal geen omkijken naar en de andere 2 werken maar zo nu en dan en hun uren geef ik na elke maand via internet door aan de SVB. Een maand later krijgen ze dan door de SVB uitbetaald.

Het enige wat ik zelf doe is de loonstrookjes die ik via de SVB krijg in een map doen en 1 aan elke zorgverlener geven. En dus die ene instantie over maken en die 2 zorgverleners hun uren doorgeven. Daarnaast moet ik van elke zorgverlener elk half jaar hun totaal bedrag aan het zorgkantoor doorgeven. Ik heb een excel bestandje en dar zet ik alles in. Alleen een kwestie van bij houden en overschrijven. Ik ben super slecht in administratie bijhouden, maar het PGB bijhouden vind ik vrij eenvoudig, dus dat gaat nog net goed. Zoon heeft een groot budget en het moet dus wel secuur gebeuren.

Jessy69

Jessy69

25-10-2009 om 19:27

bedankt, zo te lezen valt het allemaal erg mee. Ik weet nog niet hoe hoog het budget wordt, maar ik denk dat ik te maken krijg straks met 1 instantie en 1 hulpverlener (weet alleen nog niet of die bruto of netto uitbetaald wil krijgen).

Marobe

Marobe

09-11-2009 om 17:26

Zelf doen - ook de zorg?

In hoeverre neem je de zorg ook zelf op je, als je een pgb hebt ? Ik zag dat ons budget méér zou worden dan ik momenteel in mijn baantje verdien... daar moet dan natuurlijk nog belasting en weetikwat van af, maar dan nog houden we daar aardig wat van over. Is het de moeite waard maar ook mogelijk (regel-technisch gezien) om mijn baan hiervoor op te zeggen ??!

Marobe

MM.

MM.

10-11-2009 om 10:02

Kan soms wel

Voor bepaalde vormen van zorg word je geacht een professional in te huren. Als je als ouder daar de juiste papieren voor hebt of ingeschreven staat in het BIG-register is er volgens mij niets wat je in de weg staat. Bijv. verpleging mag niet door zomaar iedereen worden gedaan.

Het is niet verboden om jezelf uit te betalen voor de zorg die je verleent boven op de zorg die je voor een ouder als normaal kunt beschouwen. Als het je zou lukken om het pgb op die manier in te zetten kom je dus in dienst bij je kind. Het grootste deel van het regelwerk, de belasting en zo, kan gratis door de SVB worden verzorgd zodat je gewoon netto je salaris krijgt.

Sowieso kun je het beste contact opnemen met een budgethoudersorganisatie zoals Per Saldo of een pgb-consulent om te kijken of het uberhaupt kan met de indicatie van jouw kind. Het zorgkantoor waar je verantwoording aan moet afleggen wil nog weleens extra goed kijken als ouders - als wettelijk vertegenwoordiger van hun kind - zichzelf als zorgverlener inhuren. Je verantwoordt maar 1 of 2 keer per jaar hoe je je pgb hebt ingezet en je wilt niet meemaken dat dit wordt afgekeurd en je (gedeeltelijk) moet terugbetalen.
Als je helemaal op safe wilt spelen kun je het zorgkantoor van tevoren al vragen of zij jouw manier van pgb-besteding zullen goedkeuren.

Begin bij een pgb-consulent!

MM

Caillic

Caillic

11-11-2009 om 13:25

Riskant

Er mag best veel wat betreft zelf zorg verlenen, maar het is geen 'baan'. Ieder jaar opnieuw is het spannend of de indicatie weer lukt, dus dan kun je dus zomaar zonder inkomen komen te zitten.
Overigens is het ook de vraag wat beter is voor je kind.

Marobe

Marobe

12-11-2009 om 22:04

Dank voor jullie reacties

We hebben nu een indicatie en ja, het is spannend wat het vanaf januari zal worden. Er zijn geen medische handelingen nodig bij zoonlief, dus in dat opzicht ook niets waarvoor ik gediplomeerd hoef te zijn. Of het beter is voor mijn kind - en voor mij zelf - is inderdaad een vraag waar ik hard over na moet denken. Zoals alles, heeft het zijn voor- en nadelen. Voordeel: geen andere, steeds wisselende, mensen meer over de vloer. Nadeel: de reden dat ik die mensen vroeg in the first place had ook voor een groot deel te maken met het feit dat ik zelf wat rust kreeg. Bij de nieuwe indicatie regels heb ik nu begrepen dat dat geen reden meer mag zijn 'ter ontlasting van het gezin', maar dat het allemaal SMART omschreven redenen moeten zijn gericht op de cliënt: "ik zal zelf de voordeur leren openen met de sleutel". Op die manier word je geforceerd iedere keer nieuwe doelen te stellen, waardoor je op een gegeven moment uitbedacht bent of je aan zijn plafond bent gekomen en wat dan? Dan moet ik het weer allemaal zelf doen? Dan kan ik het net zo goed nu weer over nemen, naast een klein en simpel baantje zonder stress.
Affijn, toch nog maar eea op een rijtje zetten en ja, ik zal zeker een pgb consulente èn Per Saldo vragen om advies. Dank!
Marobe

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.